۵۷ هزار راس دام، علیه تب برفکی در ابهر واکسینه شد.
کد خبر: ۸۶۷۲۶۳۸
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
به گزارش خبرنگار خبرگزار بسیج زنجان، رئیس دامپزشکی شهرستان ابهر با بیان اینکه ۵۷ هزار راس دام، علیه تب برفکی در ابهر واکسینه شدند، گفت: از اواخر اسفند ماه تا کنون، بیش از ۵۱ هزار راس دام سبک (کوسفند و بز) و حدود ۶ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

امیر علی کلانتری با بیان اینکه ۵۷ هزار راس دام، علیه تب برفکی در ابهر واکسینه شدند، افزود: از اواخر اسفند ماه تا کنون، بیش از ۵۱ هزار راس دام سبک (کوسفند و بز) و حدود ۶ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تلفات وجود ندارد تصریح کرد: آمار دقیق تلفات ناشی از بیماری تب برفکی در شهرستان ابهر وجود ندارد زیرا دام های تلف شده توسط خود دامداران و بدون اطلاع به اداره ذیربط دفن و معدوم سازی می شوند.

رئیس دامپزشکی شهرستان ابهر تاکید کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان ابهر در همان ابتدای گزارش بیماری در منطقه شبانه روزی نسبت به واکسیناسیون دام ها اقدام شد که این عملیات در ایام تعطیلات نوروزی نیز صورت گرفت.

کلانتری در ادامه اضافه کرد: دامدارانی که همکاری خوبی با شبکه دامپزشکی داشتند پیس از بروز بیماری نسبت به کنترل بیماری اقدام شد و و خسارت چندانی نداشتند این در حالی است که بعضی از دامداران به علت ترددبالای دامها و عدم پیگیری به موقع توسط دامداران با تلفات بالایی روبه رو شدند.

وی تب برفکی را یک بیماری ویروسی دامی عنوان کرد و افزود: بسیاری از حیوانات زوج سم اعم از اهلی و وحشی به این بیماری مبتلا می شوند و این بیماری در تمام دنیا گسترش دارد.

رئیس دامپزشکی شهرستان ابهر تاکید کرد: با بیان اینکه علایم و شدت بیماری در سویه های مختلف ویروس با هم متفاوت است تصریح کرد: این بیماری معمولا دام های جوان یا دام هایی که از لحاظ توان بدنی ضعیف بوده اند تلفات شدیدی می دهد.

کلانتری با بیان اینکه دام های مسن مقاوت بیشتری در مقابل بیماری دارند افزود: شبکه دامپزشکی کشور عملیات واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری را در سراسر کشور به انجام می رساند.

وی با اشاره به عوامل موثر در وقوع و شیوع تب برفکی تصریح کرد: تردد بی رویه دام به دامداری ها و نیز رفت و آمد افراد و خودرو ها بدون رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه، عدم دریافت به موقع واکسن،وجود عوامل درگیری مثل ضعف تغذیه ای می تاوند باعث بروز بیماری با شدت بیشتر گردد.

رئیس دامپزشکی شهرستان ابهر در ادامه تاکید کرد: امسال با ورود سویه حاد و خطرناک ویروسی از طریق دام های قاچاقبه مرز های کشور متاسفانه بیماری تب برفکی با شدت بسیاری در سطح کشور شایع شد که تلفات بسیاری را در بر گرفت.

کلانتری خاطر نشان کرد: روستا ها به دلیل بافت سنتی دامداری و عدم رعایت اصول بهداشتی و نیز عدم همکاری تعدادی از دامداران با اکیپ های واکسیناسیون این بیماری شدت بیشتری یافته است.

گفتنی است، بیماری "تب­ برفکی” یکی از مُسری­ ترین و مهمترین بیماری­های دام­های اهلی است که با ایجاد تاول، زخم در دهان، پستان، پوزه و گاهی در اطراف پایه شاخ همراه است.

این بیماری در قلب نوزاد دام ­ها، یعنی گوساله ­ها، بره ­ها و بزغاله ­ها ممکن است ایجاد نکروز و مرگ بافتی نماید و باعث تلفات آنها شود، بنابراین هنگامی که بیماری در فصل زایش گوسفندان و بزها شایع می ­شود، باعث تلفات و خسارات سنگین در بره­ ها و بزغاله ­ها می شود.

ارسال نظرات