رئیس بسیج رسانه کشور گفت: در حوزه فضای مجازی مخابرات به فکر درآمدهای خودش است و شورای عالی فضای مجازی هم اصلا معلوم نیست چه کاری انجام می دهد.
کد خبر: ۸۶۷۲۶۷۶
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، امروزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی فضایی را به وجود آورده است که تمام ساخت های حیات بشری را از نظر کیفی و کمی تحت تاثیر خود قرار داده است.

همه مردم با استفاده از تلفن و رایانه های همراه به تولید محتوا در این فضا پرداخته و هر کسی به نحوی از این فضا استفاده می کند، اما آنچه که اینجا اهمیت دارد چگونگی استفاده از فضای مجازی است چرا که در کنار فرصت هایی که وجود دارد تهدید هایی هم هستند که برای جامعه و خصوصا نسل جوان خطر آفرین است.

رها کردن فضای مجازی به حال خود به بهانه اینکه ما نمی توانیم مردم را مجبور کنیم که چه کاری انجام دهند یا ندهند حقیقتی تلخ است که امروز دولت جمهوری اسلامی و بسیاری از مسئولان فرهنگی و رسانه ای ما از آن غافل هستند.

 در چند روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از معلمان با گلایه از رسانه ملی، وزارت اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی؛ خاطر نشان کردند: "کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست"زیرا این کار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوب هایی قرار می دهند ما فضای مجازی را رها کرده‌ایم؟

رهبر معظم انقلاب از سال 1368 با تأسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، حضوری فعال و تأثیرگذار در فناوری اطلاعات کشور داشته‌اند و این دوراندیشی ایشان در 22 سال پیش قابل توجه است و تاکید ایشان بر فضای مجازی به حدی است که اهمیت آن را به اندازه انقلاب اسلامی می دانند.

صحبت های آتشین رهبری در حوزه فضای مجازی قابل تامل است

مسعود بصیری در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار " پایگاه اطلاع رسانی بوتیا " گفت: مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ که فضای مجازی و رسانه بخش تاثیر گذار آن محسوب می شود سال هاست که صحبت کرده و دغدغه های خود را مطرح می کنند و جملات بسیار حساسیت برانگیز را در حوزه فرهنگ دارند.

رئیس بسیج رسانه کشور به برخی از دغدغه های رهبری در این زمینه اشاره و بیان کرد: نگرانی رهبری در این زمینه به حدی است که می گویند من شب ها از مشکلات فرهنگی خوابم نمی برد و یا جمله معروف ایشان که اگر من رهبر این کشور نبودم مسئولیت فضای مجازی را شخصا به عهده می گرفتم نشان از اهمیت این موضوع دارد.

بصیری خاطر نشان کرد: اهمیت این موضوع به حدی است که مقام معظم رهبری در چند روز گذشته صراحتا مسئولین را مورد خطاب قرار دادند در حالی که معمولا قرار نیست ایشان به جزئیات به صورت ریز اشاره کنند اما در موضوع رسانه و عملکرد تلویزیون و شبکه های اینترنتی حالا چه موبایل یا کامپیوتر به صورت جدی تذکر دادند و جملات سخت و آتشینی را هم بیان کردند.

بیانیه و سخنرانی پاسخ تذکر رهبری نیست

وی در ادامه عنوان کرد: اما متاسفانه این مسئله هم مانند برخی دیگر از کارها مثل اقتصاد مقاومتی و یا بستن در چاه های نفت که به راحتی از کنار آن ها عبور کردیم به فراموشی سپرده شد؛ مسئولین ما یا خواب هستند یا خودشان را به خواب زده اند و برای آن ها اهمیتی ندارد و بعد از تذکرات مقام معظم رهبری در حد یک بیانیه یا سخن رانی چند اظهار نظر می کنند و کار تمام می شود.

شورای عالی فضای مجازی معلوم نیست چه کار می کند

رئیس بسیج رسانه کشور تاکید کرد: در حوزه فضای مجازی مخابرات به فکر درآمدهای خودش است، شورای عالی فضای مجازی هم اصلا معلوم نیست چه کاری انجام می دهد و در طی سال های گذشته به جز اختلاف بر سر یک ساختمان و محیط اداری و انتصاب این فرد و آن فرد چیز دیگری از آن برای مردم دیده نشد.

بصیری با بیان اینکه در حوزه رسانه هم تحول جدی را شاهد نیستیم، اذعان کرد: در حوزه رسانه؛ تلویزیون هم علیرغم اینکه مدیران جدیدی منصوب شدند تحول جدی را شاهد نیستیم و هم چنان الگوهای سبک زندگی در تلویزیون ما با برنامه هایی که ساخته می شود زیر سوال می رود؛ خصوصا در مورد مجری های تلویزیون این روزها الگوهای نادرستی برای جوانان هستند.

وی در ادامه تشریح کرد: برنامه هایی که امروز در رسانه ملی ایران ساخته می شود اصلا مطابق با زندگی عمومی مردم جامعه نیست و یک الگوی دیگری از مصرف زدگی و خرید ارائه می کند و به همین دلیل است که رهبری می گویند رسانه و فضای مجازی به حال خود رها شده است.

رئیس بسیج رسانه کشور تصریح کرد: اگر فضای رسانه ای و مجازی ما به حال خود رها نشده بود که ما این گونه مصرف گرا نبودیم و اگر کار روی فکر و اندیشه مردم می شد و از متخصصین هم در این حوزه استفاده شده بود که ما امروز 70 درصد مانورهای آبی خودمان را هدر نمی دادیم.

بصیری افزود: اگر به فضای رسانه ای و مجازی اهمیت بیشتری داده می شد امروز اقتصاد مقاومتی به یک شعار بدل نشده بود و درِ چاه های نفت ما بسته می شد چرا که رسانه های ما با افزایش مطالبه در مردم به مسئولین فشار می آوردند تا با ساخت داخلی؛ قدرت درونی کشور را کلید بزنند و در واقع آن را تقویت کنند.

بی کفایتی برخی مسئولین دلیل اصلی نابه سامانی فضای مجازی است

وی بی کفایتی برخی مسئولین را دلیل اصلی این قضیه عنوان کرد و گفت: یکی از عمده ترین دلایل رها شدن این قضیه بی کفایتی برخی از مسئولین در حوزه رسانه و فضای مجازی و کار روی افکار عمومی است که یک حوزه کاملا تخصصی، روان شناسانه و نیازمند انسان های با تجربه است.

رئیس بسیج رسانه کشور در پایان خاطر نشان کرد: گاهی با حضور برخی افراد که فقط به فکر منافع خودشان هستند و یا به منافع حزب و گروهشان توجه می کنند در پست های مربوط به فضای مجازی و حوزه رسانه، کشور و به خصوص فرهنگ ناب اسلامی قربانی جریان های حزبی و جناحی می شود.

منبع: دانا
ارسال نظرات