وزیر بهداشت با بیان اینکه آمار بیماری‌های اعصاب و روان در کشور بسیار جدی است گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲ درصد مردم دچار افسردگی بوده و نیاز به درمان دارند.
کد خبر: ۸۶۷۲۸۶۲
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر سید حسن هاشمی در جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی در وزارت بهداشت اظهار داشت طی آمارهای مکرر در حال حاضر ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان در کشور بسیار جدی است که این موضوع در برخی از استان‌ها شدیدتر است.

وی افزود: مشکلات مربوط به اعصاب و روان از سوی بسیاری از مردم انکار می‌شود چرا که آنها از این بیماری تصور اختلال روانی افرادی را دارند که در زمان‌های گذشته با زنجیر بسته می‌شدند هر چه به این مسائل به صورت ویژه توجه شود زندگی مردم بهتر خواهد شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه افزایش نشاط اجتماعی و کاهش افسردگی در این زمینه بسیار مؤثر است تصریح کرد: زمانی که صحبت از نشاط اجتماعی می‌شود برخی تصور می‌کنند منظور برگزار کردن کنسرت است و این موضوع را به سمت و سوی سیاسی می‌برند.
هاشمی تاکید کرد:‌در حال حاضر آمار افسردگی در کشور بالا می‌باشد و بیش از 12 درصد مردم دچار این اختلال روانی هستند و نیاز به درمان دارند.
وی با تاکید بر لزوم همکاری رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها باید کمک کنند تا اپیدمی خودکشی از طریق تبلیغ خودکشی رخ ندهد.

به گفته هاشمی انتشار اخبار توسط خبرنگاران مانند شمشیر دو لبه است و باید در انتشار اخبار دقت شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه اکثر رسانه‌ها این موضوع را رعایت می‌کنند خودکشی تنها گرفتاری کشور ما نیست و بسیاری از کشورها درگیر آن می‌باشد که باید علت آن را کالبدشکافی کرد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا در این زمینه با سازمان‌های مربوطه همکاری‌های لازم را داشته باشیم و روابط بین بخشی را در این زمینه گسترش دهیم.

هاشمی با اشاره به 4 هزار تماس با ا ورژانس اجتماعی طی سال گذشته افزود: بسیاری از این تماس‌ها از طریق مشاوره مانع از خودکشی شده‌اند اما با توجه داشت حه 50 درصد این تماس‌ها بی پاسخ مانده‌اند و و دولت باید در این زمینه کمک کند تا شرایط لازم برای پاسخگویی به همه نیازها فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت دستگاهی‌ است که از آسیب‌های اجتماعی چون فقر، بیکاری و اعتیاد رنج می‌برد گفت: بیماری "ایدز" معلول آسیب‌های اجتماعی است و کاهش آسیب‌های اجتماعی قطعاً به وزارت بهداشت نیز کمک می‌کند و تنها راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توانمند شدن مردم است.

وی ادامه داد: در موضوع اعتیاد در حال حاضر ستاد فعال و قانون جامع و کارآمدی وجود دارد و آمار شهدا در این حوزه نیز بسیار بالا است اما همچنان گزارش‌ها حاکی از این است که از چندین هزار تن قاچاق مواد مخدر تنها 15 درصد از آنها کشف می‌شود و معتادان زیادی نیز درمان می‌شوند اما تنها 5 درصد آنها را می‌توان پاک نگهداشت.

هاشمی ادامه داد: رسانه‌ها باید در ارتباط با بیماری‌های اعصاب و روان و توانمندسازی مردم فعالیت بیشتری داشته باشد و بدون ترساندن مردم و آسیب به امیدآفرینی مسائل مربوط به مشکلات و اختلالات روانی را مطرح کنند.

وی با اشاره به گسترش شبکه بهداشت در کشور افزود: در حال حاضر به ازای هر 3 هزار نفر یک مراقب سلامت وجود دارد اگر بپذیریم که 90 درصد خودکشی‌ها متاثر از اختلالات روانی‌اند قطعاً مراقب سلامت می‌تواند در تشخیص و ارجاع بیماران بسیار مؤثر باشد.

هاشمی با بیان اینکه در حال حجاضر این برنامه برای 24 میلیون نفر در کشور اجرا شده گفت امیدواریم تا پایان دولت یازدهم شبکه بهداشت در کل کشور استقرار یابد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: پمپاژ کردن این اهمه ناامیدی در جامعه با انگیزه‌های سیاسی بی انصافی است و هیچ ملتی با خود این کار را نمی‌کند راه انداختن مردم بعد از نماز جمعه  برای وام ازدواج و تحریک معلمان، پرستاران و کارگران و اقداماتی از این دست با فرمان خدا و پیامبر انقلابی‌گری، منافع ملی و انسانیت جور در نمی‌آید و باید کمی خویشتن‌داری کرد چرا که نا امیدی سنگ‌بنای بسیاری از خشونت‌ها ومشکلات است.

ارسال نظرات