دامداران اصلاندوز این روزها دچار تلفات سنگین دام ناشی از شیوع بیماری ویروسی تب برفکی شده اند.
کد خبر: ۸۶۷۳۰۹۸
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز، بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فراورده های دامی محسوب می شود.

شیوع این ویروس دامی در اصلاندوز موجب بیماری و نیز تلف شدن دامها از جمله در روستاهای شرق و غرب دره رود شده و بر اساس اظهارات دامداران منطقه تاکنون بیش از 200 راس گوسفند و گاو از این بیماری تلف شده اند که فضای نگران کننده‌ای را برای روستائیان درگیر با این بیماری ایجاد کرده است.

به گفته یک دامدار واکسن ضد این بیماری دامی حدود 30 هزار تومان بصورت آزاد توسط دامداران منطقه خریداری شده و تزریق می شود اما گاهی این واکسن ها تاثیری بر بهبودی بیماری احشام ندارد.

وی اضافه کرد: تنها یک خواسته از دولت و مسئولان داریم آن هم این است که در جبران خسارت‌های وارد شده روستائیان را یاری کنند ما غیر از احشام درآمد دیگری نداریم.

با این حال برخی از اهالی روستا با پشتوانه درآمد حاصل شده از محصولات تولیدی احشام نسبت به دریافت وام یا مایحتاج زندگی روزمره اقدام کرده اند ولی این بیماری تب برفکی باعث شد تا احشام آنها تلف شده و بر نگرانی های دامداران افزوده شود.

با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در بین دامهای سنگین و سبک مردم هنگام خرید گوشت قرمز حتما به نکات بهداشتی و سلامتی گوشت دقت کرده و از اماکن مجاز و با برچسب دامپزشکی خريداری کنند.

به لحاظ گسترش و شیوع این بیماری لازم است مسئولان دامپزشکی قبل از ذبح احشام در کشتارگاه نسبت به معاینه دامها اقدام کرده تا حساسیتی که مردم نسبت به وضع موجود دارند از بین برود.

کنترل بیماری تب برفکی منوط به مایه کوبی، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن، اعمال محدودیت در خرید و فروش و گاهی معدوم کردن دام هاست که امیدواریم مسئولان ذی ربط هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکل دامداران و مردم تلاش جدی تری داشته باشند.

ارسال نظرات