معاون دانشجویی دانشگاه اراک گفت: پذیرش دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه در خوابگاه‌های دانشجویی نیازمند مساعدت خیرین خوابگاه‌ساز است.
کد خبر: ۸۶۷۳۷۵۳
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، علیرضا بهرامی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته خوابگاه‌های دانشجویی با اشاره به زمان آغاز این هفته اظهار داشت: براساس برنامه ریزی وزارت علوم و تحقیقات امسال از 25 تا 31 اردیبهشت‌ماه است که برای هر روز عنوان ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برنامه‌های تدارک دیده شده برای نخستین روز این هفته با شعار "زندگی جمعی، تعامل فرهنگی، انسجام و وحدت ملی" در راستای تمرین دانشجویان برای زندگی جمعی است چراکه دانشجو در محیط‌های جمعی و در زندگی خوابگاهی برای رویارویی و برخورد با مسائل زندگی آماده می‌شود، تحقیقات نشان داده افرادی که در دوران دانشجویی زندگی خوابگاهی را تجربه کرده‌اند بهتر با مسائل جامعه روبرو می‌شوند و افراد موفق‌تری هستند.

معاون دانشجویی دانشگاه اراک تصریح کرد: دومین روز به تبیین زندگی خوابگاهی، مدیریت مشارکتی و حقوق شهروندی تخصیص دارد، زندگی خوابگاهی اصول و قواعد ویژه خود را دارد که با وجود افکار مختلف باید یک نوع همکاری و مدیریت مشارکتی برای وحدت گروهی ایجاد و در این راستا حقوق شهروندی دانشجویان لحاظ شود.

بهرامی با اشاره به نامگذاری سویمن روز از هفته خوابگاه‌های دانشجویی با عنوان زندگی خوابگاهی، کارآفرینی و نوآوری گفت: در این روز به بررسی و آماده‌سازی دانشجو به‌منظور کارآفرینی پس از فراغت از تحصیل می‌پردازیم، دانشجو نباید صرفا با هدف پشت میز نشستن در یک نهاد دولتی به تحصیل بپردازد، چراکه دانشجویی موفق است که بتواند از آموخته‌های علمی خود در چهار سال تحصیل، در حوزه عمل قدم بردارد و به کارآفرینی بپردازد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بحث میزان فضای خوابگاهی در این دانشگاه گفت: چهارمین روز این هفته با موضوع خیران خوابگاه ساز دنبال می‌شود و از آنجاکه دولت به ‌تنهایی پاسخگوی هزینه‌ها نیست تلاش براین است که از ظرفیت خیران در راستای کمک به تجهیزات خوابگاهی استفاده کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه اراک در ادامه گفت: ظرفیت پذیرش ما در خوابگاه‌های دولتی در بخش دختران 820 دانشجو و در بخش پسران 570 دانشجو و در کنار خوابگاه‌های دولتی از فضای خوابگاه‌های خصوصی بهره گرفته‌ایم و 392 دانشجوی دختر و 340 دانشجوی پسر را پذیرش کرده‌ایم.

بهرامی ادامه داد: براساس قانون وزارت علوم می‌بایست 40 درصد از دانشجویان روزانه در خوابگاه‌ها پذیرش شوند و خوشبختانه میانگین پذیرش ما در این بخش بین 50 تا 60 درصد است و از این‌رو از نظر وزارت علوم ما با کمبود خوابگاه مواجه نیستیم و به ما خوابگاه داده نمی‌شود.

وی حضور دانشجو به ویژه در ترم اول در خوابگاه را ضروری دانست و افزود: سعی ما بر آن است تا بتوانیم دانشجویان را در ترم اول در خوابگاه‌ها پذیرش داشته باشیم تا از مشکلات اخلاقی و فرهنگی که به دنبال عدم توجه به این مهم است بکاهیم از این‌رو نیازمند مساعدت خیرین هستیم چراکه با کمبود فضای خوابگاهی به میزان 240 نفر در حوزه دختران و 400 نفر در حوزه پسران مواجه هستیم.

معاون دانشجویی دانشگاه اراک تصریح کرد: تعداد خوابگاه‌های ما در بخش دولتی شامل خوابگاه‌های فاطمیه با ظرفیت 120 دانشجو و الزهرا با ظرفیت 700 دانشجوی دختر و خوابگاه‌های پسران شامل خوابگاه امیرکبیر با ظرفیت 350، شهید رضایی با ظرفیت 220 نفر است و در بخش خصوصی خوابگاه‌های مهتاب، نرجس، اطهر 1 و2 و مهدیه برای دختران و حضرت امیر و امام علی(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) برای پسران در نظر گرفته شده است که 340 دانشجوی پسر را در خود جای داده‌اند.

بهرامی با اشاره به مشکلات موجود در بخش خوابگاه‌ها برای دانشجویان گفت: به علت کمبود فضا دانشجویان روزانه‌ای که پذیرفته می‌شوند از ترم دوم یا سوم وارد خوابگاه دولتی می‌شوند که امیدواریم با تکمیل خوابگاه 400 نفره در سایت دانشگاه اراک بتوانیم این مشکل دانشجویان را رفع کنیم که برای تکمیل این خوابگاه نیازمند 20 میلیارد ریال هستیم.

اشتغال به تحصیل بیش از 7 هزار دانشجو در دانشگاه اراک

وی با اشاره به تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه اراک افزود: 7 هزار و 300 نفر دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 160 نفر در دوره‌های تکمیلی و مابقی در دوره کارشناسی در 5 دانشکده علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و علوم ورزشی مشغول تحصیل هستند که از حضور 230 عضو هیئت علمی به‌صورت تمام وقت در رشته‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند.

معاون دانشجویی دانشگاه اراک تصریح کرد: در پنجمین روز از این هفته به موضوع سلامت، بهداشت، ایمنی و محیط زیست پرداخته و برنامه‌هایی را تدوین می‌کنیم، در این راستا اقداماتی طرح‌ریزی شده و بخشی از آن در گذشته به مرحله اجرا رسیده است از جمله برنامه‌هایی این هفته برگزاری کلاس آموزشی به‌منظور آگاهی خدمه‌ها است.

بهرامی بیان کرد: حضور مستمر یک پزشک و متخصص بهداشت در خوابگاه‌ها بخش از این برنامه‌ها در طول سال است چراکه ما وظیفه داریم سلامت دانشجویان را از نظر سلامت جسمانی و روان‌شناختی فراهم سازیم.

وی افزود: اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی که به عملی کردن مصرف بهینه در ششمین روز از این هفته پرداخته می‌شود تا از طریق آگاهی بخشی و چاپ بروشور سعی در اصلاح الگوی مصرف به‌ویژه در زمینه آب و برق ایفا کنیم، سال گذشته در زمینه توزیع غذا و مصرف نان نیز اقدامات انجام شد که در نهایت شاهد کاهش 40 درصدی در مصرف نان به ویژه در خوابگاه‌های دخترانه بودیم.

تشکیل 16 شرکت دانش‌بنیان گامی در راستای تحقق اقتصادمقاومتی

معاون دانشجویی دانشگاه اراک بر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصادمقاومتی تاککید کرد و گفت: در یک‌سال گذشته اقداماتی از قبیل تشکیل 16 شرکت دانش‌بنیان در بحث اقتصادمقاومتی در دانشگاه انجام شده است فلسفه این شرکت‌ها ساخت تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی کشور است و سعی دارد به جای واردات، این تجهیزات را در داخل تولید کند.

بهرامی با اشاره به برنامه‌ها ورزشی گفت: ورزش و اوقات فراغت موضوع آخرین روز این هفته است که به‌منظور آن برنامه‌های متنوعی در طول ترم در نظر گرفته شده مانند کوهپیمایی هفته‌ای، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی که خوشبختانه امسال برای اولین بار موفق به اعزام 50 نفر از دانشجویان به المپیادهای دانشجویی شدیم.

وی افزود: در بحث تغذیه بسیار حساس هستیم تا از بهترین مواد غذایی موجود در سطح شهر استفاده شود تا از کیفیت بالایی برخوردار باشند، امسال در این بخش دانشگاه اراک 7 میلیارد ریال بدهی به کسبه در سطح شهرستان بدهکاری دارد و سعی داریم تا این مشکل را مدیریت کنیم به جرات می‌توان گفت که جزء 6 دانشگاه برتر کشور به‌لحاظ کیفیت غذایی هستیم.

معاون دانشجویی دانشگاه اراک تصریح کرد: در بحث حجاب دانشگاه اراک از بهترین دانشگاه‌ها در سطح استان است، درک دانشجویان در این حوزه بالاتر از سطح جامعه بوده و نگاه مسئولان دانشگاه به دانشجو در این مبحث یک نگاه هدایت محور و پدرانه است.

بهرامی در پایان خاطرنشان کرد: انتخاب دانشجوی نمونه، بهترین اتاق، تقدیر از خوابگاه خصوصی، تقدیر از بهترین خدمه، خاطره نویسی و عکس سلفی من و خوابگاهم، پخش فیلم و شب‌نشینی خوابگاهی، اردو، کارگاه‌های آموزش راهکار غلبه بر خشم و استرس، کارگاه آموزشی ویژه آموزش سرپرستان خوابگاه، برپایی نمایشگاه حجاب و عفاف، جشنواره پخت غذاهای محلی و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی از دیگر برنامه‌های انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات