مسئول بسیج سازندگی حوزه مقاومت بسیج شهید چمران در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج
مسئول بسیج سازندگی حوزه مقاومت بسیج شهید چمران گفت:برجسته‌ترین دستاورد اردوهای هجرت تقویت حس مسئولیت‌پذیری جوانان است.
کد خبر: ۸۶۷۳۷۸۹
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، بسیج سازندگی یکی از پشتوانه‌های اساسی انقلاب اسلامی است و نقش موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور دارد، این نهاد با اعطای تسهیلات به جوانان بسیجی فاقد شغل، نقش مهمی در اشتغالزایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی اجرا می‌کند که قابل ستایس است.

از سوی دیگر سازندگی نیازمند پشتکار و حرکتی جهادی است که در این عرصه نیز بسیج سازندگی به خوبی ورود کرده و توانسته تاکنون خدمات ارزنده‌ای را به ویژه در مناطق محروم به سرانجام رساند.

اردوهای جهادی باهدف خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق محروم توسط گروه‌های مختلف جهادی و هجرت صورت می‌گیرد.

مقام‌معظم رهبری در مورد بسیج سازندگی فرمودند " این کارِ اردوهای هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت‌رسانی است که میلیون‌ها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند.

از لحاظ مادی، از لحاظ امور روزمره‌ زندگی، از لحاظ معنوی و هدایت، بهره‌مند می‌شوند، شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهید، خودِ حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعه‌ روستائی، در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسم آیه‌ قرآن است؛ آن‌ها را به دین، به انقلاب، به معنویت، سوق می‌دهد.

«کونوا دعاة النّاس بغیر السنتکم»؛ شما با عمل خودتان مردم را به ایمان، به اسلام، به دین دعوت می‌کنید. این خدمت‌رسانی است؛ خدمت‌رسانی مادی و خدمت‌رسانی معنوی. از این مهمتر، خدمتی است که شما به خودتان میکنید؛ استعدادهای درونی خودتان را فعال می‌کنید؛ به بالقوه‌هائی که در وجود شما هست، فعلیت می‌بخشید؛ تجربه پیدا می‌کنید؛ با زندگی مردم آشنا می‌شوید؛ این حصارهای طبقاتی شکسته می‌شود؛ واقعیت‌های زندگی را لمس می‌کنید؛ در خودتان شعف و بهجت خدمت‌رسانی را احساس می‌کنید و این احساس را در وجود خودتان زنده می‌کنید.

کسی که لذت خدمت و کار را بچشد، از کار خسته نمی‌شود. همان طور که در گزارش‌ها برادران عزیز گفتند، من هم قبلاً در گزارش‌ها خوانده‌ام؛ جوانی که این لذت را در وجود خودش کشف کرد، از خدمت خسته نمی‌شود؛ این هم فایده‌ دوم که فایده‌ بسیار بزرگی است."

پوریا داودآبادی مسئول بسیج سازندگی حوزه مقاومت بسیج شهید چمران در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی در پاسخ به عملکرد بسیج سازندگی در سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته نیز توفیق داشتیم به مانند سال‌های گذشته اردوهای یک‌روزه و هفت‌روزه را برگزار کردیم که با استقبال خوبی از سوی جوانان بسیجی مواجه شد.

اردوهای جهادی سال گذشته با همکاری و مشارکت اقشار بسیجی و طلاب برگزار شد که علاوه بر فعالیت در عرصه عمرانی و سازندگی اقدامات فرهنگی بسیاری را نیز انجام دادند.

فعالیت‌های فرهنگی به ویژه در مساجد از جمله آموزش احکام دینی به جوانان روستاهای محروم با مشارکت روحانیون صورت گرفته که این اقدام با توجه به هجمه نرم دشمنان نظام اسلامی می‌تواند اقدام مقابله‌ای موثری باشد.

هدف نهایی از اقدامات فرهنگی از سوی بسیج سازندگی و جامعه هدف مورد نظر چه بوده است؟

تا زمانی که فهم درستی از مقوله جهاد اتفاق نفتد و جهاد در عرصه عمل نمود پیدا نکند مؤمنی نیستیم که شایسته رستگاری باشد، مفهوم جهاد باید در عرصه‌های مختلف دفاع سخت و یا دفاع نرم محرز باشد.

در مقابل دشمن بودن، تلاش مضاعف و داشتن هدف از جمله این ویژگی‌هاست، وقتی انقلاب اسلامی به لطف خدا و رهبری حکیمانه حضرت امام خمینی(ره)، شجاعت و جان فشانی ملت ایران به ثمر نشست، دانشجویان و آحاد ملت به خصوص جوانان در مناطق محروم و صعب العبور کشور حضور پیدا کرده و درراستای رفع محرومیت از چهره کشور اقداماتی انجام می‌دادند.

اردوهای جهادی نیز در همین راستا شکل گرفتند، اولویت ما در اردوهای جهادی، فرهنگی است تا فرهنگ کار و تلاش برای رضای خدا و خدمت بی‌منت در بین جوانان نهادینه شود.

روستاهای محروم جامعه هدف بسیج سازندگی است، روستاهایی که واقعا نیاز به توجه بیشتر از طرف مسئولین دارند.

بزرگترین هدف اردوهای جهادی و هجرت چیست؟

جوانان این مرز و بوم در عصر کنونی که تربیت می‌شوند باید مسئولیت‌پذیر، کارآفرین و خودکفا باشند تا موفق به سپری کردن پله‌های ترقی شوند.

كسب تجربه، نهادینه‌سازی فرهنگ مشاركت در امور مختلف جامعه بین شرکت‌کنندگان در اردوها از مزایایی است که دنبال می‌شود و برجسته ترین آن تقویت حس مسئولیت‌پذیری جوانان است.

همچنین جوانان از نزدیک با مشکلات روستاها آشنا و به خوبی آن را لمس می‌کنند از سوی دیگر با روحیه ایثار و گذشت نیز آشنا و برای رفع مشکلات جامعه روستایی فعالیت می‌کنند.

مشکلاتی که موجود در بحث اردوهای سازندگی چیست؟ 

نظره شخصی بنده این است که این اردوها هنوز به اندازه کمیتی که دارند کیفیت پیدا نکرده‌اند و از تمام ظرفیت استفاده نمی‌شود، امیدوارم در آینده با برنامه‌ریزی بهتری بتوانیم طرح هجرت را برگزار کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات