در پی درج خبر «تلفات دام در شمال اردبیل بر اثر شیوع تب برفکی»‎؛
در پی درج خبر « صدای پای تب برفکی در شمال استان اردبیل/ شیوع بیماری با مرگ صدها دام» روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل طی جوابیه‌ای توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد.
کد خبر: ۸۶۷۳۸۷۴
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد، در پی درج خبر «صدای پای تب برفکی در شمال استان اردبیل/ شیوع بیماری با مرگ صدها دام» در سایت آران مغان که به نقل از خبرگزاری فارس منتشر شده بود، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل طی جوابیه‌ای توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد.

متن این جوابیه بدین شرح است:

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام، در پی درج مطلبی به عنوان "بیماری تب برفکی بلای جان دام ها " به شماره 13950205001350 مورخه 5/2/95 و «تلفات دام روستاییان شمال استان اردبیل روزافزون است» به شماره 13950219001131 مورخ 19/2/95 با منبع خبرگزاری فارس در سایت آن خبرگزاری محترم و بعضی از سایت های خبری به نقل از منبع فارس خواهشمند است در راستای تنویر افکار عمومی جامعه و جلوگیری از تشویش اذهان عمومی طبق قانون مطبوعات مطالب ذیل در پنج بند به عنوان جوابیه اداره کل دامپزشکی استان از طریق آن رسانه منتشر و به مخاطبین اطلاع رسانی شود.

-1 بیماری تب برفکی که اخیرا در دام های منطقه شایع شده است نوع جدید ویروس تب برفکی بوده و مهم ترین علت انتشار بیماری ، گردش ویروس به دلیل خرید و فروش و نقل و انتقال بی ضابطه دام علیرغم هشدار جدی به دامداران و روستاییان از رسانه های مختلف گروهی است.ضمن اینکه عدم همکاری برخی از دامداران و روستاییان در اجرای طرح های ضربتی واکسیناسیون علیه بیماری در ماه های قبل و کمبود واکسن جدید بیماری در سطح کشور را نیز نباید نادیده گرفت.

-2 علیرغم کمبود واکسن نوع جدید تب برفکی در کشور با رایزنی ها و پیگیری های انجام یافته ، اداره کل دامپزشکی استان با تامین به موقع واکسن مورد نیاز نسبت به واکسیناسیون دامداریهای واقع در شعاع قرنطینه ای کانون های بیماری تب برفکی در استان اقدام نموده و با وجود محدودیت های متعدد تمام سعی و تلاش خود را در جهت کنترل بیماری به کار بسته است. (مستندات عملیات واکسیناسیون در اداره کل موجود است)

لازم به ذکر است در بحث بیماریهای ویروسی واگیری چون تب برفکی این اداره کل صرفاً از واژه کنترل استفاده نموده و ادعای ریشه کنی بیماری را ندارد علیرغم اینکه گسترش بیماری در استان متوقف شده و تعداد کانونهای بیماری برخلاف گزارش آن خبرگزاری محدود می باشد که دلیل بر کنترل روند بیماری است.

-3 اداره کل دامپزشکی استان به محض اطلاع از بیماری در سریعترین زمان ممکن ضمن اعلام آن به سازمان دامپزشکی کشور از طریق سامانه GIS و نمونه برداری از دام های آلوده و بیمار و ارسال به آزمایشگاه تشخیص مرکز کشور جهت تایید نهایی اقدامات پیشگیرانه و کارشناسی را انجام می دهد.

-4شایان ذکر است این اداره کل در دفعات متعدد با شفافیت کامل ضمن اطلاع رسانی موضوع و هشدار به جامعه دامپروری استان از رسانه های مختلف خبری اقدام نموده است. (مستندات اطلاع رسانی اداره کل موجود است) و قطعاً خبرنگار محترم آن خبرگزاری با رعایت اصول خبرنگاری می توانستند اطلاعات کاملی از وضعیت بیماری ، واکسیناسیون و اقدامات کنترلی صورت گرفته طی این مدت از اداره کل دامپزشکی استان اخذ نمایند و از غفلت دامپزشکی استان خبر ندهند.

-5مزید اطلاع اینکه این اداره کل در ادامه روند واکسناسیون ، با تأمین واکسن مورد نیاز از 20 اردیبهشت ماه شروع به مایه کوبی ضربتی علیه بیماری در استان نموده است.
علیهذا با عنایت به موارد فوق از کلیه رسانه های جمعی و خبری و اصحاب قلم و مطبوعات انتظار می رود به جای به چالش کشیدن غیر کارشناسی ارگانها و نشر چنین مطالب تنش آفرین و تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی روانی در دامداران و دامپروران با روحیه همکاری وارد عرصه شده و با آگاهی سازی جامعه در کنترل این بیماری یاریگر اداره کل دامپزشکی استان و کلیه دستگاه های مرتبط باشند.

ارسال نظرات