آغاز فراخوان ششمین جشنواره سراسری دف نوازی رحمت در کردستان

رئیس حوزه هنری کردستان از اعلام فراخوان جشنواره دف‌نوازی «دف نوای رحمت» در استان خبر داد.
کد خبر: ۸۶۷۴۰۶۷
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، امین مرادی در مصاحبه با خبرنگاران استان در سنندج اظهار کرد: به منظور ترویج مضامین رفیع اسلامی و انسانی و الگوسازی از طریق تولیدات فاخر، مقابله با تهاجم فرهنگی و کشف و حمایت از استعدادهای جوان و نوجوان در راستای تولید آثار ارزشی موسیقی و با تأکید بر خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی، توجه به موسیقیهای خانقاهی و عرفانی ششمین جشنواره سراسری دف‌نوازی «دف نوای رحمت» در استان فرهنگی کردستان برگزار می‌شود.

به گفته وی، این جشنواره بانگاه امیدبخش به ایران آینده در 1404 و تأکید بر نقش اثرگذار هنر بر تحقق اقتصاد مقاومتی و با شعار «معنویت، اندیشه و هنر» به مدت سه روز همزمان با عیدین سعیدین قربان و غدیر در سنندج برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه24 تا 26 شهریورماه امسال زمان برگزاری ششمین جشنواره دف‌نوازی «دف نوای رحمت» خواهد بود، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند در دو رده سنی 13 تا 19 سال و 19 سال به بالا در دو بخش تک‌نوازی و گروه‌نوازی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

مرادی خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته دوره‌های مختلف جشنواره و رایزنی و نشست‌های تخصصی با هنرمندان عرصه موسیقی استان و جمع‌بندی نظرات شرکت کنندگان دوره‌های گذشته تغییراتی در این دوره جشنواره ایجاد شده است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان تصریح کرد: این تغییرات با هدف حفظ و اصالت ساز دف و هرچه پربارتر کردن این دوره نسبت به دوره‌های گذشته صورت گرفته است.

مرادی افزود: خوشبختانه استقبال هنرمندان از این جشنواره طی 5 دوره قبل بسیار چشمگیر بوده و انتظار می‌رود با تغییرات لحاظ شده و تخصصی‌تر نمودن جشنواره در این دوره حضور گسترده هنرمندان دف‌نواز کشور را شاهد باشیم.

دبیر ششمین جشنواره دف‌نوازی «دف نوای رحمت» ضمن اشاره به ارزیابی نقاط قوت وضعف پنج دوره گذشته جشنواره، گفت: در بخش گروه‌نوازی در این دوره در کنار ساز دف صرفا دو ساز دو طبله و تاس نیز دیده شده است.

وی گفت: استانداری کردستان، فرمانداری سنندج، شورای اسلامی و شهرداری سنندج، صدا وسیمای مرکز کردستان، اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان کردستان، اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان در برگزاری و شرایط حضور در جشنواره در دو بخش گروه نوازی و تک نوازی، با حوزه هنری همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخش نوجوان جشنواره فقط در بخش تک‌نوازی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در بخش گروه‌نوازی در کنار ساز دف که اولویت جشنواره است، استفاده از یکی از سازهای دو طبله و تاس مجاز است و سازهای به اصطلاح ملودیک ایرانی و غیرایرانی حق شرکت ندارند.

به گفته وی، درگروه نوازی اعضای گروه حداقل 4 و حداکثر 6 نفر می‌توانند حضور داشته باشند و تعداد قطعات در گروه نوازی 2 قطعه است.

وی با بیان اینکه امکان حضور رده‌های سنی مختلف در گروه نوازی بلامانع است، خاطرنشان کرد: در کنار مسائل تکنیکی نوازندگی، شناخت مقامات خانقاهی دف، ریتم خوانی و ریتم‌نوازی، در بخش گروه‌نوازی برای سرپرست گروه از بخش‌های اصلی مسابقه است که به صورت مجزا و انفرادی داوری صورت می‌گیرد.

وی گفت: در بخش تک‌نوازی افراد شرکت کننده در رده سنی نوجوان باید تا تاریخ برگزاری جشنواره از محدوده سنی 13 تا 19 سال کمتر و بیشتر نباشد.

شناخت مقامات خانقاهی دف و ریتم‌خوانی و ریتم‌نوازی، در بخش تک‌نوازی از بخش‌های اصلی مسابقه است که در این دوره این بخش به صورت مجزا و انفرادی پیش از اجرای دف‌نوازی توسط داوران جشنواره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مرادی مهلت ارسال آثار را 10 مردادماه 95 اعلام کرد و گفت: چهارم شهریورماه نیز راه یافتگان به بخش نهایی جشنواره اعلام خواهد شد.

شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به آدرس، سنندج ـ خ فلسطین ـ روبروی فرمانداری ـ حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ارسال نمایند و یا برای اطلاعات بیشتر به سایت www.artsanandaj.ir مراجعه کنند.

ارسال نظرات