قولی که رئیس‌جمهور به مردم داد و راست نبود

قطع یارانه نقدی با سرکشی به حساب بانکی!

دولتی که ادعا می‌کرد مخالف قطع یارانه نقدی و سرکشی به حساب‌هاست، یارانه نقدی برخی افراد را به اتهام بالا بودن گردش حساب بانکی قطع کرد!
کد خبر: ۸۶۷۴۸۱۳
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
 به گزارش خبرگزاری بسیج، حذف یارانه نقدی افراد به بهانه بالا بودن گردش حساب بانکی در حالی صورت می‌گیرد که شخص روحانی در یک شوی تبلیغاتی گفته بود دولت به حساب بانکی افراد سرک نخواهد کشید و آن را محرمانه دانسته بود.

از طرفی دولت حذف یارانه نقدی مردم را از اسفند 1393 آغاز کرد و بدون هیچ آیین‌نامه اجرایی ملاک‌های مبهمی برای حذف افراد در نظر گرفت. حذف‌شدگان در کمال تعجب زمانی که به سامانه اعتراض به حذف یارانه نقدی مراجعه می‌کردند با علل عجیب و غریب حذف مثل داشتن خانه و خودرو و سفرهای خارجی مواجه می‌شدند.

همان ایام زمزمه سرک کشیدن به حساب بانکی مردم برای حذف یارانه نقدی نیز شنیده می‌شد که رسما اعلام نشد اما بتازگی برخی افراد که علت حذف یارانه نقدی خود را استعلام کرده‌اند با پاسخ «گردش حساب بانکی شما بالاست»! مواجه شده‌اند.

در این‌باره ایسنا گزارش داده که اگرچه هیچ‌گاه با وجود وعده‌های داده شده، اعلام نشد مبنای حذف یارانه‌بگیران چیست و گاه از بین اظهارات برخی مدیران گزینه‌هایی مانند نوع خودرو، مسکن یا سایر دارایی‌ها به عنوان مبنای غربالگری معرفی شد اما در یک مورد همواره به صراحت تاکید شده بود که دولت به هیچ عنوان به آن ورود نمی‌کند، آن‌هم سرکشی به حساب‌های بانکی یارانه‌بگیران برای شناسایی افراد پردرآمد بود.

تایید این موضوع مقاومت مدیران ارشد دولتی در برابر درخواست نمایندگان مجلس و بسیاری از کارشناسان است که تاکید دارند دولت در فضایی که توان شناسایی دقیق یارانه‌بگیران پردرآمد را ندارد و ادامه پرداخت‌های کلان، ادامه کسری منابع و ضرر به اقتصاد کشور است، باید با دریافت مجوزهای قانونی نسبت به بررسی حساب‌های بانکی به عنوان مبنایی دقیق‌تر اقدام کند. اما در سوی دیگر ماجرا دولت که خود نیز به صحت و دقت اطلاعات بانکی نسبت به سایر بانک‌های اطلاعاتی برای شناسایی دقیق یارانه‌بگیران پردرآمد اذعان دارد، همواره اعلام کرده این خط قرمز آن است و به حریم خصوصی مردم وارد نخواهد شد.

گزارش مردم از بررسی حساب بانکی
این در حالی است که اخیرا برخی حذف‌شدگان از یارانه نقدی اعلام کرده‌اند که بعد از قطع یارانه و ثبت اعتراض خود در سامانه yaraneh10.ir (این سامانه برای دریافت شکایات حذف‌شدگان از سوی وزارت کار راه‌اندازی شده و موضوع اعتراض را بررسی می‌کند) در تماسی که به منظور رسیدگی به شکایت با آنها گرفته شده، اعلام شده برخی افراد حاضر در جمع یارانه‌بگیران این خانوار از گردش مالی و حساب بانکی خوبی برخوردارند یا اینکه سود بانکی مناسبی دریافت می‌کنند.

این در حالی است که حتی بررسی حساب بانکی هم در خانوارهای مورد نظر نتوانسته موجب حذف دقیقی باشد به طوری که یکی از این افراد اعلام کرد که با وجود اینکه مادر، سرپرست خانوار بوده و در ماه، تنها درآمد آنها همان حقوق بازنشستگی است که به دلایلی به 300 هزار تومان هم نمی‌رسد بازهم یارانه آنها قطع شده و دلیل این حذف گردش مالی پسر خانواده است که وی نیز متاهل بوده و جدا زندگی می‌کند ولی هنوز یارانه‌اش از خانواده جدا نشده است.

همچنین فرد دیگری اعلام کرد یارانه وی در شرایطی قطع و دلیل آن «بالا بودن گردش مالی» اعلام شده که این فرد تنخواه‌گردان یک شرکت است و به این دلیل در ماه ارقام کلانی به حساب بانکی که به نام وی بوده اما در اصل برای او نیست، واریز و برداشت می‌شود. این در حالی است که درآمد ماهانه این شخص از 5/2 میلیون تومان تجاوز نمی‌کند.

مورد دیگر نیز زنی سرپرست خانوار است که با یکی از فرزندان خود زندگی می‌کند و دختر خانواده ازدواج کرده اما یارانه وی جدا نشده است.

به گفته او، دلیل حذف، حساب بانکی بویژه حساب بانکی و سودی است که دختر خانواده دریافت می‌کند. این در حالی است که این زن سرپرست خانوار از درآمد بالایی برخوردار نبوده و حتی حقوق بازنشستگی هم دریافت نمی‌کند.

به هر حال این مورد و برخی دیگر از گزارش‌های دریافتی در حالی بررسی حساب‌های بانکی یارانه‌بگیران برای قطع یارانه را مورد اشاره قرار می‌دهد که اگرچه این موضوع هنوز از سوی دولت تایید نشده ولی اظهارات گذشته مسؤولان وجه دیگری دارد.

محرمانگی حساب بانکی چه شد؟
روحانی پیش‌تر در مقابل پیشنهادات برای سرکشی به حساب یارانه‌بگیران با تاکید بر بررسی‌های زیاد انجام شده برای شناسایی پردرآمدها، اعلام کرده بود برای شناسایی همه افراد نیازمند یک راه یعنی سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال وجود دارد اما وی محکم در مقابل این موضوع ایستاده و با وجود اینکه می‌تواند در بخشی هم به نفع مردم(اقشار ضعیف) تمام شود تاکنون با آن موافقتی نکرده است.

جالب اینکه مدیران شبکه بانکی به عنوان طرف اصلی بررسی حساب‌های بانکی نیز بر عدم مراجعه به این حساب‌ها تاکید دارند و رئیس کل بانک مرکزی این موضوع را تضمین کرده بود اما با وجود این وعده‌های رنگارنگ، گویا مدت‌هاست سرک کشیدن به حساب‌های بانکی آغاز شده و با توجه به تناقض‌گویی‌ها و دورویی‌های یارانه‌ای مسؤولان، این کار از آنها بعید نبود. حتی در زمانی که موضوع شناسایی 10 میلیون ثروتمند از سوی وزیر اقتصاد مطرح شد، رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه آیا در این شناسایی از حساب‌های بانکی استفاده شده، تاکید کرد به هیچ‌وجه چنین مساله‌ای وجود ندارد و حساب‌های شخصی مردم ملاکی برای شناسایی میزان درآمدها در دریافت یارانه نیست و این هیچ ارتباطی به نظام بانکی کشور ندارد. 

این در حالی است که مدتی بعد هم با طرح موضوع شناسایی 50 هزار ثروتمند تهرانی از سوی معاون رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، قائم‌مقام بانک مرکزی در واکنش به اینکه آیا در این ماجرا شبکه بانکی نیز دخالتی داشته، عنوان کرد: تا حالا هیچ پیشنهادی برای سرکشی به حساب‌های بانکی نداشته‌ام و حسابی چک نشده است.

به گواه نمایندگان مجلس مسؤولان دولت یازدهم در کمیسیون‌های تلفیق بر حذف یارانه نقدی افراد اصرار داشتند اما سخنگوی دولت ناگهان از تریبون عمومی و در زمانی که برایش مسجل شده بود مجلس در یک اشتباه استراتژیک طرح قطع یارانه برخی از افراد را تصویب خواهد کرد در مقام حامی پرداخت یارانه نقدی ظاهر شد و برای  حذف‌شدگان اشک ریخت.

مسؤولان همین دولت پرداخت یارانه نقدی را مصیبت عظما و عذاب الیم می‌دانستند و حتی بعد از تصویب این قانون از نمایندگان مجلس تشکر کردند اما در اظهارات خود اعلام کردند حذف یارانه نقدی افراد کار خوبی نیست!

دورویی و دروغ در اطلاع‌رسانی‌های یارانه‌ای موج می‌زند و مسؤولان با مردم صادق نیستند و حذف یارانه نقدی آن هم به بهانه گردش حساب بانکی بالا سیاست عدم صداقت دولت را بیش از پیش آشکار می‌کند؛ سیاستی که در شوی تبلیغاتی، سرک کشیدن به حساب‌ها را ممنوع و خود را مخالف قطع یارانه معرفی می‌کند  اما در عمل کار دگر می‌کند!

ارسال نظرات