مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان:
همه مسولان باید در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال 95 مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل توجه کنند.
کد خبر: ۸۶۷۴۸۹۹
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در نخستین نشست تخصصی "اقتصاد مقاومتی، گردشگری و کار آفرینی با تاکید بر تعاونیهای مردم نهاد" گفت: همه مسولان باید در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال 95 مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل توجه کنند.

یحیی رحمتی افزود: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از برترین حوزه هایی است که می توان در آن اشتغالزایی کرد و در بحث گردشگری ایران، هنوز نتوانسته ایم به اشتغالزایی مناسبی برسیم و یکی از مشکلات گردشگری، عدم استفاده از توان علمی نیروهای فارغ‌التحصیل حوزه گردشگری و عدم توانمندی جوامع محلی در پذیرش گردشگر است که در صورت ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری می توان تعداد زیادی از بیکاران را ساماندهی کرد.

وی با بیان اینکه ، زنجان یکی از شهرهای فقیر در حوزه گردشگری است اظهار کرد: در این استان بیش از ۷۰۰ اثرتاریخی در سطح ملی به ثبت رسیده است و این آثار به نوبه خود پتانسیل خوبی را برای توسعه صنعت گردشگری داخلی و خارجی دارد.

رحمتی با تاکید بر اینکه، گردشگری از محل پس‌انداز خانواده ها شکل می گیرد و در صورتی که کشوری گردشگر فرصت باشد و مازاد درآمد خود را در کشورهای هدف هزینه کند خود محل سکونت افراد دچار فقر شده و کقصد گردشگری ثروتمندتر می‌شود. حال اینکه، در تمام جوامع پیشرفته در خصوص گردشگری، ثروت به صورت عادلانه توزیع می شود که با اجرای این کار، ایجاد جاذبه های جدید گردشگری درآمد و ثروت منطقه ای در جذب گردشگر به صورت چشمگیری ارتقا می یابد.

این مقام مسؤل،‌ با بیان اینکه در ایران ما بیشترین حجم مسافرت ها فقط درایام نوروز و در تابستان صورت می گیرد، تصریح کرد: مراکز گردشگری استان باید برند سازی شود تا در تمام فصول سال پذیرای گردشگران باشد، خاطر نشان کرد: ما در بحث گردشگری در موضوعاتی از قبیل همه زمانی و هم مکانی مشکل داریم و متاسفانه در کشور، مدیریت درستی در حوزه سفر وجود ندارد.

رحمتی، با مقایسه میزان اعتبار مورد نیاز برای اشتغالزایی در حوزه صنعت و گردشگری، گفت: میزان سرمایه مورد نیاز برای اشتغالزایی یک نفر در بخش صنعت را نزدیك به 10 میلیارد ریال برشمرد و و متذکر شد؛ میزان هزینه تمام شده در حوزه گردشگری و خدمات را بسیار کمتر از این مبلغ برشمرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در حوزه گردشگری به جای "نظارت دولتی" باید "خود نظارتی" ترویج شود که در صورت تحقق این امر، باری از دوش دولت برداشته می شود.

گفتنی است، این برنامه باهمکاری و مشارکت، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی- مرکز علمی کاربردی میراث فرهنگی زنجان و شهرداری زنجان در محل فرهنگسرای امام خمینی(ره) برگزار شد.

در پایان برنامه از سوی اداره کل میراث فرهنگی و مرکز علمی کابردی میراث زنجان به شرکت کنندگان در برنامه، گواهی حضور صادر شد.

ارسال نظرات