نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

بانک‌ها ضد اقتصاد مقاومتی هستند!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی برخی آقایان از قبل فعالیت این سیستم بانکی سودهای خوبی کسب می کنند،طبیعی است که در مخالفت با طرح بانکداری بدون ربا به مخالفت برخیزند.
کد خبر: ۸۶۷۵۰۱۳
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶

حجت الاسلام روح‌الله بیگی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به نامه سیف به لاریجانی مبنی بر توقف طرح بانکداری بدون ربا در مجلس، اظهار داشت: 36 سال است که از عمر جمهوری اسلامی ایران می گذرد، اما متأسفانه پس از گذشت این مدت همچنان سیستم بانکداریمان اسلامی نشده و وضعیتی ربوی تر پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها درایران تنها به فکر سودآوری روزافزون خود هستند، تصریح کرد: بانک ها با سودهای غیرشرعی که از جیب مردم به دست می آورند، روز به روز سرمایه های خود را بیشتر می کنند، با این وجود حاضر نیستند برای رشد و رونق تولید ملی، با حمایت از تولیدکنندگان قدمی بردارند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حرکت سیستم بانکی را بر خلاف جهت شعار سال خواند و گفت: عملکرد بانک ها کاملا بر خلاف جهت اقتصاد مقاومتی بوده و به اعتقاد من عامل اصلی تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی، بانک ها بودند.

وی با بیان اینکه درخواست «سیف» تمایلی به اسلامی کردن سیستم بانکداری ندارد، افزود: وقتی برخی آقایان از قبل فعالیت این سیستم بانکی سودهای خوبی کسب می کنند،طبیعی است که در مخالفت با طرح بانکداری بدون ربا به مخالفت برخیزند.

بیگی ادامه داد: چنانچه طرح بانکداری بدون ربا به مرحله اجرا برسد، بسیاری از مسؤولین و مدیران دولتی ضرر خواهند کرد و از همین جهت بانک ها و برخی آقایان برای عدم تصویب و اجرای آن تلاش می کنند.

وی با اشاره به تلاش مجلس نهم برای به نتیجه رساندن طرح بانکداری بدون ربا، گفت: مجلس نهم این طرح را تا نقطه مطلوبی پیش برد اما کامل نشد، امیدوارم که طرح در مجلس دهم به سرانجام مطلوبی برسد و اثری مثبت در سیستم بانکداری ربوی کشور بگذارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تکمیل طرح بانکداری بدون ربا نیاز به کارهای پژوهشی گسترده ای داشت، خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت این طرح، نیاز به زمان زیاد و مطالعات گسترده ای بود و نمی توانستیم آن را همچون «برجام» در مدت زمانی کمتر از نیم روز به تصویب برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به پیام مراجع تقلید در مورد سیستم غیر اسلامی بانکداری در کشور، افزود: این حرکت متحد مراجع تقلید، قابل تقدیر بود. پیام مراجع نشان داد که عملکرد غیر شرعی و ربوی بانک ها به حد افتضاحی رسیده است و باید فکری به حال آن کرد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار