رئيس جهاد دانشگاهي استان اردبيل از شناساسي نوعي مورچه موسوم به «مورچه كشاورز»در گرمي مغان خبر داد كه به شيوه اي خاص به كمك زارعت منطقه در نابودي علف هاي هرز و كشت برخي گياهان مي پردازد.
کد خبر: ۸۶۷۵۴۹۲
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، دكتر 'رامز نصيري ' در ديدار با فرماندارگرمي مغان گفت: اين نوع مورچه تاكنون در هيچ جاي كشور ديده نشده و موردي كه در شهرستان گرمي مغان در شمال استان اردبيل شناسايي شده نخستين مورد از اين نوع مي باشد.
 
 
وي بيان كرد: مورچه كشاورز موجودي است كه كار كشاورزي انجام مي هد و با شخم زمين ، بذر را در دل خاك كاشته و علف هاي هرز اطراف بذر را از بين مي برد.
 
به گفته وي، اين نوع مورچه به جز نقش مثبتي كه در كشاورزي منطقه دارد مي تواند در مباحث گردشگري نيز مورد توجه بوده و به اين دليل موضوع مورد مطالعه و تحقيقات جهاد دانشگاهي استان براي ازدياد نسل و بهره برداري از آن در توليد گياهان داروئي قرار گرفته است.
 
وي همچنين از شناسائي گياهان دارويي منحصر به فرد كه بومي شهرستان گرمي مغان است خبر داد و گفت: فاز اول طرح ايجاد مركز مطالعات و تحقيقات گياهان دارويي گرمي در مرحله ايجاد كلينينك و تجهيز آن با اختصاص اعتبار 500ميليون ريال مي باشد.
 
نصيري با بيان اينكه بر اساس مطالعات و تحقيقات انجام گرفته ، گياه 'كبر ' منبع غني فيبر و آهن بوده و اثرات ويژه دارويي دارد ، افزود: جهاد دانشگاهي استان ، ميوه اين گياه كه خاويار گياهي نام دارد و مختص اين شهرستان مي باشد را با برند شهرستان گرمي معرفي مي نمايد و با توليد انبوه آن كشورمان مي تواند وارد تجارت جهاني اين محصول منحصر به فرد شود.
 
رييس جهاد دانشگاهي همچنين با ابراز نگراني از تزريق بذرهاي غير مولد و جاي گزيني آن با بذرهاي مولد وغني بومي در برخي از مناطق كشور گفت:بر اساس بررسي هاي انجام گرفته ، نوعي بذر چغندر كه غير مولد است و امكان بذرگيري براي كشت دوباره آن وجود نداشت وارد كشور شده بود كه با هوشياري كارشناسان جهاددانشگاهي از توزيع آن جلوگيري شد.
 
به گزارش روابط عمومي فرمانداري شهرستان گرمي، مير علي رحيمي زاد فرماندار گرمي دراين ديدار به وجود بيش از 100هزار هكتاراراضي منابع طبيعي و وجود گونه هاي متعدد گياهي در گرمي اشاره كرد وخواستار توجه بيشتر موسسه ها و شركت هاي دانش بنيان به اين شهرستان شد.
 
وي همچنين خواستار تسريع در راه اندازي مركز تحقيقات گياهان داروئي گرمي توسط جهاد دانشگاهي استان شد .
 
محمد فتوحي رئيس جهاد دانشگاهي مركز گرمي نيز از برگزاري كلاسهاي آموزشي كاركنان دولت باحضور 400 نفر از كارمندان دولت از شهرستانهاي بيله سوار،پارس آباد و بخش اصلاندوز در مركز گرمي خبر داد.
 
گرمي مغان در 110 كيلومتري شمال اردبيل و در همسايگي جمهوري آذربايجان قرار داد.
ارسال نظرات