خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه ازاد سروستان در نشست"مطالبه گری مردم از مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی"گفت: ما برای تحقق اقتصادمقاومتی نیاز به افراد خلاق داریم که ترسی از ارائه ایده خویش نداشته باشند
کد خبر: ۸۶۷۵۶۲۰
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
،در راستای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان سروستان بسیج دانشجویی سروستان در طرحی به عنوان"مطابه گری از مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی"دردومین گام به سراغ دکتر میلادیان رئیس دانشگاه ازادسروستان رفته است که حاصل این دیدار گفتگویی است که از نظر شما خوانندگان گرامی خواهد گذشت.

*تعریف شما از اقتصادمقاومتی چیست؟

با استفاده از حداقل منابع و پتانسیل موجود حداکثر بهره وری را داشته باشیم.

*برنامه ای برای تربیت نیروی انسانی آشنا به اقتصاد مقاومتی دارید؟

2 سال پیش ما همایش ملی نقش مدیریت درتولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی را در همین راستا برگزار کردیم. ما از ابتدا به نوعی اقتصادمقاومتی را رعایت می کردیم چون وابسته به شهریه دانشگاه هستیم و از هیچ ارگان دولتی بودجه دریافت نمی کنیم و سعی می کنیم هزینه ها را به گونه ای مدیریت کنیم که بتوانیم برنامه های خود را اجرا کنیم . در رابطه با تربیت نیرو هم کلاسهایی با سخنرانی حاج آقا ابراهیمی و یا نیروهای دانشگاه به صورت ضمن خدمت برای کارکنان برگزار می کنیم.به نظر من اقتصاد مقاومتی باید ا ز پایه ابتدایی اجرایی شود تا در ذهن فرد نهادینه شود و بعد از ورود به دانشگاه ما بتوانیم به آن چه در ذهن آن ها نهادینه شده پر و بال بیشتری بدهیم.

*چگونه می توان شرایطی فراهم کرد که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی به جای فکر کردن به کار اداری به سمت پیاده سازی طرح ها و ایده ها برود؟

حدود سه ماه پیش فراخوانی در سطح شهرستان دادیم هر جوانی ایده ای داشته باشد که امکان تجاری سازی داشته باشددانشگاه آزاد سروستان از او حمایت می کند ولی متاسفانه هیچ بازخوردی دریافت نکردیم.ما در حال اجرای چهار طرح هستیم . زمینی به وسعت 6 هکتار داریم که به مدت 7 سال در آن زیتون کاری صورت گرفته است ولی متاسفانه در این 7 سال به حال خود رها شده بود.  امسال با همکاری یک مشاور کشاورزی بهره برداری از آن صورت خواهد گرفت. حدود 3000 اصله درخت زیتون است. البته فقط بحث در آمدزایی در آن مطرح نیست. طرح دوم نیز احداث گلخانه است.

*آیا در واحدهای دانشگاهی همجوار چنین اقداماتی انجام میشود؟

ما در شهرستانی با حدود 50000نفر جمعیت دو دانشگاه داریم در سال گذشته حدود 200 نفر در کنکور شرکت داشتند که حدود 160 نفر در دانشگاه های دولتی پذیرش می شوند. پس نمی توانیم از نظر جمعیت خودمان را با فسا و.... مقایسه کنیم. برخی دانشگاه ها در سال های اولیه احداث زمین هایی داشتند که به صورت باغ از آن استفاده می کردند ولی اطلاع دقیق ندارم که این کار را ادامه میدهند یا نه ولی سروستان این هدف را پیگیری می کند  و هدف نهایی این است که این طرح ها را به صورت سهام به دانشجو واگذار کنیم تا در شهریه بتوانند از آن استفاده کنند در ضمن اینکه دانشجویان رشته کشاورزی می توانند پروژه های خود را در این مکان ها پیاده سازی کنند و باما همکاری داشته باشند.

*برنامه ای برای ارتباط با دانشگاه های بزرگ کشور جهت انجام پروژه های ملی و کلان دارید؟

ما در حال ایجاد مرکز تحقیقات با مشارکت اساتیدمان هستیم که در آن مرکز ما با دانشگاه های کشور و صنایع در ارتباط هستیم و اگر پروژه ای داشته باشندمی توانیم همکاری کنیم.البته دانشجوهای ارشد نیز می توانند در این مرکز مشارکت داشته باشند.

*شما به عنوان فردی فرهیخته، شرایط و زیر ساخت های تحقق شعار سال را مهیا کرده اید؟

همین گلخانه ها که در نظر داریم از زیر ساخت هاست از طرفی ما سعی داریم نیازهای دانشگاه را برای دانشجویان رشته های مهندسی تعریف کنیم مثلاً برای زیتون ها نیاز به یک منبع فشارقوی داریم که تعدادی از دانشجویان مکانیک زیر نظر استاد در حال ساخت آن هستند. از طرفی درتلاشیم که قرار دادی با فنی و حرفه ای داشته باشیم تا دانشجویان از کارگاه های آنها استفاده کرده و کارعملی را یاد بگیرند. بحث دیگر، قطعه زنی در کارگاه های مکانیک است که در حال پیگیری است. یکی از اهداف اصلی ما درآمدزایی برای دانشجویان است که بتوانند از تجربه خود استفاده کنند ما آب و زمین در دسترس داریم. از طرفی در حال پیگیری طرح توربین های بادی در مرکز تحقیقات هستیم. ما از نظر علمی اساتید در زمینه های مختلف داریم و مشکلی نداریم و اگر یکی ، دوتا از طرح های ما اجرایی شود حتی در سطح شهرستان می توانیم اشتغال زایی داشته باشیم . از طرفی با کمک مرکز تحقیقات میتوانیم گیاهان دارویی را در گلخانه کشت کنیم.

*آیا تمایلی به استفاده از جوانان شهرستان در پروژه های خود دارید؟

اولویت ما جوانان دانشجوی بومی است. چون این گلخانه را از شهریه  دانشجو احداث می کنیم.درصورتی که احساس کنیم تخصص مورد نیاز در دانشگاه نیست از طرح های دیگر جوانان هم استفاده می کنیم. البته طرح آن ها به کارگروه های ما می رود، طرح و ایده را خریداری میکنیم یا قرارداد می بندیم و می توانند از آزمایشگاه ها و کارگاه های ما استفاده کنند.

*برنامه ای برای برگزاری همایش  یا کارگاه آموزشی جهت آشنایی بیشتر مردم دارید؟

تصمیم گیری درباره شهر به عهده ما نیست ولی همکاری لازم را انجام می دهیم و اساتید نیز همکاری می کنند. هدف ما بومی سازی است البته به شرطی که کیفیت لازم داشته باشد.

*در زمینه آموزش، برگزاری کارگاه های کارآفرینی مثلاً نحوه پرورش گلخانه ای، پرورش قارچ و... برنامه ای دارید؟

ما در کلاسهای کارآفرینی که به صورت واحد درسی ارائه می دهیم از اساتید مجرب استفاده میکنیم در حال حاضر در زمینه احداث گلخانه دانشجویان در کلاس های کارآفرینی آموزش می بینند. این کلاس ها چون واحد درسی است نیاز به پرداخت هزینه اضافی ندارند.

*آیا برنامه ای در جهت ارائه رشته های جدید با توجه به نیازهای بومی شهرستان دارید؟

در این زمینه با آموزش و پرورش جلسه داشتیم مخصوصاً در مقطع کاردانی رشته هایی است که در مراکز فنی و حرفه ای و کاردانش شهرستان داریم و نیازبومی منطقه است. رشته های ارشد ما جدید و بین رشته ای است مثل انرژی های تجدیدپذیر که بین رشته ای برق و مکانیک است.

*از آنجا که شما یکی از جامعه دانشگاهی هستید به نظر شما تغییر در شیوه ها و سرفصل های آموزشی جهت تربیت افراد کارآفرین و خلاق چیست؟

ما برای تحقق اقتصادمقاومتی نیاز به افراد خلاق داریم که ترسی از ارائه ایده خویش نداشته  باشند. در کشورهای دیگر کلاسهایی است که به دانشجو آموزش می دهند چگونه ایده ارائه دهند و آن را پرورش دهندولی متاسفانه ما د ر این زمینه مشکل داریم.از طرفی من به دانشجویان نقد دارم که بی انگیزه هستند و فقط با هدف مدرک گرفتن به دانشگاه می آیند. ما در حال  بستن قراردادهایی با شهرک های صنعتی هستیم که دانشجوها بتوانند بعد از تحصیلات کار بگیرند و سعی میکنیم از اساتیدی استفاده کنیم که برای دانشجو اعتباربیاورند تا در تحصیلات تکمیلی برای آنها امتیاز ثبت شود.

*برنامه ای در سطح شهرستان برای اقتصادمقاومتی دارید؟

برنامه های ما در سطح کوچک است و در سطح شهرستان می توان با همکاری دیگر نهادها اجرا کرد.ما تخصص داریم ولی دست تنها نمیتوانیم درشهرستان کاری کنیم .

اولویت ما ایجاد اشتغال برای جوانان دانشجوی بومی است
اولویت ما ایجاد اشتغال برای جوانان دانشجوی بومی است
ارسال نظرات
پر بیننده ها