برگزاری جشنواره بابونه ها در منطقه گردشگری فندقلو در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نمین مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا اینکه نظرات مختلفی در این خصوص مطرح شد.
کد خبر: ۸۶۷۶۶۹۷
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از نمین، حجت الاسلام صفر یوسف زاده در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نمین اظهار کرد: برگزاری جشنواره بابونه در منطقه گردشگری فندقلو از سال های گذشته بنا گذاشته شده و به یک خواست عمومی تبدیل شده است، اما در این خصوص باید برخی آینده نگری هایی در نظر گرفته شود.

امام جمعه نمین گفت: برگزاری یک جشنواره باید موجب معرفی و اعتلای شهرستان باشد و بتوان در قبال هزینه کرد آن، بهره برداری لازم از آن انجام شود.

وی با بیان اینکه برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره بابونه ها دارای تبعاتی و انتقادهایی خواهد بود، افزود: بنا به گفته مسئولان اجرایی شهرستان در سال های گذشته جشنواره بابونه ها با اعتبار یک میلیارد ریالی برگزار شده است و باید در نظر داشت که آیا به همان میزان نیز از آن بهره برداری شده است یا نه.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نمین با بیان اینکه در حال حاضر اعتباری برای برنامه های فرهنگی اختصاص نمی یابد، گفت: اگر جشنواره ای بتواند برای شهرستان ارزشمند باشد و با معرفی فرصت های شهرستان بتوان از آن بهره برداری کرد، ارزش هزینه کرد آن را دارد.

وی همچنین با اشاره به برخی انتقادها نسبت به برگزاری جشنواره افزود: اهالی روستای خانقاه نیز نسبت به برگزاری جشنواره بابونه ها انتقاد و بیان کرده اند که زمین های زراعی آنها و حتی جنگل تخریب می شود.

وی با اشاره به اینکه باید از برخی آسیب های فرهنگی نیز پیشگیری شود، اظهار کرد: سال گذشته نیز جشنواره در روز جمعه برگزار شده بود که موجب کمرنگتر شدن نماز جمعه شده بود.

وی افزود: باید توجه داشت که 14 و 15 خرداد که همزمان با ارتحال حضرت امام (ره) است و باید تا یک هفته قبل از آن جشنواره برگزار شود.

وی گفت: در این خصوص باید کمیته ای متشکل از برخی ادارات مربوطه تشکیل شود تا به صورت کامل بررسی شود.

*برگزاری جشنواره باید به صورت کامل بررسی شود

فرماندار شهرستان نمین در ادامه جلسه شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: زمان برگزاری جشنوراه بابونه ها باید مورد بررسی قرار بگیرد و اینکه آیا تا نیمه شعبان گل های بابونه در فندقلو می رویید یا خیر، چرا که برگزاری جشنواره بدون توجه به زمانبندی و عدم رویش گل های بابونه در فندقلو معنا و مفهومی نخواهد داشت.

فرهاد عبدالعلی پور گفت: بعد از نیمه شعبان نیز 14 و 15 خرداد پیش رو بوده و بعد از آن ماه مبارک رمضان فرا می رسد که در صورت امکان می توان پس از ماه رمضان نیز برگزار کرد.

وی افزود: باید بررسی شود که آیا هزینه کرد یک میلیارد ریالی برای یک جشنواره چه عایدی برای شهرستان خواهد داشت، در غیر این صورت چنین هزینه کردی صلاح نیست.

*گل های موجود در فندقلو بابونه نیستند/ انتقاد اهالی از تخریب مزارع و جنگل

رئیس شورای شهرستان نمین در ادامه بیان کرد: برگزاری جشنوراه بابونه ها همه ساله رسانه ای می شود و موجب می شود نه تنها از استان اردبیل بلکه از دیگر استان ها نیز در جنگل فندقلو و این جشنواره حضور پیدا کنند.

شاپور قدرتی گفت: با توجه به اینکه جشنوراه بابونه ها چه فایده هایی برای شهرستان دارد جای بحث دارد، اما واقعیت این است که عمده کسانی که در جشنواره و منطقه گردشگری فندقلو حضور پیدا می می کنند، موجب تخریب جنگل شده و با تبر شاخ و برگ درختان را از بین می برند.

وی افزود: از سوی دیگری به علت جمعیت زیاد، شرکت کنندگان در جشنواره به چه به صورت پیاده و چه با خودرو وارد زمین های زراعی و کشاورزی مردم می شوند و آنها را از بین می بردند.

وی گفت: گل های بابونه چهار نوع هستند که آن نیز در حاشیه های فندقلو می رویید و گل های موجود در فندقلو از نوع دیگری هستند.

* امسال اعتباری برای جشنواره بابونه ها در نظر گرفته نشده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نمین در ادامه جلسه با بیان اینکه در سال های گذشته جشنواره بابونه ها با مشارکت فرمانداری نمین و اداره کل میراث فرهنگی برگزار می شد، اظهار کرد: در حال حاضر امسال از سوی اداره کل اعتباری برای این جشنواره اختصاص نیافته است.

منوچهر نورزاده گفت: با توجه به اینکه تا زمان مورد نظر برگزاری جشنواره، گل های بابونه در فندقلو نمی رویید، پیشنهاد می شود این جشنواره برگزار نشود.

*برگزاری جشنواره بابونه ها یک خواست مردمی است

شهردار آبی بیگلو در ادامه جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نمین اظهار کرد: برگزاری جشنواره بابونه ها به یک خواست مردمی تبدیل شده و این امکان را فراهم می آورد که فرصتی برای معرفی ظرفیت های شهرستان نمین باشد.

براتعلی شوقی گفت: سطح آگاهی مردم فراتر از آن است که نسبت به تخریب جنگل اقدام کنند اما از سوی دیگر تهیه هیزم و ایجاد آتش نیز از خاصیت جنگل بوده و موجب از بین رفتن آن نخواهد شد.

وی افزود: اینکه برخی مسئولان مربوطه کم کاری کرده و شانه خالی می کنند توجیهی برای عدم برگزاری آن محسوب نمی شود.

وی گفت: شهرستان نیر با داشتن یک چشمه و یک منطقه گردشگری بولاخلار، همه ساله چندین جشنواره برگزار و نسبت به معرفی فرصت های شهرستان اقدام می کند.



ارسال نظرات