شهزاد خان گفت: برجام هیچ تغییری در اقتصاد ایران ایجاد نکرده و ما هنوز مجبوریم مانند دوران تحریم‌ها مواد اولیه مورد نیازمان را از طریق دبی وارد کنیم .
کد خبر: ۸۶۷۶۸۵۹
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، یک سرمایه گذار خارجی که بنابر اطلاعات رسمی حدود 15 میلیارد دلار سرمایه وارد کشور کرده است  در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران اظهار کرد: ایران کشور بسیار مهمی بوده و زمینه سرمایه گذاری خارجی در آن بسیار بالاست. کلیه زیرساختها در ایران مناسب است. شرکتها و تولیدکنندگان مختلف می‌توانند در ایران کار کنند، به شرطی که هر شرکتی زمینه برنامه‌های خود را دریابد و در چارچوب برنامه های خودش عمل کند.

شهزاد خان، مدیرعامل شرکت رنگ کانسای ایرانیان در توضیح فعالیت شرکت کانسای ایرانیان گفت: ما از سال 2009 حضور در ایران را شروع و تولیدمان را از سال 2010 کامل کردیم. در مرحله اول با ایران خودرو برای تهیه رنگ مورد نیاز خودروهای این گروه خودروسازی توافق کردیم. به همین منظورکارخانه ای در شهرک صنعتی گرمسار ایجاد شد.

مشکلات سرمایه گذاری خارجی در ایران برطرف نشده

وی افزود: ما کار خود را در ایران با کمک سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمکهای فنی و اقتصادی شروع کردیم. سرمایه اولیه را به ایران آوردیم و کارخانه را احداث کردیم. اما هنوز هماهنگی‌های لازم در سازمانهای مختلف برای ورود سرمایه گذاران خارجی فراهم نیست و ما با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

شهزادخان تصریح کرد: البته در این سالها مسئله تحریمها هم مزید بر علت شد و خیلی به ما فشار آورد. شرکت کانسای اولین شرکت تولید کننده رنگهای اتومبیل بوده و این رنگها با تکنولوژی بسیار بالایی در ایران در حال تولید است. قبل از انقلاب و در سالهای گذشته هیچ شرکتی در ایران کار تولید رنگ را انجام نمی‌داد و نیازهای صنعت خودرو از طریق واردات برآورده می شد.

وی عنوان کرد: شرکت کانسای می‌تواند نیاز صنعت اتومبیل را برطرف کند. بعد از اجرای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها خیلی صحبت‌ها انجام شده و صحبتهایی هم در حال انجام است. قرار شده که گشایشهایی انجام شود ولی این گشایشها هنوز ملموس نیست.

سوئیفت هنوز باز نشده و ارتباطات بانکی با مشکل موجه است

این سرمایه گذار خارجی خاطرنشان کرد: سوئیفت هنوز باز نشده و ما هنوز برای ارتباطهای بانکی خود درگیر هستیم. ما هنوز نمی‌توانیم با ژاپن ارتباط برقرار کنیم و مواد اولیه را وارد کشور کنیم. وعده های زیادی در مورد برطرف شدن این مشکلات داده شده اما هنوز به هیچ کدام از آنها عمل نکردیم.

شهزاد خان گفت: مشکلات دوران تحریمها هنوز برای سرمایه گذاران خارجی وجود دارد و هنوز هیچ چیز عوض نشده است. ما امیدواریم در یک زمان مناسب مثلا در یک سال تا شش ماه آینده گشایش‌هایی به وجود بیاید. در حال حاضر ما اکثر نیازهای خود را به طور غیر مستقیم از ژاپن وارد می کنیم. پولی که می خواهیم به ژاپن بدهیم باید از طریق بازار آزاد انتقال دهیم.

با وجود اجرای برجام هنوز مواد اولیه مورد نیازمان را غیر مستقیم وارد می کنیم

وی بیان کرد: امیدوار هستیم که این گشایش‌ها انجام شود ولی در حال ما از طریق صرافی ها نقل و انتقال پول انجام می دهیم. ما مجبوریم مواد اولیه مورد نیاز خود را ابتدا به دبی ببریم و سپس به طور غیر مستقیم وارد ایران کنیم. بعد از برجام شرکتهای زیادی به ایران آمدند و شرکتهای زیادی هم ابراز علاقه کردند که در ایران کار کنند و ما امیدوار هستیم که سرمایه گذاری خارجی در ایران گسترش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت رنگ کانسای ایرانیان اظهار کرد: ما امیدواریم گشایشهایی که قبل از برجام به ما وعده داده شده بود ملموس تر شود. ما در دوران تحریمها توانستیم نیاز بازار داخلی را برطرف کنیم. در حال حاضر که تحریمها برطرف شده می خواهیم به آینده نگاه کنیم. ما باید تولیدات خود را گسترش دهیم و به سمت تولید رنگهایی برویم که صنعت انرژی به آنها نیاز دارد.

شهزاد خان افزود: برای این کار زمین جدیدی را در مجاورت کارخانه خود خریداری کردیم و امیدواریم برای انجام کارهایمان بتوانیم سرمایه های جدیدی را هم به ایران بیاوریم و کارمان را گسترش دهیم. در زمان تحریمها که خیلی کشورها ایران را ترک کردند ولی ما در ایران ماندیم، تا نیاز صنعت اتومبیل‌سازی را برطرف کنیم. امیدواریم که با رفع تحریمها آینده روشن تری را هم در پیش داشته باشیم.

وی در خصوص ورود شرکتهای خارجی به ایران در دوران پسابرجام گفت: شرکتهای مختلفی برای حضور در ایران ابراز آمادگی کرده‌اند ولی صنعت ایران تمایل زیادی به شرکت‌های اروپایی دارد. شرکتهای اروپایی در دوران تحریم از ایران رفتند ولی در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای بازگشت به ایران هستند. چند شرکت ژاپنی هم علاقه‌مند هستند که در ایران سرمایه گذاری کنند و حتی صحبت از رقمهایی در حدود 400 میلیون دلار برای سرمایه گذاری در ایران است.

مدیرعامل شرکت کانسای ایرانیان با اشاره به نقش سازمان سرمایه گذاری در ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران به نسیم آنلاین گفت: وجود سازمان سرمایه گذاری خارجی از روز اول برای سرمایه گذاران خارجی کمک بسیار ارزشمندی است. آنها برای ورود شرکتهای خارجی به ایران هم خیلی کمک کردند و این کمکها هنوز هم وجود دارد. سازمان سرمایه گذاری خارجی به نقش سرمایه گذاری خارجی در پیشبرد اقتصاد کشور واقف است اما متاسفانه سازمانهای دیگر در خصوص سرمایه گذاران خارجی همان روش را در پیش می گیرند که در مقابل سرمایه گذاران داخلی در پیش گرفته اند.

شهزاد خان افزود: در حال حاضر شرایطی که باید سرمایه گذاری خارجی را در ایران تشویق و ترغیب کند وجود ندارد. سازمان سرمایه گذاری خارجی هم قدرت اجرایی چندانی ندارد، مثلا نمی‌تواند مشکلات مالیاتی شرکتها را خودش حل کند. این سازمان زمانی می تواند موفق باشد که قدرت اجرایی داشته باشد.

دولت ایران حمایت بخصوصی را از سرمایه گذاران خارجی انجام نمی‌دهد

وی با انتقاد از عدم حمایت دولت برای ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران عنوان کرد: دولت ایران حمایت بخصوصی را از سرمایه گذاران خارجی انجام نمی دهد و این وضعیت در دوران بعد از برجام هم تغییری نکرده است. ما هم در همان غالبی که دیگر شرکتها در ایران فعالیت می کنند فعالیت می کنیم.

وی تصریح کرد:  دولت مشکلات را برای ورود سرمایه گذاران خارجی به طور خاص حل نمی‌کند. ولی ما تصمیم گرفته ایم که در ایران کار کنیم چون باور داریم که در ایران می شود کار کرد. می توانیم تاثیر بسیار زیادی بر تولید ایران داشته باشیم. متاسفانه دولت در چارچوب برنامه های خودش عمل می کند و هنوز توجه خاصی به نقش سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران ندارد.

ارسال نظرات