خبرهای داغ:
تشریح زمان‌های تشییع و ترحیم در سه شهر؛
مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین طاهری شیرازی فرزند مرحوم آیت‌‌الله‌العظمی سیدمحمد جعفر طاهری شامگاه جمعه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه به لقاءالله پیوست که در این مصاحبه شرحی از احوالات آن عالم ربانی از قول برادرشان می‌خوانیم.
کد خبر: ۸۶۷۷۳۴۱
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، برادر مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین طاهری شیرازی و دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت: مرحوم اخوی من در سال ۱۳۰۲ در منزلی که متعلق به خاندان روحانیت و سیادت بود، در شیراز متولد شدند.
وی با بیان اینکه پدر، عموم و اجداد ایشان از علما و مجاهدان بزرگ بوده‌اند، افزود: پدر ایشان مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیدمحمد جعفر طاهری از شاگردان آیت‌الله نائینی و جد ایشان آیت‌الله شیخ محمد طاهر مجاهد، شخصیتی بودند که در دوران شیخ فضل‌الله نوری از تهران به سیوند تبعید شدند اما در استان فارس با استقبال گسترده شیرازی‌ها مواجه شدند و شیخ جعفر محلاتی به همراه جمعی از مردم شیراز به استقبال ایشان رفته و آنان را از سیوند به شیراز آوردند.
طاهری ادامه داد: مبارزات مرحوم شیخ محمدطاهر مجاهد در شیراز مقابل استعمارگر پیر یعنی انگلیس بسیار زبانزد خاص و عام بوده است لذا می‌توان گفت که مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین طاهری در خانواده‌ای به دنیا آمد که سابقه سیادت و روحانیت ریشه‌دار بود ضمن اینکه عموی ایشان نیز مرحوم آیت‌الله‌العظمی سیدعبدالله شیرازی از مراجع عظام تقلید بودند.
رئیس هیئت امنای آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز اظهار کرد: مرحوم برادرم در سنین کودکی به همراه پدر و مادر و یکی از برادران خود به نام سیدفخرالدین طاهری شیرازی به نجف اشرف مهاجرت کردند و در این شهر بود که مادرشان را در سن یکسالگی از دست دادند.

اشاره به تحصیلات آن مرحوم
وی ادامه داد: پدر ایشان دوباره به شیراز رجعت می‌کنند و برادرم به همراه برادر دیگرش مشغول تحصیل علوم جدید می‌شوند و بدین ترتیب دیپلم خود را اخذ می‌کنند حتی در آن زمان با زبان فرانسه هم آشنا می‌شوند و بعد از آن به حوزه علمیه آقاباباخان تحت مدیریت مرحوم آیت‌الله شیخ محمدعلی موحد برای کسب علوم حوزوی می‌روند.
طاهری اضافه کرد: مرحوم سیدنورالدین طاهری شیرازی بعد از این به قم رفته و در محضر آیات عظامی همچون سیدشهاب‌الدین نجفی مرعشی، محقق داماد و مدتی هم در محضر امام خمینی(ره) کسب فیض می‌کنند و در سن ۱۶ سالی شاگرد آیت‌الله‌العظمی بروجردی می‌شوند ضمن اینکه در این دوران با مرحوم آیت‌الله‌ مشکینی هم دوره می‌شوند و ارتباط صمیمی بین آن‌ها برقرار می‌شود.
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز با یادآوری اینکه مرحوم برادرم با برخی از مراجع تقلید همچون آیات عظام مکارم شیرازی، مجدالدین محلاتی و غیره در قم هم‌دوره بوده‌اند، گفت: در آن زمان جمعی از اهالی منطقه چیذر تهران خدمت آیت‌ا‌لله‌العظمی بروجردی رسیدند و از ایشان می‌خواهند که با توجه به اینکه در این منطقه فعالیت‌های بهائیت به‌صورت گسترده صورت می‌گرفت و روز به روز زمین‌های آن منطقه توسط بهائیان خریداری می‌شد، فردی را معرفی کند تا بتواند معارف حقه اسلام و مکتب تشیع را برای اقشار مختلف مردم تبیین کرده و با این اقدامات بهائیان مبارزه کند.
وی ادامه داد: مرحوم برادرم بسیار مورد وثوق مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی بودند به طوری که رابط طلاب فارس با ایشان، مرحوم برادرم بود، لذا آیت‌الله بروجردی نیز برادرم را برای اهالی چیذر تهران معرفی می‌کند و ایشان هم فعالیت خود را در این منطقه شروع کرده و حسینیه‌ای در آن منطقه بنا می‌کنند و با حضور و برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی که انجام می‌دهند موفق می‌شوند تا دستگاه بهائیت را در آن منطقه جمع کنند.
طاهری با یادآوری اینکه هم‌اکنون اهالی شمیرانات مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین طاهری شیرازی را اعلم علمای این منطقه می‌دانند، گفت: بعد از آن به منطقه قلهک رفتند و در آنجا مسجد خمسه را بنا کردند و در آنجا کلاس‌های حوزوی برای طلاب و حتی متدینین و بازاری‌ها برپا کردند.
وی با بیان اینکه مرحوم برادرم بنایانگذار دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه قلهک بودند، گفت: مسجدی به نام حجت‌بن الحسن عسکری(عج) در سهروردی شمالی قرار داشت که حدود ۲۷ سال بسیار پرحاشیه بود، لذا اهالی این منطقه به امام(ره) مراجعه کرده بودند و امام نیز مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین طاهری را برای این مسجد معرفی کردند تا بتواند هم مکتب تشیع را گسترش دهد و هم حواشی آنجا را برطرف کند که بحمد الهی در این زمینه نیز موفق شدند و توانستند علاوه بر مسجد، یک حوزه علمیه هم نام با مسجد در آن منطقه احداث کنند.
طاهری با بیان اینکه مرحوم برادرم در حوزه درس‌های مختلفی برای طلاب در بحث تفسیر قرآن، اخلاق و تهذیب نفس تدریس می‌کردند، گفت: ایشان بسیار بر روی مسئله تهذیب نفس حساسیت داشتند و در کنار دروس حوزوی، حتی برای بزرگان در سطوح عالی نیز در مسجدشان کلاس‌های اخلاقی برپا می‌کردند و آن مسجد (خمسه) را به مرکز تبلیغ معارف دین تبدیل کرده بودند.

کمک به مستمندان و تهذیب نفس؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های آن عالم ربانی
وی، کمک به مستمندان جنوب شهر تهران و مناطق محروم را از مهم‌ترین ویژگی‌های برادرش توصیف کرد و گفت: ایشان هیچ چیزی را برای خودش نمی‌خواست و در تهذیب نفس ید طولایی داشت و اصلاً به دنیا دلبستگی نداشت و با تمام توان به مردم خدمت می‌کرد.
برادر مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین طاهری شیرازی اظهار کرد: ایشان همچنین در مبارزات علیه رژیم ستمشاهی از سال ۴۲ همراه با امام خمینی(ره) بود به طوری که برخی از جلسات امام در منزل ایشان برگزار می‌شد و همیشه هم بر این مسئله تأکید داشت که مسیر ولایت پیموده شود و این همان مسیری است که ما را به سرمنزل مقصود می‌رساند.

پیکر مرحوم آیت‌الله سیدنورالدین طاهری شیرازی در جوار حرم رضوی تشییع می‌شود
طاهری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح زمان‌های تشییع پیکر و ترحیم آن عالم ربانی پرداخت و گفت: مرحوم برادرم در روز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه هنگام مراجعه برای اقامه نماز ظهر و عصر دچار سکته مغزی می‌شوند و چند روز در حالت کما در بیمارستان نیکان تهران به سر بردند تا اینکه در شامگاه جمعه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه دعوت حق را لبیک گفتند.
وی اظهار کرد: مراسم تشییع جنازه ایشان امروز در مسجد حجت‌بن الحسن(عج) تهران(محل اقامتشان) برگزار شده و به یاری خدا فردا، ۲۷ اردیبهشت‌ماه در جوار مضجع مطهر و نورانی امام رئوف، امام رضا(ع) به خاک سپرده خواهد شد و عصر همان روز نیز در حسینیه امیرالمؤمنین(ع) مشهد مقدس نیز مراسم ترحیمی برگزار خواهد شد.
طاهری اضافه کرد: عصر سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه نیز مراسم ترحیمی در مسجد خودشان(حجت‌بن الحسن) در تهران برگزار شده و در روز چهارشنبه هم در مسجد خمسه تهران چنین مراسمی از سوی اهالی قلهک برگزار خواهد شد.
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت:‌ شب هفت ایشان در روز پنج‌شنبه، در مسجد خودشان و در صبح روز جمعه از ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱:۳۰ در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) مراسم ترحیم ایشان برگزار می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها