مدیر حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری با تأکید بر این که تربيت عبادی كودكان اهميت خاصی در نظام آموزشی و تربيتی اسلام دارد، گفت: بايد انسان از كودكی به انجام عبادات و تكاليف دينی عادت كند تا در سن بلوغ به آنها رغبت داشته باشد.
کد خبر: ۸۶۷۷۹۷۶
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام والمسلمین یدالله رحمانی، پیش از ظهر امروز از مراکز پیش دبستانی ابرار شهر طاقونک و سبحان روستای سرتشنیز که وابسته به مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان هستند، بازدید و از نزدیک در جریان روند برنامه های آن ها قرار گرفت.

 وی با تأکید بر این که تربيت عبادی كودكان اهميت خاصی در نظام آموزشی و تربيتی اسلام دارد، افزود: تحقيقات نشان می‌دهد بسياری از افرادی كه در بزرگسالی نسبت به عبادات سستی از خود نشان می‌دهند، بی اعتقاد به دين و تكاليف دينی نيستند، بلكه عواملی چون بی‌توجهی و يا عدم تقيد والدين نسبت به انجام به موقع تكاليف عبادی، عدم ورزيدگی كودكان در انجام عبادات در كودكی و ناآگاهی آنان از فلسفه و اهميّت عبادات، در اين زمينه نقش دارند.

 حجت الاسلام رحمانی با بیان اینکه تاكنون نظام آموزشی ما عملاً نتوانسته است اين آمادگی را در کودکان برای رفع اين مشكل ايجاد كند، افزود: در این راستا همکاری حوزه های علمیه خصوصا دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران بسیار مؤثر و راهگشا خواهد بود.

 مدیر حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه ضروری است پيش از سن تكليف، كودكان با اعمال و تكاليف عبادی، فلسفه و فوايد اعمال عبادی متناسب با دوره كودكی آشنا شوند، خاطرنشان کرد: راه اندازی مراکز پیش دبستانی و مهدکودک در حوزه های علمیه خواهران این استان با همکاری آموزش و پرورش در این راستا است که به حمدالله از سال 91 فعالیت خود را در جای جای استان آغاز کرده اند.

 این مقام مسؤول با اشاره به اینکه تربيت دينی بايد از سنين پايين آغاز شود، افزود: در اين سن كودک بدون طلب دليل و برهان، ‌آماده پذيرش عقايد دينی است؛ از طرف ديگر، نهادينه كردن معانی دينی با تلقين و تقليد آغاز می‌شود و سپس با توجه به مراحل گوناگون رشد، دستورات مناسب هر مرحله به تدريج عرضه می شود و در پايان به پديد آمدن باورهای عميق و محكم در ذهن انسان می‌انجامد.

 وی با تأکید بر اینکه بايد انسان از كودكی به انجام عبادات و تكاليف دينی عادت كند تا در سن بلوغ به آنها رغبت داشته باشد، تصریح کرد: فعالیت و برنامه ریزی در مراکز پیش دبستانی وابسته به حوزه های علمیه خواهران این استان به این گونه است که علاوه بر اينكه تكاليف عبادی را به طور ساده و با زبان كودكانه به كودكان انتقال می دهند، متناسب با رشد فكری و ظرفيت درك متربّی، فلسفه اعمال و تعليمات عبادی را نيز برای او بيان می کنند تا بر اساس شناخت و اُنس، به اعمال عبادی روی آورند.

 حجت الاسلام رحمانی، کمک و مساعدت خیرین در ساخت مجتمع های آموزشی تحت نظر حوزه علمیه خواهران این استان را ضروری دانست و ابراز داشت: یکی از برنامه های مدیریت حوزه های علمیه خواهران این استان، تأسیس و گسترش مجتمع های آموزشی با مدیریت طلاب و روحانیون دانش آموخته است که با اخد مجوز از مبادی ذیربط در استان فعال خواهند شد؛ از این رو همکاری و مشارکت خیران در ساخت این مکان های آموزشی و دینی بسیار مؤثر خواهد بود.

 به گفته مدیر حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری، در هر منطقه ای که شوراهای اسلامی، شهرداران و خیران در واگذاری زمین و مساعدت مالی پیشتاز باشند، به یقین راه اندازی مجتمع های آموزشی نیز در آن مراکز در اولویت قرار خواهد گرفت.

ارسال نظرات