همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر؛

«سراسرنمای مقاومت» کار خود را آغاز می‌کند

معاون فرهنگی-اجتماعی شهردار تهران برنامه‌های گرامیداشت هفته خرمشهر را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۶۷۷۹۹۷
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
به گزارش سرویس بسیج راهیان نور خبرگزاری بسیج،  حجت‌الاسلام امرودی امروز در نشست خبری با خبرنگاران در باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به اهمیت آزادسازی خرمشهر، این واقعه را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: شهرداری تهران هم همگام با سایر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای گرامیداشت مقاومت خرمشهر هفته خرمشهر و آبادان را برگزار می‌کند.

وی در این زمینه به سراسرنمای مقاومت یا «تماشاگه راز» که فعالیت آزمایشی آن در روز سوم خرداد آغاز می‌شود اشاره کرد و گفت: تماشاگه راز در واقع مکمل باغ موزه دفاع مقدس تهران است و در تمام ایام «هفته خرمشهر و آبادان» مردم می‌توانند از این سراسر نمای مقاومت استفاده کنند. البته شهرداری برنامه‌های گسترده‌ای در اراضی عباس‌آباد به همین مناسبت برگزار خواهد کرد.

امرودی ادامه داد: در راستای گرامیداشت مقاومت خرمشهر و آبادان شهرداری تهران 50 درصد کل تبلیغات شهری را به موضوع خرمشهر و آبادان و دزفول اختصاص داده است. همچنین در روز سوم خرداد نشستی با فرماندهان و مسئولان کشوری در باغ موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد. نشست با خانواده‌های شهدای آبادان و خرمشهر هم از دیگر برنامه‌های ما محسوب می‌شود.

به گفته وی برنامه‌ای هم با عنوان نشست با جوانان و بانوان خرمشهر، هنر مقاومت آبادان، نشست روحانیون و خرمشهر، برپایی نمایشگاه و... از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای گرامیداشت هفته خرمشهر و آبادان محسوب می‌شود. همچنین برگزاری نشست تخصصی برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند آبادانی خرمشهر و آبادان و حضور حدود 2000 میهمان از شهرهای آبادان و خرمشهر در تهران نیز جزو برنامه‌های ما در این راستا محسوب می‌شود.

در ادامه این نشست خبری،علیرضا جعفری مدیر عامل جدید شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به تشریح ویژگی‌های تخصصی سراسرنمای مقاومت پرداخت و گفت:‌ یکی از شاخص‌های کشورهای توسعه یافته برخورداری از زیرساخت‌های فنی است و کشور ما این افتخار را دارد که چنین پروژه عظیمی را با استفاده از خصوصیات فنی بومی به سرانجام برساند. البته قبل از اجرای این پروژه مطالعات زیادی انجام شد و تکنولوژی‌های مشابه موجود در کشورهای ترکیه، چین و آمریکا مورد مطالعه قرار گرفت اما تأکید ما بر ساخت و اجرای این پروژه با استفاده از متخصصان داخلی بود که با ضریب خطای بسیار پایین به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: با توجه به ویژگی‌های این سیستم و در بخش محتوا به توسعه فرهنگ ارزشی از جمله دفاع مقدس، عاشورا و مبانی فرهنگی کشورمان توجه کرده‌ایم. این سیستم قابلیت پخش فیلم 360 درجه‌ای دارد و فیلم‌هایی که از این سراسرنما پخش می‌شود با همین قابلیت ساخته شده‌اند. به همین خاطر دو فیلم با موضوع دفاع مقدس و مقاومت خرمشهر ساخته شده است که نمایش داده خواهد شد. پرده سینمایی این سیستم 1800 متر مربع است.

به گفته جعفری سراسرنمای مقاومت می‌تواند به قطب گردشگری تهران تبدیل شود.

وی همچنین اظهار کرد: در فضای این سراسرنمای مقاومت 27 عنوان فضای موزه‌ای طراحی شده است.

در بخش دیگری از این نشست سید مرتضی نعمت‌زاده معاون فرهنگی-اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد:‌شهرداری تهران اقداماتی را در راستای آبادانی و انجام کارهای فرهنگی در این منطقه آغاز کرده و این همکاری‌ها بیش از پیش تقویت خواهد شد. با توجه به وقایع رخ داده در جنگ تحمیلی در آبادان و خرمشهر، هر ایرانی به هر کجا تعلق داشته باشد شهروند آبادان و خرمشهر محسوب می‌شود و امیدواریم با اقدامات عمرانی، اقتصادی و فرهنگی این شهرها به گذشته پررونق خود بازگردند.

به گفته وی، 100 هنرمند خرمشهر و آبادان به مدت یک هفته دستاوردهای هنری خود را عرضه خواهند کرد. این دستاوردها در قالب یک بازارچه در کنار باغ موزه دفاع مقدس کار خود را آغاز می‌کند و صنایع بومی شهرهای آبادان و خرمشهر را معرفی کرده و به فروش می‌رساند. برنامه‌های بخش نمایشگاه هم از دیگر اقداماتی است که در هفته خرمشهر شاهد آن خواهیم بود.

نعمت‌زاده عرضه دستاوردهای دفاع مقدس به صورت عکس‌، نقاشی و فیلم را هم جزو این برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: سعی می‌کنیم با توجه به تلاقی ایام شعبانیه و سوم خرداد فضایی شاد را برای مردم ایجاد کنیم.

در ادامه نشست مزاری رئیس دبیرخانه کلانشهرها و مراکز استان های کشور گفت: تهران مینیاتور اقوام ایرانی است بنابراین لازم است مردم تهران و نسل جوان با فرهنگ سایر مناطق ایران هم آشنا شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به مشکلات شهرهای آبادان و خرمشهر امیدواریم سرمایه‌گذاری‌های لازم برای حل این مشکلات جذب شود و در نشستی قرار است خوزستانی‌های مقیم تهران راهکارهای خود را ارائه دهند.

مزاری گفت: سالانه نزدیک یک میلیون نفر برای بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس به خوزستان سفر می‌کنند و اگر هر یک از کاروان‌های راهیان نور به مدت دو ساعت در بازارهای آبادان و خرمشهر حضور داشته باشند و اقتصاد خرد منطقه را به حرکت درآورند مشکلات زیادی رفع خواهد شد.

انتهای پیام/م

ایسنا
ارسال نظرات
آخرین اخبار