به بهانه روز روابط عمومی؛

روابط عمومی حلقه وصل ادارات و افکار عمومی

روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی دارند .
کد خبر: ۸۶۷۸۰۳۵
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
وابط عمومي، مجموعه‌اي از عمليات ارتباطي آگاهانه مبتني بر برنامه و تحقيق است كه با استفاده از شيوه‌هاي علمي و هنري به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع يابي از نظرهاي آنان، تجزيه و تحليل گرايش‌هاي مخاطبان و افكار عمومي به منظور گفتگو با آنان براي رسيدن به تفاهم با كاربرد روش‌ها و ابزارهاي ارتباطي نوشتاري، گفتاري، ديداري و شنيداري است.

روابط عمومی فعالیتهای،  فیزیکی، ذهنی و خلاقانه امروز و تحول و توسعه فردای سازمان است .

در واقع نگاهی از منظر عدالت به روابط عمومی می تواند انگیزه کار را در بین این افراد سخت کوش که مبلغ مشی سازمان هستند بیشتر و بیشتر می کند.

گاه بناي عظيم يک سازمان با رفتاری نادرست که از روابط عمومی سر مي‌زند به يک‌باره فرو مي‌ريزد و گاه سازماني گمنام با رفتار حرفه‌اي يک روابط عمومی  مشهور می شود! البته این مهم، پیش شرطی مهم هم دارد!‌ و آن نگاه حرفه‌ای مدیران سازمان و اعتقاد و اعتماد به کارکرد «روابط عمومي»هاست و آگاهی از دانش و فراگیری علم ارتباطات به عنوان «هنر هشتم»! ... در غیراین‌صورت روابط عمومی ‌ها می‌توانند تا حد یک «واحد خدماتی نصب پلاکارد»، و یا توزیع نقل و نبات تنزل یابند اما  اساسا آن چیزی که شایسته نام روابط عمومی هست (( قلب تپنده)) سازمان ، عنوانی هست که برازنده روابط عمومی می باشد.

روابط عمومی ها افرادی هستند که خودنمایی نمیکنند،  هرگونه مبالغه از خود را کنار گذاشته و فعالیتها و تبلیغات سازمان را بدون چشمداشت و بدون بردن هیچ نامی از خود  منعکس می نمایند.

در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، جایگاه روابط عمومی باید دارای اهمیتی بیش از پیش شود به گونه ای که امروزه شاهد هستیم که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.

روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

از جمله وظایف روابط عمومی ، اطلاع رسانی ، انتشار اطلاعات ، ارتباط دوسویه تعاملی، جلب افکار عمومی، قایل شدن جایگاهی ویژه برای مردم و خواست ها و نظرات آنها و ... می باشد.

شايد 27 اردیبهشت ماه «روز روابط عمومي» فرصت خوبي براي شناساندن اين هنر به جامعه و به مدیران و سایر کارکنانی باشد که روابط عمومی را چیزی فراتر از آن چیزی که در سازمان برای آنها تعریف شده هست بشناسند.

بر خود وظیفه می‌دانم؛ این روز را به یکایک دانش‌آموخته‌گان ارتباطات و همکاران خوب خودم که به رغم تمامی کمبود‌ها و باتمام وجود در این عرصه فعالند تبریک عرض کنم .

یادداشت از: حجت اله خوب پور ،کارشناس ارشد مدیریت - استاد دانشگاه و مسئول فرهنگی و روابط عمومی دانشگاه پیام نور لیکک

ارسال نظرات