آغاز برداشت محصول گندم از مزارع کهگیلویه

برداشت محصول گندم و جو از نیمه دوم اردیبهشت در شهرستان کهگیلویه آغاز و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶۰ هزار تن گندم از مزارع این شهرستان برداشت شود.
کد خبر: ۸۶۷۸۰۵۰
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳
گندم به خاطر نقش مهمی که  در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند یک محصول استراتژیک در تمام دنیا به حساب می‌آید.

اهمیت اقتصادی گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است، حتی در مناطقی که به علت متغییر بودن شرایط اقلیمی و یا خشکی محیط امکان تولید نباتی نباشد، می‌توان گندم را کاشت کرد.

گندم از نظر تولید و سطح زیر کشت مهم‌ترین محصول کشاورزی ایران است و افزایش محصول آن روز به روز مورد توجه قرار گرفته واز نظر اقتصادی و تامین غذای اصلی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پیش‌بینی افزایش دو برابری برداشت گندم در شهرستان کهگیلویه

فرماندار شهرستان کهگیلویه با اشاره به آغاز برداشت گندم در سطح 30 هزار و 500 هکتار از مزارع این شهرستان اظهار داشت: از این مقدار سطح زیر کشت گندم در شهرستان کهگیلویه 27  هزار هکتار گندم دیم و سه هزار و 500 هکتار گندم آبی است.

علی پوزش با بیان اینکه متوسط برداشت گندم از مزراع دیم شهرستان بین 1.5 تا 2 تن در هر هکتار است تصریح کرد: امسال با توجه به بارندگی خوب و پراکنش مناسب باران در سال زراعی برداشت گندم در شهرستان کهگیلویه 2 برابر سال گذشته پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان برداشت گندم در مزارع آبی شهرستان بین 4 تا 5 تن در هر هکتار است گفت : امسال برداشت گندم از مزراع شهرستان کهگیلویه حدود 60 هزار تن پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه دو مرکز خرید در شهرهای دهدشت و قلعه رئیسی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را خریداری می‌کنند افزود: خرید تضمینی گندم دروم هر کیلو یک هزار و 307 تومان و گندم معمولی یک هزار و 270 تومان و کلزا هم 2 هزار و 500 تومان است.

پوزش با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به 6 هزار و 500 تن گندم خریداری شد افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 15 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان شهرستان کهگیلویه خریداری شود.

پوزش با بیان اینکه کار برداشت در 14 هزار هکتار از مزراع جو و 65 هکتار از مزارع کلزای این شهرستان نیز در حال انجام است افزود: عملیات برداشت به وسیله 60 دستگاه کمباین انجام که 30 دستگاه از این کمباین‌ها غیربومی هستند و برداشت در مناطق گرمسیری تا نیمه تیرماه و در مناطق سردسیری نیز تا 15 شهریور ادامه دارد.

غلامحسین دژبان یکی از کشاورزان ساکن روستای دارکنده از توابع شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه نزدیک به 6 هکتار سطح زیر کشت گندم دیم دارد گفت: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال در هر هکتار بیش از 3 تن گندم برداشت کردم.

وی با بیان اینکه گندمش از نوع دروم و رقم کریم است افزود: نزدیک به 40 درصد محصول امسال خود را برای مصرف خانوار و مابقی را به مرکز خرید تضمینی اتحادیه تعاون روستایی می‌فروشم.

سید صیف الله ایزدپناه کشاورز کهگیلویه‌ای با بیان اینکه نزدیک به 20 هکتار زمین خود را به صورت مکانیزه کشت کرده است گفت: امسال با توجه به بارش مناسب در هر هکتار بیش از 3 تن گندم برداشت کرده است.

وی با بیان اینکه گندم خود را به صورت دیم کشت کرده بیان کرد: نزدیک به 10 درصد محصول خود را برای مصرف خانوار و 90 درصد بقیه را به مرکز خرید تضمینی گندم می‌دهد.

سید محمود خدامیان از روستای طولیان با بیان اینکه سال گذشته 1.5 تا 2 تن در هر هکتار گندم برداشت کرده تصریح کرد: با توجه به بارندگی خوب امسال در هر هکتار بیش از 3 تن برداشت داشته است.

وی با بیان اینکه نزدیک به 5 هکتار سطح زیر کشت دارد گفت: گندم مازاد بر مصرف خود را به اتحادیه تعاون روستایی می‌فروشم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه با اشاره به نقش و جایگاه کشاورزی در توسعه و اشتغال‌زایی در این شهرستان تصریح کرد: کار برداشت گندم و جو از نیمه دوم اردیبهشت در شهرستان کهگیلویه آغاز شده است.

عبدالله قیصری نسب با بیان اینکه در شهرستان کهگیلویه سطح زیر کشت گندم دیم 27 هزار و گندم آبی 3 هزار و 500 هکتار است عنوان کرد: میزان برداشت گندم دیم بین 4 تا 5 تن و گندم آبی بین 1.5 تا 2 تن در هر هکتار است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت جو در شهرستان کهگیلویه نزدیک به 14 هزار هکتار است گفت: میزان برداشت جو آبی 2 تن و جو دیم 1/1 تن در هر هکتار است.

قیصری نسب افزود: سطح زیر کشت کلزا در شهرستان 65 هکتار است که در هر هکتار نزدیک به 1.5 تن برداشت می‌شود.

افزایش تولید بذرهای اصلاح شده

فرماندار شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه اتحادیه تعاون روستایی به عنوان مباشر گندم‌های معمولی و دروم را در شهرستان کهگیلویه خریداری می‌کند گفت: مرکز خدمات کشاورزی در قلعه رئیسی و دیشموک نیز کار خرید تضمینی محصولات کشاورزان را انجام می‌دهد.

پوزش با بیان اینکه علاوه بر سه مرکز خرید تضمینی یک واحد مرکز خرید خصوصی کار خرید گندم و تولید بذرهای اصلاح شده در شهرستان را انجام می‌دهد تصریح کرد: شهرستان کهگیلویه این پتانسیل را دارد که به یک مرکز تولید بذر اصلاح شده تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه بذرهای خریداری شده نسبت به سال گذشته کیفیت بهتری دارند عنوان کرد: سال گذشته شهرستان کهگیلویه به 17 استان در کشور بذر اصلاح شده صادر کرده است.

فرماندار شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه بذر تولید شده در این مرکز 4 نوع کریم، کوهدشت، دهدشت و چمران است افزود: امسال میزان تولید بذر اصلاح شده در این مرکز از 2 هزار تن در سال گذشته به 2 هزار و 500 تن افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بذرهای اصلاح شده در افزایش تولید گندم کشور نقش به‌سزایی دارند تصریح کرد: این مرکز توانایی این را دارد که بذرهای مورد نیاز استان‌های هم‌جوار و دوردست را تولید و صادر کند.

خرید تضمینی گندم از کشاورزان

رئیس اتحادیه تعاون روستایی با اشاره به اینکه از 19 اردیبهشت خرید گندم تضمینی را در شهرستان کهگیلویه شروع کردیم گفت: تاکنون نزدیک به 100 تن گندم معمولی و 600 تن گندم دروم خریداری شده است.

حبیب دیبا با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به 6 هزار و 500 تن گندم در شهرستان خرداری شد افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دوره برداشت مقدار گندم خریداری شده به 15 هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه از این مقدار نزدیک به 3 هزار تن گندم معمولی و 11 هزار تن گندم دروم است تصریح کرد: به صورت میانگین و با توجه به درصد، گندم دروم یک هزار و 306 تومان و گندم معمولی یک هزار و 262 تومان خریداری می‌شود.

دیبا با بیان اینکه انبارهای ذخیره‌سازی مسقف و روباز گندم در شهرستان نزدیک به 5 هزار تن است گفت: در صورت لزوم از انبارهای جهاد کشاورزی استفاده و اداره غله استان وعده داده که قبل از تکمیل ظرفیت نسبت به حمل گندم‌های ذخیره شده اقدام کنند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم در محل‌های روباز ذخیره‌سازی گندم برای موارد اضطراری مانند بارندگی شده است افزود: به صورت روزانه چک لیست خرید تضمینی گندم کشاورزان را به بانک کشاورزی برای پرداخت به موقع ارسال می‌کنیم.

با توجه به اینکه بخش اعظمی از سطح زیر کشت شهرستان کهگیلویه به صورت دیم کشت شده است و امسال میزان پراکنش باران نسبت به سال های گذشته بیشتر بوده شاهد افزایش بیش از دو برابری محصول گندم در شهرستان هستیم و افزایش تولید گندم و خودکفایی در این محصول استراتژیک اثرات بسیار مثبتی در اقتصاد کشور دارد.

از طرفی بقا و دوام فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی نیازمند حمایت‌های جدی از تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش و در بین سیاست‌های مختلف حمایتی، بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یک راه‌حل مناسب و حمایتی همواره مورد توجه بوده است.

ارسال نظرات