پاسخی به اظهارات اخیر استاندار کهگیلویه و بویراحمد در باره حجاب

مهدی هرمزپور در یادداشتی نوشت: جناب آقای دکتر خادمی استاندار محترم استان اخیرا در سخنانی نگرانی خود از «افزایش میزان خودکشی» به خصوص در استان ابراز داشته و از اینکه توجهات به جای مقوله «خودکشی» متوجه «حجاب» شده است، ابراز تاسف و نگرانی نموده‌اند.
کد خبر: ۸۶۷۸۰۵۵
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۷
اینکه یک مقام سیاسی و اجرایی در استان، اینگونه نسبت به شیوع بالای خودکشی، ابراز نگرانی و حتی اظهار نظر کند، بسیار اتفاق امیدوار کننده‌ای است. اما وقتی این موضوع با مساله حجاب مقایسه می‌شود و عنوان می‌شود که چرا آنقدر که به حجاب توجه می‌شود، به خودکشی توجه نمی‌شود، موضوع رنگ و بوی سیاسی می‌گیرد و این احساس در خواننده ایجاد می‌شود که قرار است موضوع حجاب و عفاف این بار به بهانه «موضوع خودکشی» توسط یک دولتمرد دیگر از دولتمردان «تدبیر و امید» قربانی شود.

جناب آقای استاندار!

خودکشی بر اساس متون علمی معتبر روانپزشکی و روان‌شناسی، نشانه‌ای از یک بیماری اعصاب و روان است و مانند هر بیماری دیگری دارای تعدادی فاکتور خطر است که اصلاح این فاکتور‌ها می‌تواند میزان و شیوع خودکشی را کاهش دهد. برخی از این فاکتورهای خطر، مربوط به خود فرد خودکشی کننده است و برخی هم مربوط به محیط اطراف او.
فاکتورهای مرتبط با خود فرد شامل افسردگی، اعتیاد و بسیاری بیماری‌های دیگر روانپزشکی است که حضور یک تیم مجرب سلامت روان (اعم از روانپزشک و روان‌شناس، مدد کار اجتماعی و..) همراه با تعداد مناسب تخت روانپزشکی و امکانات مجهز بیمارستانی، می‌تواند در غربالگری و در ‌‌نهایت تشخیص و درمان این اختلالات کمک نموده و با بهبودی این گونه بیماری‌ها، میزان خودکشی نیز کاهش یابد. حال حضرتعالی باید از خود، بعنوان مدیر ارشد اجرایی استان، بپرسید که آیا توانسته‌اید این زیر ساخت‌ها را فراهم کنید یا خیر؟ اگر این زیر ساخت‌ها ناقص است، آیا حضرتعالی از این نواقص اطلاع دارید؟ آیا قانون تخصیص ده درصد از تخت‌های بیمارستان‌های عمومی به بیماران روانپزشکی را اطلاع دارید؟ آیا این قانون در بیمارستان‌های دانشگاهی تحت مدیریت مدیران حضرتعالی اجرا می‌شود؟

آیا مسولیت ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان که باید در کنترل اعتیاد نقش آفرین باشد با شخصی غیر از حضرتعالی است؟
اما همانطور که گفته شد، عوامل محیطی نیز در تعامل با عوامل فردی بر روی میزان خودکشی، تاثیر گذار است.
از جمله این عوامل می‌توان به موضوع بسیار مهم «فقر» اشاره کرد. یقینا نمی‌توانید ادعا کنید که در قبال «فقر» حاکم بر مردم استان، هیچ مسولیتی ندارید. بعنوان عالیترین مقام اجرایی استان، مسولیت بخشی از این فقر متوجه حضرتعالی نیز خواهد شد، آنگونه که سایر مقامات اجرایی استان پیش از شما هم در این زمینه بی‌تقصیر نیستند.
دومین عامل محیطی دخیل در خودکشی که بخصوص در استان ما، نقشی تعیین کننده دارد، دسترسی به اسلحه است. برخی از صاحب نظران، دسترسی به اسلحه را «مهم‌ترین فاکتور خطر» برای خودکشی می‌دانند. سوال بسیار مهم و اساسی این است که نقش حضرتعالی بعنوان «رییس شورای تامین استان» در مدیریت کردن این موضوع چه بوده است؟ آیا اینجا هم مسولیت متوجه کسانی است که در قبال موضوع «حجاب و عفاف» حساسیت دارند؟

سومین عامل محیطی که حتی منابع علمی غربی به عنوان فاکتور خطر در خودکشی به آن استناد کرده‌اند، مساله «مذهب» است. طبق نص صریح متون روانپزشکی و روان‌شناسی، پایبندی به مذهب به خصوص اسلام (عین جمله منابع علمی غربی) عامل بازدارنده بسیار مهمی برای وقوع خودکشی است. تقید به دین اسلام با ایجاد امید به آفریدگار هستی در بعد فردی و توصیه به تعامل اجتماعی با همنوعان و تقویت بنیان خانواده در بعد اجتماعی، تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از وقوع خودکشی دارد. حجاب و عفاف از دستورات صریح دین اسلام است که می‌تواند با مصونیت آفرینی و هویت بخشی، روحیه فرد را تعالی بخشد.

چهارمین فاکتور خطر، نحوه پوشش اخبار خودکشی توسط رسانه هاست. رسانه‌ها در این خصوص ملزم به رعایت برخی «باید‌ها و نباید‌ها» هستند. آیا حضرتعالی بعنوان نماینده عالی دولت در استان، ظرافت‌های پوشش رسانه‌ای خودکشی را می‌دانید؟ آیا مشاورین شما در این زمینه به شما مشاوره‌ای داده‌اند؟ آیا برای آموزش و توجیه رسانه‌های استان
در مورد نحوه انعکاس اخبار خودکشی با مدیران فرهنگی و رسانه‌ای خود تعاملی داشته‌اید؟
جناب آقای استاندار!
خودکشی موضوع پیچیده‌ای است که شیوع آن در استان ما متاسفانه بسیار بالاست و بدون شک حضرتعالی در قبال شناسایی و پیشگیری از برخی فاکتورهای خطر عنوان شده، مسولیت دارید و کسی که باید بیش از همه نگران شیوع بالای خودکشی در استان باشد حضرتعالی هستید نه آنان که دغدغه حجاب و عفاف دارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار