یک کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیر برجام بر اقتصاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: «در کوتاه مدت برجام تاثیر چندانی بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نداشته زیرا ابهامات زیادی درباره اینکه چه تجارتی مجاز است وجود دارد.
کد خبر: ۸۶۷۸۲۲۳
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه اینترنتی سی پی آی فایننشال، رووین چاندراسکرا، مدیر مرکز خاورمیانه موسسه استفنسون هاروود، در مصاحبه ای به ارائه تحلیلی از چشم انداز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از لغو تحریم های ایران پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز مالی جهانی پس از لغو تحریم ها گفت: «من فکر می کنم باید تاکید کرد که برجام برخی از تحریم ها علیه ایران را برداشته، اما بسیاری از محدودیت ها همچنان پابرجا هستند. برجام موجب لغو تحریم های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و تعدادی از تحریم های ثانویه دولت آمریکا شده است که بر نهادهای غیرآمریکایی اعمال می شد. اما رژیم تحریم های اولیه که قابل اعمال بر نهادهای امریکایی است، همچنان پابرجاست...بنابراین چشم انداز حقوقی و نظارتی تجارت بین المللی با ایران همچنان برای شرکت هایی که به دنبال داد و ستد با این کشور هستند پیچیده است.»
«از آنجایی که تحریم های اولیه دولت آمریکا همچنان پابرجاست، بانک های بین المللی و بنگاه های اقتصادی که همکاری های گسترده ای با آمریکا دارند، نگران ریسک های تجارت و تعاملات مالی با ایران هستند. بنابراین ما در حال کار با مجموعه گسترده ای از شرکت ها هستیم تا به آنها که در حال بررسی فرصت های اقتصاد ایران هستند، درباره این ریسک ها و مسائل مربوط به تبعیت از تحریم ها مشاوره بدهیم. بنابراین به نظر من سیستم مالی جهانی نسبت به تعامل با ایران بسیار بی میل است تا زمانی که بانک ها دلگرمی بسیار بیشتری از رگولاتور ها و نهادهایی نظیر خزانه داری آمریکا دریافت کنند.»
وی همچنین در خصوص تاثیر برجام بر اقتصاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و کل منطقه گفت: «در کوتاه مدت این تاثیر چندانی بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نداشته زیرا ابهامات زیادی درباره اینکه چه تجارتی مجاز است وجود دارد و نگرانی ها درباره ریسک ها نیز جای خود را دارد. در حال حاضر، محاسبه هزینه و فایده شما را به این نتیجه می رساند که تجارت با ایران منطقی نیست. یک مثال خوب در این باره بخش کشتیرانی است که همچنان درباره مسائل بیمه ای کشتی های در حال تردد در آب های ایران، ابهاماتی وجود دارد. (هرچند ظاهرا راه حل هایی در راه است.) این عملا مانعی بر سر راه حمل و نقل بین المللی برای تعامل کامل با بخش تجاری ایران به وجود می آورد. تجارت کالاهای فیزیکی یکی از اولین بخش هایی بوده که بعد از برجام موانع آن برطرف شده، اما کشتی داران همچنان تمایلی به فعالیت در بازار ایران ندارند، تا زمانی که قطعیتی کاملی در زمینه مسائل بیمه ای حاصل شود.»
«جنبه دیگر این است که شرکت های بین المللی که با شورای همکاری خلیج فارس کار می کنند بسیار نگران این مسئله اند که در واقع با چه کسی در ایران همکاری می کنند. زیرا بسیاری از تحریم ها همچنان پابرجا هستند. مشتریان بین المللی ما باید اطمینان حاصل کنند که با نهادهایی که تحریم ها علیه آنها همچنان پابرجاست همکاری نمی کنند و این کاری زمان بر است. بنابراین اندکی زمان می برد که تجارت ایران تاثیر اقتصادی واقعی ای بر منطقه بگذارد.»
ارسال نظرات