خبرهای داغ:

خطر شنا در کانال‌ها را جدی بگیرید

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به آغاز پیک اول بیماری‌های روده‌ای، احتمال وقوع بیماری‌ها در اثر آب‌های آلوده به شدت بالا بوده و شنا کردن در آب کانال‌ها به دلیل تصفیه نبودن می‌تواند خطر ابتلا به آلودگی‌های میکروبی و سایر آلودگی‌ها را در پی داشته باشد.
کد خبر: ۸۶۷۸۳۶۷
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶

فرهاد صفدریدر گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری د بسیج ،منطقه خوزستان، با اشاره به رواج شنا در کانال‌های روباز در برخی مناطق استان اظهار کرد: شنا کردن در کانال‌ها با بدنه آبی کوتاه می‌تواند نقش مهمی در ایجاد انواع و اقسام بیماری‌های مرتبط با شناگاه‌های ناسالم داشته باشد.

وی افزود: به دلایل مختلف به هیچ عنوان شنا کردن در کانال‌ها توصیه نمی‌شود. کانال‌های آب از لحاظ سازه برای شنا کردن تعریف نشده‌اند و مناسب نیستند. همچنین این کانال‌ها به دلیل اختلاط با پساب‌ها در بالادست، می‌توانند مشکلات متعددی از جهت آلودگی و بیماری‌های روده‌ای ایجاد کنند.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: همچنین اکنون خوزستان در بازه زمانی احتمال بالای وقوع بیماری‌های روده‌ای است و پیک اول بیماری‌های روده‌ای از نیمه اول فروردین ماه آغاز شده است. بنابراین این نگرانی وجود دارد که شنا کردن در کانال‌ها به دلیل مشخص نبودن چگونگی تامین آب آنها در بالادست و ترکیب آب کانال‌ها با انواع و اقسام پساب‌های تصفیه نشده، موجب انتقال بیماری و آلودگی به افرادی شود که در این کانال‌ها شنا می‌کنند.

وی گفت: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و عدم احتیاط در مورد شنا کردن در کانال‌ها، ممکن است افرادی که در این کانال‌ها شنا می‌کنند، آب کانال را نوشیده و مشکلات بسیاری برای آنان رخ دهد.

صفدری با اشاره به سلامت آب استخرها افزود: در استخرها گندزدایی آب موجب می‌شود که از سلامت آب اطمینان نسبی حاصل شود. همچنین برخی مکان‌ها هستند که به عنوان شناگاه تعریف می‌شوند و به نوعی سلامت عموم از جهت شنا کردن در آب تا حدی تضمین شده و جنبه‌های ایمنی شناگاه‌ها نیز رعایت شده است؛ در حالی که در کانال‌ها هیچ یک از این موارد و نکات بهداشتی و ایمنی رعایت نشده است و شنا کردن در آنها می‌تواند مخاطرات بسیاری ایجاد کند.

وی بیان کرد: با توجه به آلودگی‌های موجود در آب‌های سطحی منطقه به ویژه رودخانه کارون و کانال‌های منشعب از این رودخانه و اختلاط فاضلاب‌های شهری و صنعتی با آب رودخانه کارون، توصیه می‌شود که از شنا کردن در رودخانه کارون و کانال‌هایی که از رودخانه منشعب می شوند، خودداری شود.

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: با توجه به آغاز پیک اول بیماری‌های روده‌ای، احتمال وقوع بیماری‌ها در اثر آّب‌های آلوده بالادست، شنا کردن در آب کانال‌ها به دلیل تصفیه نبودن می‌تواند آلودگی‌های میکروبی و سایر آلودگی‌ها از جمله آلودگی‌های شیمیایی را در پی داشته باشد و مخاطرات طولانی‌مدت و مزمنی برای افراد ایجاد کند. این‌گونه بیماری‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت مشکلی برای افراد ایجاد نکنند ولی در طولانی‌مدت موجب ایجاد مشکلات خواهند شد.

وی اظهار کرد: علاوه بر مشکلاتی که شنا کردن در کانال‌ها می‌تواند از نظر بهداشتی برای افراد ایجاد کند، دیواره کانال‌ها نیز به دلیل لیز بودن از ایمنی لازم برخوردار نبوده و ممکن است در مواردی موجب لیزخوردگی افراد و شکستگی نقاط مختلف بدن شود.


ارسال نظرات
پر بیننده ها