وزیر خارجه عربستان سعودی در جمع خبرنگاران در وین با تلاش برای متهم کردن دولت سوریه گفت که وقت آن است که طرح جایگزین مذاکرات در سوریه اجرا شود.
کد خبر: ۸۶۷۸۷۵۵
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی گفته وقت آن است که کشورش و متحدانش طرح جایگزین مذاکره با دولت سوریه، (موسوم به پلان B) را درباره سوریه به اجرا بگذارند. 

به گزارش رویترز وی بعد از دیدار با وزرای خارجه کشورهای گروه موسوم به تماس سوریه در وین، در جمع خبرنگاران گفت: «ما اعتقاد داریم که باید خیلی وقت پیش به سمت طرح جایگزین حرکت می کردیم.»

نشست گروه موسوم به حامیان سوریه (گروه تماس) سه‌شنبه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در کاخ «نیدراوسترایش» وین برگزار شد. 

جبیر، علاوه بر این با تلاش برای متهم کردن دولت سوریه گفت: «انتخاب اینکه به سمت طرح جایگزین حرکت شود و انتخاب اینکه حمایت نظامی (از معارضان) افزایش پیدا کند، کاملاً با حکومت بشار اسد است. اگر آنها به معاهدات جامعه بین المللی عمل نکنند، ما مجبور می شویم اقدامات دیگری که می توانیم انجام دهیم را بررسی کنیم.»

عربستان سعودی، در کنار ترکیه، قطر، آمریکا و برخی دیگر از متحدان منطقه ایش، از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه در سال 2011، به گروه های شبه نظامی در این کشور کمک و دامنه جنگ را تشدید کرده اند. صدها هزار نفر از مردم سوریه در این جنگ جان باخته اند. 

ریاض، علاوه بر این متهم به بسترسازی برای تشکیل گروه های تروریستی مانند داعش از طریق ترویج ایده های افراطی در سرتاسر جهان است. روزنامه نیویورک تایمز، بر همین اساس، زمانی عربستان سعودی را «داعش شیک پوش» و «داعش سفید» خطاب کرد.

ارسال نظرات