خبرهای داغ:
مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه از رها سازی بخشی از آب ذخیره شده در دریاچه این سد با توجه به افزایش 350 درصدی حجم آب مخزن سد کرخه نسبت به شهریورماه پارسال خبر داد.
کد خبر: ۸۶۷۸۷۷۵
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳

فریدون صالحی فر صبح چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  بسیج گفت:با توجه به آورد بسیار خوب رودخانه کرخه در سال جاری آبی و تامین حقابه مناطق پایین دست لذا دبی رودخانه کرخه به حالت ترسالی باز می گردد.

وی افزود:رهاسازی آب با استفاده از نیروگاه از امروز آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
مدیر عامل سد کرخه افزود:هم اکنون تراز آب سد کرخه 215 متر از سطح دریا می باشد و حجم آب ذخیره شده در مخزن آن نیز 4،5 میلیارد متر مکعب است که نسبت به شهریورماه پارسال 350 درصد افزایش دارد.
وی گفت:بخشی از آب سد کرخه برای بهبود وضعیت آبی هورالعظیم و همچنین با توجه به ضرورت کنترل های معمول و متداول سد و بالانس مخزن ، به صورت کنترل شده و ایمن رها سازی خواهد شد.
صالحی فر گفت:در این رهاسازی حجم عبوری از کرخه حداکثر تا سه برابر دبی فعلی افزایش خواهد یافت.
وی از ساکنان حریم رودخانه کرخه خواست با توجه به احتمال آبگرفتگی از حریم این رودخانه فاصله بگیرند.
وی گفت:خشکسالی سالهای اخیر موجب کاهش دبی رودخانه کرخه شده و عده ای به صورت غیر قانونی به حریم این رودخانه تجاوز کرده و از آن بهره برداری کردند.
وی شرایط کنونی سد کرخه را مطلوب و کنترل شده دانست و افزود:با توجه به وضعیت مطلوب کنونی و بازگشت به حالت مناسب ترسالی ،احتمال می رود با رهاسازی آب این افراد در حریم رودخانه خساراتی را متحمل شوند.
مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه تاکید کرد:عمده آب رهاسازی شده وارد هورالعظیم می شود و این حجم آب سبب گسترش هورالعظیم خواهد شد.
سد کرخه یکی از بزرگ ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در 22 کیلومتری شمال غربی اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده است. 
عملیات اجرایی این سد در سال 1370 آغاز و در سال 1380 به پایان رسید.
آب 160 هزار هکتار از اراضی پایین دست و نیز 400 روستای استان خوزستان از سد کرخه تامین می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها