واکنش محققیان به اظهارات اخیر تیم مذاکره کننده در گفت‌وگو با «بسیج»:
محققیان نویسنده و استاد حوزه با تاکید براینکه این اظهارات نوعی فرار به جلوست عنوان کرد: وقتی متن برجام درست نوشته نشد و تعهد لازم از طرف مقابل گرفته نشد، آن‌ها نیز هیچ الزامی برای آن ندارند نتیجه آن همین می‎شود که برجام اجرا نمی‎شود و به‌جای اینکه همان کدخدا را مقصر بدانند بانک‎های کدخدا را مقصر می‎دانند!
کد خبر: ۸۶۷۹۰۹۳
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
حجت‌الاسلام محمود محققیان نویسنده و استاد حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص اظهارات اخیر تخت روانچی و عراقچی مبنی بر ادامه وجود مشکلات در اجرای تعهدات بانک‌های اروپایی بعد برجام، تصریح کرد: این اظهارات نشان‎دهنده این است که بانک‎های اروپا و امریکا و منابع آنها را جدا از دولت‎های آن فرض می‎کنند، گویا می‎خواهند تقصیر ضعف برجام را گردن بانک‎ها بیندازند درحالی‌که بانک‎های آنجا این‌طور نیست که خلاف سیاست‎های کلی این کشورها حرکت کند.

محققیان با تاکید براینکه این اظهارات نوعی فرار به جلو است عنوان کرد: وقتی متن برجام درست نوشته نشد و تعهد لازم از طرف مقابل گرفته نشد، آن‌ها نیز هیچ الزامی برای آن ندارند، نتیجه آن همین می‎شود که برجام اجرا نمی‎شود و به‌جای اینکه همان کدخدا را مقصر بدانند بانک‎های کدخدا را مقصر می‎دانند!

این نویسنده و استاد حوزه در واکنش به اظهارات اخیر هاشمی مبنی براینکه اگر منتقدان برجام دستاوردهای آن را ببینند نزد خانواده‎های خود شرمنده خواهند شد گفت: این آقایان دولتی که به وجود مشکل در اجرای برجام اشاره می‎کنند، نزد ملت ایران شرمنده می‎شوند و هرچه قدر هم به این فرافکنی خود ادامه دهند شرمندگی‎شان افزایش پیدا می‎کند.

محققیان در ادامه خاطرنشان کرد: دولتمردان نباید طوری عمل کنند که جایگاه خود را در بین ملت ایران از دست دهند و صادقانه به مردم بگویند اشتباه کردیم؛ این نوع رفتار نهایت اخلاق اسلامی است و ما دولتمردان را دعوت می‎کنیم که به اخلاق اسلامی برگردند و خیلی واضح بیان کنید کدخدا موانع ایجاد می‎کند؛ کدخدا اگر اراده کند بانک‎های او هم اراده می‎کنند.

وی با اشاره به اظهارات روحانی که بیان کرده بود به‌جای اینکه برویم با زیرمجموعه کدخدا صحبت کنیم با خود کدخدا حرف بزنیم، گفت: الان نیز به‌جای اینکه آقایان دولتی تقصیرات را گردن بانک‎های کدخدا بیندازند، گردن خود کدخدا بیندازند و بیان کنند که او باید عمل کند و اینکه کدخدا در بدقولی مقصر است.

این نویسنده و استاد حوزه با تاکید براینکه برجام ضمانت اجرایی ندارد اظهار داشت: ریش و قیچی برجام دست کدخداست و اگر ضمانت اجرایی نیز در نظر گرفته می‎شد ملزم کردن طرف مقابل به این راحتی نبود چراکه چون آن‎ها بدقول و بدعهد و غیرقابل اعتماد هستند.

محققیان در خاتمه عنوان کرد: در برجام نیز الزامی برای طرف مقابل وجود ندارد و یک قرارداد یک‌طرفه و به تعبیری کاپیتولاسیون سیاسی است چراکه ضعف‎های بسیار قوی و محتوایی دارد.
ارسال نظرات