گزارش "خبرگزاری بسیج" در مورد عملکرد یارانه‌ای دولت
چه دولت قبلی و چه دولت فعلی همه چیز را در مورد یارانه نقدی با عینک سیاسی نگاه کرده‌ و مسائل علمی و سرمایه‌گذاری اقتصادی را فدای سیاست بازی های خودشان کردند.
کد خبر: ۸۶۷۹۱۷۹
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
خبرگزاری بسیج- گروه اقتصادی

بررسی‌ها نشان می‌دهد، دولت با ورود به پنجمین سال هدفمندی از محل افزایش قیمتها در مجموع حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد داشته، اما تاکنون ۱۸۰ هزار میلیارد تومان به حساب یارانه بگیران واریزکرده است، این کسری ۴۵ هزار میلیاردی نشان می‌دهد، حتی سیاست حذف تدریجی یارانه بگیران ثروتمند نیز کمک چندانی به وضع موجود نخواهد کرد.

با این حال سرنوشت یارانه ۷۶ میلیون یارانه بگیر برای سال جاری درحالی اهمیت دارد که هم اکنون دولت در تأمین یارانه ماهانه باکسری مواجه است و حذف میلیون‌ها یارانه بگیر هم نمی‌تواند از بار سنگین پرداخت یارانه‌ها چندان بکاهد.

وزیر نفت دیروز هم اعلام کرد ما پول یارانه را نداریم بدهیم اما تناقض رفتاری و گفتاری دولت در حالی است که دولت خود را مخالف قطع یارانه نشان می‌دهد و از طرفی آن را مذمت می‌کند. در همین خصوص و برای واکاوی عملکرد دولت در هدفمندی یارانه ها با نمایندگان  مجلس و کارشناسان اقتصادی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن را می خوانید:
 
دولت یارانه قطع می‌کند و توپ قطع یارانه را به زمین مجلس می‌اندازد!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص حذف یارانه معتقد است که مجلس وظایفی داشته و دولت ها نیز وظایف خاص خودشان را دارند هدفمندی یارانه از ابتدا طرح دولت بوده نه مجلس، اگر دولت مخالف این طرح بود بایدعلام می کرد برای اینکه خودش را تبرئه کند امنیت روحی، روانی و منافع مردم را به خطر انداخته است.

روح الله بیگی ئیلانلو نماینده مردم میاندوآب و نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به تخلف دولت یازدهم در هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: عدم برنامه ریزی دولت در همه زمینه ها به خصوص اقتصادی گربانگیر همه سازمان ها و نهادهای کشور است.

وی با بیان اینکه کشور در زمینه اقتصادی، پژوهشی، علمی و فرهنگی از پتانسیل ها و ظرفیت بالایی برخوردار است افزود: دولت خاصی را محکوم نمی کنیم اما برنامه‌ریزی و مدیریت دولت ناقص است چه دولت قبلی و چه دولت فعلی همه چیز را با عینک سیاسی نگاه کرده و  مسائل علمی و سرمایه گذاری اقتصادی را فدای سیاست بازی های خودشان کردند. 

نماینده مردم میاندوآب گفت: دولتمردان به جای اینکه مشکل اشتغال، ازدواج، فقر و معیشت مردم را حل کند به سر دولت قبل می کوبند و تقصیر را گردن دیگران می اندازند و این مردم هستند که زیر چکمه های بی تدبیری مسئولین لگد مال می شوند. 
بیگی ئیلانلو خاطرنشان کرد: با وضع اقتصادی کنونی فقرا و ضعفا هستند که زیر چکمه های بی مدیریتی مسئولین لگد مال می شوند و نهایتا باید دولت قبلی و فعلی پاسخگو باشند. 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه ها غیر کارشناسانه بود خاطرنشان کرد: هدفمندی یارانه ها به نام ضعفا و به کام اغنیا شد، ضعفا فقیرتر و اغنیا غنی تر و چوبش را فقرا خوردند لذا هیچ برنامه ای در برنامه اقتصادی دولت ها دیده نشده و اگر هم هست دچار روزمرگی شده  و  هیچ گلی بر سر مردم فقیر نزدند.

وی افزود: تا جمله مقام رهبری مبنی بر مبارزه با فساد اقتصادی انجام نگیرد هیچ مشکل اقتصادی کشور حل نخواهد شد فرصت طلبان و زالو صفتان اقتصادی جامعه در لباس میش، گرگ وار به جان اقتصاد جامعه افتادند اقتصاد را لگدمال کرده و به فساد اقتصادی مبتلا هستند.  
بیگی ئیلانلو تصریح کرد: دولت جایی که با مشکل مواجه شده دنبال مقصر می گردد تقصیر را گردن دیگران می اندازد تا دیگران را نجات دهد اینجا توجیه کند ولی قیامت چه پاسخی دارند؟ مردم هم خوب می فهمند! 

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: مجلس وظایفی داشته و دولت ها نیز وظایف خاص خودشان را دارند هدفمندی یارانه از ابتدا طرح دولت بوده نه مجلس، اگر دولت مخالف این طرح بود باید اعلام می کرد برای اینکه خودش را تبرئه کند امنیت روحی، روانی و منافع مردم را به خطر انداخته است..
 
تلاش دولت برای از بین بردن مشکل نقدینگی با حذف یارانه مردم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: دولت می خواهد توپ را به زمین مجلس بیندازد مجلس بنا به درخواست دولت حذف یارانه را مصوب کرد ولی متاسفانه اکنون که نزدیک انتخابات است با هوچی گری می گوید نه من موافق حذف یارانه نبودم ومجلس مرا ملزم کرده.

محمدعلی مددی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به تخلف 30 هزار میلیارد تومانی دولت در هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: واقعیت این است که دولت از نظر مبنای اقتصادی با شک مواجه شده و برنامه اقتصادی مدونی ندارد لذا در بیشتر حوزه ها با مشکل اقتصادی و نقدینگی روبرو است. 

وی با بیان اینکه دولت می خواهد مشکلات نقدینگی را از طریق حذف یارانه مردم حل کند افزود: دولت لایحه حذف یارانه ها را به مجلس ارائه داده تا  تصویب کند خوب اگر مخالف بود چرا اجرا کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دولت در ماجرای حذف یارانه مردم می خواهد توپ را به زمین مجلس بیندازد خاطرنشان کرد: مجلس بنا به درخواست دولت حذف یارانه را تصویب کرد اما متاسفانه اکنون که نزدیک انتخابات است با هوچی گری می گوید ما موافق حذف یارانه نبودیم ومجلس ما را ملزم به این کار کرده است.

مددی گفت: اگر مجلس هم قانون حذف یارانه را  تصویب کند آیا می تواند بین آنهایی که پول دارند و آنهایی که فقیرند تفکیک قائل شود؟ 

نماینده مردم میانه افزود: دولت با مشکل جدی نقدینگی مواجه و سردرگم است لذا حذف یارانه برخی از افراد غیر قانونی و غیر منطقی و ظلم مضاعف است.

دولت یازدهم هم نتوانست هدفمندی یارانه ها را اجرایی کند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز در رابطه با این که دولت نتوانسته هدفمندی یارانه ها را اجرا کند گفت: دولت برنامه هدفمندی یارانه ها را محقق نکرده و هر ماه از بودجه های دیگر کشور برداشت و یارانه افراد را پرداخت می کند.

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به قطع یارانه ها توسط دولت اظهار داشت: دولت برنامه هدفمندی یارانه ها را محقق نکرده و هر ماه از بودجه های دیگر کشور برداشت و یارانه افراد را پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه مجلس 3بار مصوب کرد که افراد بهره مند از درآمدهای بالا را از لیست یارانه بگیران حذف کند افزود: باید افراد ثروتمند جامعه ازلیست یارانه بگیران حذف شوند اما دولت در 2سال گذشته این قانون را اجرا نکرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: درآمد ناشی ازهدفمندی یارانه ها باید به همه مردم به شکل نقدی پرداخت شود و کسانی که حذف می شوند بخشی از این پول را صرف درمان می کنند مردم حس می کنند آن چیزی که باید محقق شود تا کنون محقق نشده.
 
 
هنوز قانون حذف یارانه ابلاغ نشده اما دولت یارانه را حذف می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اینکه قانونی برای حذف افراد یارانه بگیر نیامده گفت: فعلا این قانون در مراحل دستور کار مجلس است.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به حذف یارانه اردیبهشت اظهار داشت: قانون مجلس برای حذف یارانه افراد هنوز ابلاغ نشده بنابراین راهکاری برای رفع اشکالات وجود دارد.

وی با بیان اینکه هنوز بودجه دو دوازدهم اجرا می شود افزود: قانون بودجه از خرداد اجرایی می شود و اجرای قانون مصوب مجلس فرایندش به اتمام نرسیده که دیروز اشکالات نهایی را رفع کردیم.

ندیمی افزود: هنوز قانون مصوب مجلس ابلاغ نشده و ممنوعیتی از جهت اجرای قانون قبلی هدفمندی یارانه ها برای دولت وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت اجازه دارد به نسبت درآمد خانوار اقدام کند بنابراین باید درآمد خانوار از اول سال که اجرا می شود کسانی را مبتنی بر بودجه 94 نه بودجه 95 حذف یا اضافه کند.

ندیمی گفت: اتفاقا قانونی برای حذف افراد یارانه بگیر نیامده و فعلا در مراحل دستور کار مجلس است.

گزارش: زینب محمودی عالمی

 
ارسال نظرات