سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی گفت: جشن هایی که در این روز گرفته می شود باید برای قرب الهی و رضایت ایشان باشد در غیر این صورت چه بسا باعث ناراحتی حضرت می شود.
کد خبر: ۸۶۷۹۱۸۸
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج درباره فضیلت نیمه شعبان گفت: در روایتی از امام صادق(علیه السلام)آمده شب نیمه شعبان برای ما اهل بیت به منزله شب قدر در ماه مبارک رمضان برای رسول خداست.

*تعیین سرنوشت بشریت با آمدن منجی عالم

وی در تشریح علت این روایت گفت: همانطور که در شب قدر قرآن کریم نازل شده در سحر این شب هم باطن، تالی و شریک قرآن به دنیا آمده است؛ در شب قدر سرنوشت انسان ها تا یک سال تعیین می شود در این شب هم کسی به دنیا آمده که سرنوشت بشریت را رقم می زند.

حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی با ذکر دو روایت دیگر درباره فضیلت نیمه شعبان بیان داشت: امام باقر (ع) قسم خوردند که اگر کسی در این شب از خداوند درخواستی کند محروم بر نمی گردد؛ همچنین در یک حدیثی دیگر امام صادق(ع) فرموده اند به خاطر یمن شب نیمه شعبان هر کسی در هر جای دنیا به دنیا بیاید خداوند او را به دار الایمان هدایت می کند و عاقبتش مومن خواهد بود.

*فضیلت های نیمه شعبان

وی با اشاره به اعمال نیمه شعبان ادامه داد: این شب فضلیت های بسیاری دارد و احیا آن نیز توصیه شده است در یکی از دعاها آمده :" لک فی هذه اللیله نفحات و جوائز" در این شب خدا نسیم های رحمت و جوایزی را در نظر گرفته بنابراین قدر دانستن آن از این جهت که حضرت مهدی (عج) در این شب به دنیا آمدند خود آن هم جداگانه فضیلت های ارزشمندی دارد.

*همه می توانند یار حقیقی حضرت مهدی(عج) باشند

حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی با بیان اینکه مردم در این روزمرگی هم می توانند از یاران و منتظران حضرت موعود باشند گفت: شکی نیست که همه افراد می توانند با اعمال خود یاری کننده حضرت مهدی(عج) باشند. به خاطر سختی هایی که این دوران دارد منتظران حضرت، افضل و مومن ترین مردم هر دوران شمرده شده اند.

وی با اشاره به روایتی از رسول خدا (ص) در این مورد گفت: پیامبر (ص) در یک جمعی آهی کشیدند و فرمودند چه قدر دوست دارم برادرانم را ببینم، اصحاب عرض کردند مگر ما برادران شما نیستیم؟ فرمود: نه برادران من کسانی هستند که در آخر الزمان می آیند؛ با اینکه ما را ندیدند ما را باور و قبول دارند و در سختی ها بر دین خود پابرجا و استوار هستند؛ از این روایت می توان فهمید که منتظر و یار حقیقی حضرت بودن سخت اما امکانپذیر است.

*ویژگی های منتظران واقعی چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی با اشاره به خصوصیات منتظران واقعی گفت: با داشتن چهار عنصر کلیدی معرفت، امید، دلدادگی و تلاش می توان از منتظران واقعی امام زمان بود؛ اگر کسی به امام زمان خود و اهداف ایشان معرفت داشته و به ایشان علاقه هم داشته باشد که ناشی از همان معرفت است و همچنین امیدوار بوده و از هجم فساد و ظلم نا امید نشود یقیناً برای آمدن هرچه زودتر ایشان تلاش هم خواهد کرد.

*ویژگی جشن مورد پسند امام زمان(علیه السلام) چیست؟

وی با اشاره به اهمیت و کیفیت جشن هایی که برای ولادت امام زمان (ع) برگزار می شود بیان داشت: جشن هایی که در این روز گرفته می شود باید برای قرب الهی و رضایت ایشان باشد در غیر این صورت چه بسا باعث ناراحتی حضرت می شود؛ چراکه گناه هیچ وقت با امام زمان تناسب ندارد و این مسائل باید رعایت شود.

وی تأکید کرد: جشن مومن جشنی مومنانه است نه ابتذال گونه؛ جشن هایی که برای ایشان برگزار می شود نباید لغو و لهو در آن باشد بلکه باید یاد و ذکر خدا در آن باشد.

ارسال نظرات