سرویس های خبری
‌استان ها
‌اقشار
سایر خدمات
r_marquee
پيش‌بيني تاريخي رهبر انقلاب: حتي با قبول ديكته‌هاي دشمن در مساله هسته‌اي، باز هم تحريمها را برنخواهند داشت! - 1393/11/29      
l_marquee
bolet_tele
bolet_tele
کد خبر: ۸۶۷۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵- ۳۹: ۱۴
دومین نشست بررسی چالش ها و راهکارهای توسعه صادرات پایدار سنگ در خانه صنعت، معدن وتجارت با حضور فعالان صنعت سنگ و مسوولان اجرایی استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بسیج، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این نشست به شرایط امروز کشور اشاره کرد و گفت: از یک طرف مسایل بین المللی رفع شده است و از طرف دیگر چالش هایی مانند رکود و نبود نقدینگی کشور را درگیر خود کرده است.

محمدرضا برکتین ادامه داد: امروز تولیدکنندگان با وجود رکود شدید و چالش های پولی و مالی حاصل از کاهش قیمت نفت، باید هم اشتغال خود را حفظ کنند و هم با ارایه راهکارهای واقع بینانه به کمک دولت بشتابند، بدون تسهیلات و مشوقات با رکود دست و پنجه نرم کنند، بدهی های قبلی خود را بپردازند و بیش از پیش اثربخش باشند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت سنگ در اصفهان گفت: ما در این صنعت سرمایه های عظیمی داریم اما به دلیل رکود در بازار مسکن کشور و کامل حل نشدن ارتباطات خارجی نتوانسته ایم از آن استفاده کنیم.

برکتین در ادامه درباره موضوع نشست، عنوان کرد: اگر قرار است در صادرات سنگ موفق باشیم باید از افرادی که در این زمینه فعال هستند، بپرسیم مسوولان چه باید بکنند که تولیدکنندگان و صادرکنندگان بتوانند بازار خود را گسترش دهند.

لزوم انسجام تشکل های سنگی

در ادامه جلسه، دبیر شورای سیاست گذاری صنعت سنگ وزارت صنعت، معدن وتجارت با تاکید بر اهمیت نقش تشکل ها گفت: تشکل های زیادی در رابطه با صنعت سنگ و معدن در کشور وجود دارد که باید با هم منسجم شوند و با همدلی یکدیگر مسایل را پیگیری کنند.

احمد شریفی با بیان اینکه صندوق بیمه معادن تشکیل شده است، افزود: از این صندوق می توانیم برای پشتیبانی صنعت سنگ استفاده کنیم که در این راستا به دنبال امضای تفاهم نامه ای 3 جانبه میان انجمن سنگ ایران، بانک توسعه صادرات و صندوق بیمه هستیم که به موجب آن توسط صندوق بیمه، مبلغی در بانک توسعه صادرات برای اعطای تسهیلات ارزان به فعالان سنگ اختصاص یابد.

وی اظهار کرد: صندوق ضمانت صنایع کوچک هم می تواند برای خرید و دریافت تسهیلات ضمانت صادر کند که در حال رایزنی هستیم تا دپوی سنگ به عنوان وثیقه پذیرفته شود.

دبیر انجمن سنگ ایران ادامه داد: صندوق ضمانت امید هم وام های ارزان قیمت تا سقف 100 میلیون تومان به واحدهای تولید سنگ ارایه می دهد.

شریفی با تاکید بر اهمیت استاندارد و کیفیت محصول گفت: باید راهکاری برای ارتقای کیفیت تولیدات خود پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک های صنعتی باید شرکت ها را در تولید و صادرات پشتیبانی کند، گفت: در حال رایزنی با این شرکت هستیم تا تولیدکننده ها را برای حضور در نمایشگاه های خارجی و اموری از این دست یاری کنند.

وی خبر داد: حضور ایران در 4 نمایشگاه مسکو، ازمیر، شیامن و ورونای ایتالیا در شورای سیاستگذاری سنگ مصوب شده است. در مسکو پاویون ایران با حضور تولیدکنندگان اصفهانی و تهرانی در فضای 420 مترمربع حضور خواهد داشت.

علی بهشید، دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی اصفهان هم در این نشست عنوان کرد: دولت برای کمک به صادرات سنگ می تواند در کشورهای هدف زمینی بگیرد تا بار سنگ تجار ایرانی در آنجا دپو شود.

دبیر انجمن معدنکاران استان اصفهان هم گفت: برای رشد صادرات باید قیمت محصولاتمان قابلیت رقابت ایجاد کند. رکود داخل کشور ما در کشورهای همجوار هم وجود دارد اما آنها با کاهش هزینه های تولید قیمت تمام شده کالا را کاهش داده اند.

محمدیوسف صدیقی عنوان کرد: ماشین آلات معدن مستهلک شده است و اکنون که هیات های خارجی برای مذاکره وارد کشور می شوند باید از فرصت استفاده کنیم و ناوگان تکنولوژی معدنی کشور را ارتقا دهیم.

رضا احمدی، رییس انجمن صنایع همگن سنگ استان اصفهان هم بیان کرد: قیمت نفت افزایش پیدا نمی کند چراکه امروز کشورها به سمت استفاده از انرژی های پاک رفته اند و اگر به فکر نباشیم کشورهایی مثل ترکیه جای ما را در بازارهای جهانی می گیرند.

از مدیریت سنتی تا شرکت های مدیریت-صادرات

در ادامه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان هم عنوان کرد: در حوزه های اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات سنگ مدیریت سنتی حاکم است.

محمد مجیری اظهار کرد: باید از کمک صندوق توسعه ملی برای بازساری واحدهای معدنی استفاده شود.

وی اذعان کرد: متاسفانه بازارها به دلیل حضور افراد بی اطلاع نسبت به قیمت ها و کیفیت و ... دارد از دست می رود.

رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان اصفهان هم گفت: برای تولید ابتدا باید به دنبال بازاریابی برویم.

کریم سلیمی افزود: تولیدکننده ها می توانند برای رونق صادرات خود شرکت های مدیریت صادرات را تشکیل دهند و سازمان صنعت و معدن استان هم از آنها حمایت می کند.

در این جلسه تولیدکنندگان و صادرکنندگان، بر لزوم فرهنگ کار جمعی در حوزه سنگ و ایجاد آموزش در این زمینه، حضور در نمایشگاه های خارجی، تصحیح قوانین، اعطای مشوق های صادراتی و مالیاتی، ایجاد تعرفه های ترجیحی بین ایران وکشورهای هدف، ایجاد کنسریوم های صادراتی و ایجاد نقشه راه صنعت سنگ و نمایشگاه و فروشگاه دائمی سنگ، جمع آوری اطلاعات توسط رایزنان بازرگانی در سفارتخانه ها و ... تاکید کردند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
گزارش خطا
نظر ‌بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar
آموزش‌خبرنگاری
tc_sar
tl_sar