خبرهای داغ:
رئیس عقیدتی گروه 22 توپخانه شهرضا:

عملیات «الله اکبر» نخستین عملیات هماهنگ نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران است

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه شهرضا گفت: عملیات «الله اکبر» نخستین عملیات هماهنگ نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران است
کد خبر: ۸۶۷۹۵۸۳
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از شهرضا، حجت‌الاسلام علی عالمی در جمع خبرنگاران شهرستان با اشاره به 31 اردیبهشت ماه سالروز عملیات آفندی «الله اکبر» و شرکت گروه 22 توپخانه شهرضا در این عملیات، اظهار داشت: عملیات«الله اکبر»، نخستین عملیات صد در صد کلاسیک در تاریخ جنگ تحمیلی محسوب می‌شود.

وی افزود: عملیات موفقی که سال‌ها الگوی تدریس در دوره های مختلف آموزشی ارتش نظیر دوره‌های عالی رسته‌ای و دوره‌های دانشکده فرماندهی و ستاد بوده است و به علت اهمیت راهبردیِ اهداف تعیین شده در آن، از اهمیت بالایی در تحلیل روند تاریخی جنگ برخوردار می شد.

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه شهرضا گفت: این عملیات که در بعضی از کتب تاریخ جنگ به نام های «خیبر» و «امام علی(ع)» نیز ثبت شده است، اولین عملیات هماهنگ نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران است که توسط یگانهای ارتش و نیروهای سپاه و همراهی نیروهای دکتر چمران در منطقه خوزستان به اجرا در آمد

وی بیان کرد: هدف تاکتیکی این عملیات عبارت بود از تصرف تپه الله اکبر و شهیطیه در شمال رودخانه کرخه و کنترل تنگ چزابه و عقب راندن دشمن از غرب شهر سوسنگرد و دورکردن آتش توپخانه دشمن از این شهر و آماده شدن برای ادامه تک به سمت غرب و تصرف شهر بستان و قطع راه مواصلاتی دشمن در محور فکه، بستان، هویزه جنوب اهواز بود.

حجت‌الاسلام عالمی افزود: این عملیات در منطقه عمومی سوسنگرد آغاز شد و فرماندهی عملیات را فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز از نیروی زمینی ارتش به نام سرلشکر شهید مسعود منفرد نیاکی به عهده داشت.

وی افزود: در آن زمان وضعیت عمومی جبهه‌ها حاکی از یک رکود کلی بود، که این وضعیت نامناسب، اقتضا می‌کرد تحرکی در منطقه به وجود آید و منطقه الله اکبر به دلایل بسیاری برای انجام یک عملیات مناسب تشخیص داده شد.

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه شهرضا گفت: از جمله این دلایل مبارزه و مقابله شدید نیروهای خودی در سال 1359 مقابل نیروهای عراقی بوده است که هراس قابل توجهی را در دل دشمن ایجاد کرده بود.

وی بیان کرد: با نیروی کمتری یک عملیات قابل توجه قابلیت انجام داشت و وضعیت زمین نیز برای حمله به دشمن بسیار مناسب به نظر می‌رسید، لذا یک عملیات آفندی به نام عملیات الله اکبر با رمز «یا رسول الله(ص)» در منطقه‌های عملیاتی تپه‌های الله اکبر در شمال غرب سوسنگرد از تاریخ 31/02/1360 به مدت 6 روز طرح ریزی و اجرا شد.

حجت‌الاسلام عالمی تصریح کرد: در این عملیات یگان‌هایی از لشکر 16 زرهی قزوین لشکر 92 زرهی اهواز، تیپ 55 هوابرد شیراز و 3 گردان از گردان‌های توپخانه گروه 22 توپخانه به همراه یگان پیاده سپاه اهواز و نیروهای شهید مصطفی چمران با پشتیبانی نیروی هوایی و هوانیروز در مقابله نیروهای بعثی صف آرایی کردند.

وی افزود: با پیروزی رزمندگان اسلام تپه‌های الله اکبر و منطقه شحیطیه به تصرف درآمد و حدود 100 کیلومتر مربع از اراضی شمال سوسنگرد آزاد سازی شد و یگان‌های دشمن انهدام کامل شدند.

رئیس عقیدتی سیاسی گروه 22 توپخانه شهرضا گفت: گروه 22 توپخانه با رشادت گردان های 333، 369 کاتیوشا، گردان 387 و گردان 322 پشتیبانی آتش مناسبی را از یگان های مانوری به عمل آوردند و این عملیات با پیروزی رزمندگان اسلام رقم خورد.

وی بیان کرد: در این عملیات، تلفات زیاد دشمن بعثی با بیش از 1200 نفر کشته و زخمی و اسیر و انهدام بیش از 1000 دستگاه تانک و نفربر جان تازه ای را به جبهه اسلام بخشید.

ارسال نظرات