خبرهای داغ:
یاسر متانت
نخبگان نجوم کشور در گلپایگان:
بمناسبت هفته جهانی نجوم، اولین همایش نجوم در گلپایگان با حضور نخبگان نجوم کشور و علاقه مندان نجوم در گلپایگان، در دانشکده فنی مهندسی گلپایگان برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۸۰۰۲۲
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷

به گزارش خبرنگار بسیج از گلپایگان،دکتر مهدی اسحاقی رئیس انجمن نجوم ادیب اصفهان در همایش نجوم در گلپایگان اظهار کرد:یکی از بهترین و جذاب ترین تفریحات علمی و بدور از حاشیه نجوم و ستاره شناسی و رصد آسمان در شب می باشد.

وی با بیان اینکه شهرستان گلپایگان بخاطر داشتن آسمانی پاک و صاف یکی از بهترین و بکرترین مناطق ایران برای احداث رصد خانه می باشد عنوان کرد: همیشه رصدگران به دنبال مکان بکری مانند این شهر میگردند تا بیایند ودر آنجا رصد کنند و متاسفانه شهرهای بزرگی همچون تهران و اصفهان از داشتن چنین منطقه بکری برای رصد محرومند.

وی ادامه داد: ارزش افزوده و گنجینه شهرستان گلپایگان داشتن هوایی پاک و آسمانی تاریک است و آسمان اینجا حکم نفت را دارد و اگر مسئولین شهرستان گلپایگان مهندس شریفزاده را درایجاد یک رصد خانه و افلاک نما و مجموعه نجومی شایسته در این شهر یاری نمایند حجم بسیار زیادی از توریست را از سراسر کشور و حتی خارج از کشوردر این منطقه جذب خواهند کرد.

دکتر اسحاقی تصریح کرد: جذب توریست به غیر از تبادل فرهنگی بحثهای اقتصادی را هم بدنبال خواهد داشت و این باعث می گردد تا گلپایگان صرفاً بخاطر محصولات لبنی و کشاورزی شناخته نشده، بلکه بعنوان قطب بزرگ نجوم ایران مطرح گردد.

وی با بیان اینکه مرکز آموزش نجوم اصفهان حدود ۲۰ سال پیش با حمایت شهرداری در اصفهان شروع به فعالیت کرد گفت: این مرکز اولین مرکز نجوم آماتوری است که توسط یک ارگان دولتی یا نیمه دولتی حمایت شد و در حال حاضر با حمایت های شهرداری اصفهان، از نظر حجم فعالیتها و تجهیزات ،فعالترین مرکز ستاره شناسی در سطح کشور می باشد .

وی ضمن درخواست از مسئولین جهت حمایت از نخبگان و جوانان بیان کرد: متاسفانه نسبت به علم نجوم غفلت شده و باید از نخبگانی مانند مهندس شریف زاده که سالهاست با کمترین امکانات و با هزینه شخصی بدنبال توسعه علوم مختلف خصوصاً علم نجوم در شهرستان و کشور هستند حمایت گردد زیرا این کار منفعت شخصی ندارد و برای کل شهر ارزشمند می باشد و نه تنها باعث می شود مردم شهر بتوانند از لحاظ علمی و معرفتی و پر کردن اوقات فراغت وضعیت بهتری داشته باشند بلکه باعث جذب گردشگر و توریست از شهرستان های اطراف و حتی خارج از کشور می شود.

رئیس انجمن نجوم ادیب اصفهان ضمن اشاره به اینکه بدون حمایتهای دولتی این مراکز نمی توانند رشد قابل توجهی داشته باشند عنوان کرد: یکی از رسالتهای شهرداری ها ایجاد فضای مناسب برای پر کردن اوغات فراقت جوانان است و چه چیزی بهتر علم نجوم و ستاره شناسی است که با جذابیت های خارق العاده اش به شکل حداکثری می تواند همه قشر مخاطب از ۵ سال تا ۹۵ سال را بدون هیچ محدودیت تحصیلات به سمت خودش جلب کند و یک آشتی و وفاق بین مردم و خداوند بوجود آورد.

محمود نوری نماینده نجوم استان قم نیز در حاشیه این مراسم بیان کرد: شهرستان گلپایگان تمامی معیارهای لازم برای یک جایگاه ایده آل رصد را دارا می باشد و بخاطر داشتن آسمانی پاک و تاریک ، یکی از بهترین مناطق بزرگ رصد در ایران است.

وی با بیان اینکه اکثر اجرامی که در کل دنیا ثبت گردیده اند توسط منجمین و رصد گران آماتور ثبت و رصد شده اند عنوان کرد: شب گذشته در منطقه رصد گلپایگان حضور پیدا نمودم و چیزی که برایم شگفت انگیز بود دیدن سیاره مشتری قبل از غروب آفتاب آنهم با چشم غیر مسلح بود و در ۱۸ سال رصدی که داشتم دیدن این سیاره قبل از غروب آفتاب آنهم با چشم غیر مسلح برایم امکان پذیر نبود.

وی ادامه داد: دیدن سیاره زهره (ناهید) هنگام غروب آفتاب و حتی ظهر در این موقعیت با چشم غیر مسلح، با دانستن جای دقیق آنها امکان پذیر است ولی با دیدن سیاره مشتری شگفت زده شدم و حرف جناب شریفزاده در خصوص جایگاه بکر و استاندارد رصد ستارگان در این منطقه برایم اتمام حجت شد.

نوری خاطر نشان کرد: منطقه رصد گلپایگان بخاطر قرار گرفتن در نقطه ای که لرزش در آن وجود ندارد و بخاطر نزدیکی به آب و چشمه های جوشان و نزدیکی به شهر و برقرار بودن امنیت در آن، یکی از بهترین مناطق رصد ایران است.

وی با بیان اینکه در رصدخانه های استاندارد کشورمان با مشکل آلودگی نوری مواجه هستیم تصریح کرد: خوشبختانه این منطقه چنین مشکلی را ندارد و غبارهایی که هر سال وارد کشور می شود در اینجا نفوذ نمی کند و کوه هایی که اطراف اینجا را احاطه کردند دقیقاً حکم فیلتر را دارند و ریزگردها را به سمت اصفهان منتقل میکنند.

در ایران فقط گلپایگان دارای پارک نجوم است

نماینده نجوم استان قم افزود: . آبی که کنار این مکان است باعث خواباندن ریزگردهای حداقلی نیز میشود و من نمی دانم دیگر چگونه ثابت کنم که جایگاه این رصد خانه بسیار خوب می باشد.

وی در پایان با بیان اینکه مهندس شریفزاده بعنوان پارک نجوم در ایران دارد حرف اول را میزند خاطر نشان کرد: ما در ایران هنوز جایی بعنوان پارک نجوم نداریم.

دکتر سپهر اربابی عضو هیئت علمی انجمن نجوم ایران و یکی از مدیران طرح رصدخانه ملی و نجوم در ایران نیز با بیان اینکه همایش سالانه نجوم هر ساله در کشورهای جهان خصوصاً ایران با استقبال پرشور مردم روبرو بوده است عنوان کرد:هدف از این همایشها گسترش علم نجوم و ترویج این علم در بین مردم ، علی الخصوص دانش آموزان و دانشجویانی است که به این رشته علاقه مند می باشند.

وی با عنوان اینکه ایران در زمینه نجوم و کیهان شناسی دارای تاریخچه مناسب و دستاوردهای بسیار خوبی می باشد اظهار داشت: ما هم اکنون در مرحله ای هستیم که می خواهیم نجوم را در ایران احیا بکنیم و اساتید بسیار خوبی در ایران مشغول به فعالیت می باشند و ارتباط بین این اساتید و دوستداران نجوم، از طریق برگزاری چنین همایشهایی بوجود می آید.

وی در خصوص جایگاه نجوم ایران در دنیا بیان کرد: در حال حاضر ایران در زمینه ی ابزارهای رصدی هنوز به جایگاه خودش نرسیده است و علیرغم اینکه ما در زمینه ی علوم نظری، مدل سازی، شبیه سازی و محاسبات جایگاه خوبی داریم ولی از لحاظ دسترسی به ابزارهای رصدی، منجمان ما برای استفاده از تلسکوپ ها می بایست از رصد خانه های بزرگ دنیا وقت بگیرند یا اینکه داده های موجود را از طریق اینترنت به ایران بیاورند.

دکتراربابی در خصوص اقدامات انجام گرفته جهت حل این مشکل افزود: حدود ۱۰ الی ۱۲ سال است که طرحی به نام طرح رصدخانه ملی در ایران در حال ساخت می باشد و امیدواریم که این کار بخشی از کمبودهای ما در زمینه ی داده های اپتیکی و رصد در طیف مرئی و نزدیک به مرئی را جبران بکند.

وی در خصوص جایگاه نجوم در شهرستان گلپایگان گفت: مطمئناً در صورت حمایت مسئولان شهرستان گلپایگان، این شهر به یکی از بزرگترین قطبهای نجوم ایران تبدیل خواهد شد.

منبع:با تلخیص از بیان نیوز

ارسال نظرات
پر بیننده ها