وزیر بهداشت گفت: اگر دولت هزار میلیارد تومان به صنعت دارو کمک کند، ظرف ۵ تا ۱۰ سال بازار دارویی منطقه را خواهیم گرفت.
کد خبر: ۸۶۸۰۳۵۰
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدحسن هاشمی در مراسم رونمایی از خط تولید داروهای جدید خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: چشم امیدمان به شماست که گرنه مالی‌مان را باز کنید و مطمئن هستم این اتفاق می‌افتد، چرا که دولت در حوزه خدمات با مسئولیت‌شناسی طرح مهمی را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: در بخش دارو قبل از آغاز کار این دولت، کمبودهای زیادی داشتیم، بحران جدی وجود داشت، علی‌رغم اینکه مردم حاضر به هر نوع هزینه بودند، نزدیک به 300 قلم دارو کمبود داشتیم که اکنون به 30 قلم رسیده است.

وی ادامه داد: با تدبیر ویژه معاون اول رئیس‌جمهور، داروها بدون تشریفات از گمرک خارج شدند که این قابل تقدیر است.

وزیر بهداشت گفت: قیمت دارو هم مشمول حمایت جدی دولت شد، مردم 40 درصد هزینه‌ای که باید می‌دادند، در مراجعه به مراکز درمانی به طور متوسط به کمتر از 5 درصد رسید و برای تهیه این امکانات بیش از 90 درصد به خارج از بیمارستان هدایت می‌شدند که اکنون به کمتر از 3 درصد رسیده است.

وزیر بهداشت گفت: نگرانی منتقدان و مخالفان طرح تحولات سلامت این بود که مصرف دارو و تجهیزات افزایش یابد، اما خوشبختانه این اتفاق علی‌رغم اینکه با کاهش هزینه، مراجعه بیماران افزایش یافت، اما رخ نداد.

هاشمی با اشاره به شورای فناوری سلامت و شورای دارویی گفت: با تشکیل این شوراها بنا داشتیم از صنعت داروی داخل حمایت و واردات را کاهش دهیم، هر چند که دولت را متهم کردند سیاست افزایش واردات دارد.

هاشمی اظهار کرد: در سال 91 سهم واردات دارو یک میلیارد و 350 میلیون دلار بوده، اما در سال 93 به کمتر از یک میلیارد دلار کاهش یافته است.

وزیر بهداشت گفت: در سال 91 سهم داروهای ایرانی از کل داروها 57 درصد بود اما در سال 93 به بیش از 70 درصد رسیده است، در واقع 4 سال قبل از پایان برنامه ششم توسعه، به سیاست تولید داروهای ایرانی رسیده‌ایم.

هاشمی ادامه داد: علاوه بر بحث صادرات، تعهد کردیم که 80 درصد برند خارجی را در صورتی که در کشور تولید شود، به این شرکت‌ها پرداخت کنیم.

وی گفت: اکنون رقم صادرات دارو به بیش از دو برابر افزایش یافته است، اما مشکل صنعت دارو، قدیمی بودن آن است، اگر دولت یک‌هزار میلیارد تومان به این بخش کمک کند، ظرف 5 تا 10 سال بخش عمده‌ای از بازار دارویی منطقه را خواهیم گرفت که این کمک توجیه اقتصادی خواهد داشت.

وی با اشاره به بدهی بیش از یک سال شرکت‌های دارویی اظهار امیدواری کرد که برطرف شود و گفت: طی دو سال گذشته، هر ماه 2 دارو تولید شده و در راستای اقتصاد مقاومتی و توجه به ذخایر استراتژیک دارو، تلاش کرده‌ایم.

هاشمی گفت: در چنین ایام مبارکی توصیه می‌کنیم از گزارش خلاف دادن و اشتباه پرهیز شود. قبول داریم که سال سختی داریم و سال انتخابات است، اما ما مسلمان هستیم و در حوزه دارو فشارها زیاد است، چرا که هر کجا پول باشد حرف و حدیث زیادی دارد، اما باور کنید کارهای بزرگی در این دوره اتفاق افتاده است.

وی گفت: البته بخش عمده‌ای از فعالیت ما مبارزه با فساد است، هر چند ارقام اقتصاد مقاومتی از صرفه‌جویی‌های ارزی و ریالی دارو در کشور وجود دارد و امیدواریم خداوند به همه انصاف بدهد و هر کسی حرفی می‌زند، از سر دلسوزی و توأم با مسئولیت‌شناسی باشد.

ارسال نظرات