خبرهای داغ:
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: عقل ناب و خالص هر چه بگوید اطمینان داشته باشید که دین هم همان را امضا می‌کند، چنان چه هر چه دین بگوید برای عقل ناب و خالص پذیرفتنی است.
کد خبر: ۸۶۸۰۴۱۷
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت الله عبدالکریم عابدینی در دیدار نمایندگان سمن‌های جوانان استان قزوین، با تبریک میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان، اظهار کرد: امام حسین (ع) درباره فرزندش با خدای متعال اینگونه مناجات کرد؛ «اشبه الناس» را به میدان جهاد فرستادم و این تشبیه به این خاطر بود که حضرت علی‌اکبر (ع) از لحاظ ظاهر، اخلاق، فکر، اندیشه و بیان بیشترین شباهت را به پیامبر (ص) داشت.

 وی تصریح کرد: باید بکوشیم از منظر اخلاقی و منطقی از حضرت علی‌اکبر (ع) که عامل نورانی و عرفانیِ نامگذاریِ جمع شما و اتصال همه ماست، الگو بگیریم.

 امام‌جمعه قزوین ادامه داد: منطق تنها به معنای نطق نیست، در حقیقت منطق به معنای سیستم تفکر، مبانی اندیشه و زیرساخت‌های فکری است و همه این‌ها که دست به دست هم دهند، خروجی نطق و صحبت کردن را به همراه دارد.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال در قرآن، پیغمبر (ص) را دارای خلق عظیم معرفی کرده و همسر آن حضرت هم در خصوص خلق ایشان گفته است: خلق او همین قرآن است.

 وی تأکید کرد: قرآن نیمه‌ای از شخصیت انسان است و در حقیقت انسان با قرآن کامل می‌شود. قرآن و وحی با انسان مکمل یکدیگر می‌شوند و باید کارهایمان را با هدف قرآنی شدن برنامه‌ریزی کنیم.

 آیت‌الله عابدینی با بیان این‌که خدا دو نوع حجت یعنی حجت ظاهری و باطنی به انسان عنایت کرده است، افزود: حجت ظاهری همان انبیاء الهی و ائمه اطهار هستند و حجت باطنی نیز عقول و فطرت انسانهاست و مکمل بودن این‌ها مانند مکمل بودن دستگاه‌های گیرنده و فرستنده است؛ یعنی جان آدمی دستگاه‌های گیرنده و انبیاء، ائمه، وحی و قرآن فرستنده هستند و بنابراین هر چه آن‌ها بگویند ما با جان و دل می‌پذیریم.

 وی اضافه کرد: به‌عنوان نمونه خداوند فرموده: ما جن و انس را جز برای عبادت خلق نکرده‌ایم و این حرف همه انبیاء، ائمه اطهار و در حقیقت حجت ظاهری است.

 امام‌جمعه قزوین اذعان کرد: حجت باطنی در پاسخ به این فرموده خداوند که: «ما جن و انس را جز برای عبادت خلق نکرده‌ایم»، این‌گونه پاسخ می‌دهد «تنها تو را می‌پرستیم و از تو یاری می‌جوییم» یعنی حرف حجت ظاهری را تحویل می‌گیرد و نشان می‌دهد، آن چه خدا و پیغمبران آورده‌اند به ذائقه آدمی خوش آمده است.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: پیغمبر برای ما پیام آورده و نقشه دارد. اگر ما نقشه پیغمبر را درک کنیم، همه دست به دست هم می‌دهیم تا این‌که نقشه ایشان را پیاده کنیم و هر چیزی که در نقشه پیغمبر نقش تخریبی داشت می‌گوییم این ممنوع و حرام است و هر چیزی که در اجرای نقشه پیغمبر نقش سازنده داشت باید از آن استقبال کنیم.

 ناب و خالص بگوید، دین امضا می‌کند

 وی گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند که بین دین و عقل دعوا به راه بیندازند، آموزه‌های غربی نیز بر این موضوع اثرگذار بوده است؛ واکنش رنسانس و غرب در مقابل دین از گذشته‌های دور کاری کرده که بین دین و عقل دعوا به راه بیندازد، چنانچه در غرب بین علم و دین این دعوا رواج داشته است و هنوز هم نتوانسته‌اند این دعوا را حل کنند.

 آیت‌الله عابدینی در همین خصوص اظهار کرد: وقتی ما به دین اسلام مراجعه می‌کنیم، این مسائل حل شده است و تنها باید تلاش کنیم این مسائل را یاد بگیریم.

 امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه 130 سوره بقره می‌فرماید: چه کسی است که از دین ابراهیمی روی برگرداند، مگر این‌که عقلش دچار مشکل باشد؛ اگر کسی عقلش سالم باشد مگر می‌شود دین ابراهیمی را ببیند و در مقابل آن خشوع نکند؟

وی ادامه داد: عقل ناب و خالص هر چه بگوید اطمینان داشته باشید که دین همان را امضا می‌کند؛ چنان چه هر چه دین بگوید برای عقل ناب و خالص پذیرفتنی است و این اندازه بین دین و عقل صمیمیت، رفاقت و هماهنگی وجود دارد.

دین احترام بسیاری برای عقل قائل است

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: پیغمبران معصوم‌اند زیرا عقل کل هستند، ائمه اطهار معصوم‌اند زیرا عقل خالص هستند، قرآن معصوم است زیرا همه چیزش عقلانی است و جالب این‌که یکی از چیزهایی که کنار معصومین می‌نشیند، خود عقل است و می‌گویند عقل معصوم است و عقل این احترام را در دین دارد.

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: اصول کافی که یکی از معتبرترین و مشهورترین کتب دینی ماست در اولین صفحه آورده، کتاب عقل و جهل. اگر دین ما با عقل مشکل داشت دیگر مردم را به عقل تشویق نمی‌کرد، ما اعتقاد داریم هر کسی عاقل نیست، دین را بر زمین می‌گذارد و عقل است که عطش دین را دارد و دین پذیر است.

وی افزود: در بحار الانوار که یکی از جامع‌ترین کتب دینی ماست، به مسئله عقل و جهل و علم اشاره شده و این نشان می‌دهد که اسلام چقدر به این معنا تأکید دارد. باید به این مبناها توجه بیشتری کنیم و بدانیم که اسلام تماماً دین عقل و علم، معصومیت و فطرت است.

امام‌جمعه قزوین خاطرنشان کرد: همه ما برای آثار استاد فرشچیان (حفظه الله) خیلی احترام قائل هستیم و اگر کسی این پدیده را بدون این‌که درکی از آن داشته باشد، تغییر و دستکاری کند مورد عتاب و سرزنش قرار می‌دهیم، در حالی که استاد فرشچیان نَمی از اقیانوس بی‌کران کربلا را به تصویر کشیده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام حسین (ع) نَمی از اقیانوس بی‌کران معارف الهی را در عاشورا به تصویر کشیده است، پس ببینیم آن چیزی که خداوند آورده چیست و نباید به این راحتی در کار خدا دخالت کرده و به نقاشی خدا آسیب برسانیم.

وی تصریح کرد: باید در تمام حوزه‌های زندگی مراقب باشیم چه کسی هستیم و بدانیم که ما خودمان که انسان هستیم نقاشی خداییم و حق نداریم هر طور که دلمان خواست با خودمان رفتار کنیم.

 

 

 

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: هنر با کوته بینی‌ها، هواهای نفسانی، خرافات، جهل و نادانی هیچ ارتباطی ندارد و باید بدانیم که صاحب هنر خداوند است.

امام‌جمعه قزوین اذعان کرد: اول هنرمند، حقیقت هنر و مرکز هنر، همه و همه فقط خداست و ما اگر در این حوزه خلی هنر داشته باشیم، کاشف هنر هستیم و باید مراقب هنر باشیم تا به آن لطمه وارد نشود.

وی ادامه داد: یکی از هنرهای خداوند انسان است و اگر ما خودمان را با حقایق این عالم هماهنگ نکنیم، هنر خداوند را ضایع کرده‌ایم و در قرآن آیات زیادی داریم که می‌گوید هر نقصی که وجود دارد انسان خودش به سر خود آورده است و آسیب‌هایی که در محیط زیست می‌بینیم از جمله آن‌هاست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اضافه کرد: اگر انسان همان‌گونه که خدا می‌خواهد پرورش پیدا کند، می‌شود پیامبر اعظم، امیرالمؤمنین، فاطمه زهرا و همه ائمه اطهار و هیچ هنری دل‌انگیز تر از فرمایشات این بزرگواران نیست چرا که تأثیرگذاری آن‌ها ماندگار است.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: به هنر وابستگی زیادی دارم، برای هنر ارزش زیادی قائل هستم و باید موسیقی فاخر و موسیقی غفلت برانگیز را از یکدیگر تشخیص دهیم.

وی با بیان این‌که قرآن بهترین هنر الهی است که هیچ کتابی را مانند آن نمی‌توانیم بیابیم و آن را زیبا بخوانیم، افزود: هنر خیلی با عظمت‌تر از آن چیزی است که بخواهیم آن را در چیزهایی محصور کنیم که گاهی ممکن است ظرف شایسته‌ای برای هنر نباشند.

امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: گاهی آن چنان مشغول بازی‌ها می‌شویم که فراموش می‌کنیم این هنرِ نقاشیِ خدا که وجود ماست، چه بر سرش می‌آوریم و این هنر نقاشی خدا که قرآن است را ندیده‌ایم که چقدر هنرمندانه کار شده است.

حزب دینی قابل پذیرش است

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حزبی بودن یا نبودن بیان کرد: اگر ما تشکیلاتی که مورد توجه خداوند قرار دارد را رها کنیم، حزب را دینی نبینیم و وارد حزب بازی شویم و دین را از سیاست جدا کنیم، دچار خسارت خواهیم شد و آن حزب کانون نیرنگ، فساد و دروغ خواهد شد.

وی گفت: چرا کار حزب و جناح ما باید به جایی برسد که عده‌ای بگویند ما اگر «چوب خشکی» را در زمین بکاریم، مردم به آن رأی می‌دهند، حالا شما چوب خشک بگذارید، مردم هم به آن‌ها رأی بدهند، آیا با چوب خشک می‌توان مشکل بیکاری، اوضاع آشفته کارخانه‌ها و مشکلات مردم را حل کرد، اقتصاد را مدیریت و مشکل گرانی و بی‌کاری را برطرف کرد؟!

قلباً و حقیقتاً بنده هیچ‌وقت نتوانسته‌ام حزبیِ به معنای رایج باشم

 امام‌جمعه قزوین با تأکید بر این که قلباً و حقیقتاً بنده هیچ وقت نتوانسته‌ام حزبی به معنای رایج باشم، اظهار کرد: چرا باید کار جامعه ما در حزب و جناح به جایی برسد که برخی از خانم‌ها از زیبایی ظاهری‌شان برای رأی آوردن استفاده کنند؛ از هر حزبی هم باشد تفاوتی ندارد و این موضوع به غیرت انسان و ارزش‌های متعالی مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر حزب را به معنای گروه و شاکله‌ای که مثل این بیان قرآن که می‌فرماید «به خواست خدا چه بسا گروه اندکی که بر گروه بسیاری غلبه کند» ببینیم، هیچ حرفی وجود ندارد و اگر در حزب‌ها چنین باورهایی وجود داشته باشد در مقابل هم قرار نمی‌گیرند چرا که خداوند تنها یک جور صحبت کرده است.

 

«لهو» آفت عقل است

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که انسان وقتی در آسمان حقایق قرآنی ورود پیدا می‌کند، دچار حیرت می‌شود، ادامه داد: «لهو» که در قرآن به کار رفته آن جایی است که عقل آدم آسیب می‌بیند، یعنی «لهو» آفت عقل است و چنین عقلی خاصیتش را از دست می‌دهد.

 آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: کلمه مشابه «لهو»، «لعب» است و وقتی‌که عقل آفت‌زده شد، اعمال انسان «لعب» می‌شود و وقتی که اعمال انسان «لعب» شد، گفتار انسان «لغو» می‌شود، قرآن به هر سه این موارد اشاره و تأکید کرده مبادا کارتان «لغو» باشد، مبادا در عقل آلوده به لهو و اهل لعب شوید.

 وی اضافه کرد: عقلی که درست می‌اندیشد، عقل یک انسان حکیم است، عملی که آلوده به لعب نیست عمل یک انسان حکیم است و سخنی هم که لغو نباشد سخن یک انسان حکیم است و اگر عقل انسان لغوی نبود، عملش آلوده به لهو نشد، سخنش هم آلوده به لعب نبود، حکیم می‌شود و هر چیزی که به حکمت لطمه وارد کند باید کنار گذاشت.

امام‌جمعه قزوین ادامه داد: خداوند وقتی به حکمت می‌رسد به آن می‌گوید خیر کثیر و همه عالم را متاع قلیل تشبیه کرده و اگر عاقل باشیم باید حکمت که همان خیر کثیر است را انتخاب کنیم و در حقیقت این احترام گذاشتن به خودمان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: دو اراده در عالم وجود دارد. یک اراده، اراده کفر، نفاق و الحاد است که تلاش می‌کند نور الهی را خاموش کند اما اراده دیگر، اراده الهی است که خیلی جاها این اراده دشمنان خداوند را از میان برده و از این پس نیز همین گونه خواهد بود و هر چیزی که در خدمت این فرهنگ قرار گرفته در راستای اراده الهی حرکت کند، قابل پذیرش خواهد بود و جوانان تلاش کنند این رویه را دنبال کنند.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها