رییس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: دست‎اندرکاران اجرای برجام با این نحوه اقدام عجولانه در خارج کردن آب سنگین دیگر قدرت چانه‌زنی روی قیمت را هم از دست می‎دهند اضافه بر اینکه هزینه انبارداری را هم باید پرداخت کنند.
کد خبر: ۸۶۸۰۶۰۶
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص فروش آب سنگین اراک اظهار داشت: آب سنگین جزو مواد راهبردی حساب می‎شود؛ یعنی معمولا کشورها آب سنگین نمی‎فروشند مگر اینکه آن را به فراورده‎ دیگری تبدیل بکنند؛ یعنی از هیدروژن سنگین استفاده کنند و جایگزین هیدروژن در موادی که حاوی هیدروژن است بکنند که این یک ماده جدید می‎شود و یک ارزش افزوده‎ای دارد که جمهوری اسلامی در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و توانسته بود مواد دوتریومی یعنی آن موادی که از هیدروژن سنگین به جای هیدروژن در ساختار خود دارند، را تولید کند که این موادی که از هیدروژن سنگین استفاده کنند قابل صادر کردن است.

فروش آب سنگین به خودی خود اقدام پسندیده‎ای برای یک کشور نیست

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی در ادامه عنوان کرد: لذا فروش آب سنگین به خودی خود اقدام پسندیده‎ای برای یک کشور نیست مگر اینکه آن را تبدیل به ماده‎ دیگری بکند یا اینکه راکتور بفروشد، یعنی قرارداد ساخت راکتور با کشورهای دیگر ببندد و در آن راکتور هسته‎ای آب سنگین به عنوان کند کننده نوترون و خنک کننده و یا استفاده‎های دیگر به کار رود؛ یعنی راکتور؛ راکتور آب سنگین باشد.

عباسی تصریح کرد: امریکا اگر بخواهد به کشورهایی که رابطه دارد آب سنگین منتقل کند به اندازه‎ای است که نیاز آن راکتوری که می‎فروشد را تامین بکند؛ پس این برای ما یک افتخار نیست که خودمان را از مواد راهبردی تهی کنیم و تعهد بسپاریم که هیچ وقت در کشور راکتور آب سنگین تولید نکنیم و بعد افتخار کنیم که فروشنده آب سنگین شدیم این افتخار نیست!


از نظر امریکایی‎ها برجام یک مجازات جمهوری اسلامی ایران است

اظهار داشت: از نظر امریکایی‎ها برجام یک مجازات جمهوری اسلامی ایران است برای اینکه ما توانستیم از اقمار امریکا خارج شویم و به صورت یک کشور مستقل کار بکنیم و الگوی پیشرفت را به سایر ملل که دنبال موضوع دفاعی هستند ارائه کنیم. ازاین‌رو آن‌ها دنبال شکستن اقتدار ما هستند و برجام نیز نسخه‎ای است که برای شکستن اقتدار جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است.

عباسی در ادامه بیان کرد: دولت یازدهم داوطلبانه و جلوتر خیلی از تعهدات خود در برجام را اجرا کرد با این امید که برجام بتواند یک الگویی برای سایر مسائل درست کند؛ یعنی اگر جلوی این تیم گرفته نمی‎شد همین‌طور که برجام 2 و 3 و...  را می‎خواستند در سایر مسائل و مناقشاتی که ما با غربی‎ها داریم اجرایی کنند جلوی آن گرفته شد و نتوانستند با قربانی کردن دستاوردهای کشور که سال‎ها برای آن زحمت کشیده شده بود آن را الگویی کنند  که مطامع سیاسی خود را پیش ببرند. 


فروش آب سنگین منطقی نیست 

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه فروش آب سنگین منطقی نیست اظهار داشت: بهتر است که ما در ساخت یک راکتور آب سنگین مشارکت کنیم البته اول خودمان آن را بسازیم و بومی کنیم و بتوانیم چند راکتور آب سنگین داشته باشیم سپس این تکنولوژی را صادر کرده و آب سنگین را به عنوان یک تجهیز و جزئی از  راکتور ارائه کنیم نه اینکه به عنوان یک ماده آن را بفروشیم.

عباسی در خارج کردن آب سنگین اراک از کشور و ارسال به عمان عنوان کرد:  دست‎اندرکاران اجرای برجام در کشور عجله داشتند که فروش آب سنگین اراک انجام شود تا بتوانند باقی برنامه‎های خود را پیش ببرند به همین علت برخی کارها را زودتر از موعد انجام می‎دادند و آب سنگین اراک را زودتر از موعد از کشور خارج کردند بدون اینکه قرارداد مشخصی داشته باشند که این را به چه کسی و با چه قیمتی می‎خواهند بفروشند.

اقدام عجولانه در خارج کردن آب سنگین؛ از دست دادن قدرت چانه‌زنی روی قیمت آن در کنار پرداخت هزینه انبارداری!

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه تاکید کرد: دست‎اندرکاران اجرای برجام با این  نحوه اقدام عجولانه در خارج کردن آب سنگین دیگر قدرت چانه‌زنی روی قیمت را هم از دست می‎دهند اضافه بر اینکه هزینه انبارداری را هم باید پرداخت کنند.

عباسی در چرایی این نوع عملکرد تیم مذاکره کننده بیان کرد: این نوع اقدام به همان روند شتاب‌زده‌ای برمی‎گردد که این افراد در سال 92 پیش گرفته‎اند؛ یعنی اولین بار در مذاکرات ژنو تمام دستاوردهای کشور را در برنامه اقدام مشترک دادند و دیگر در برجام چیزی برای چانه‌زنی نداشتند برای همین متن برجام به کشور تحمیل شد حال برای اینکه این افراد زودتر نتیجه بگیرند دست به چنین اقداماتی می‎زنند درحالی‌که آن‎ها  تمام دستاوردها را دادند و فقط یک شکلات گاز زده تحویل گرفتند که همگان مفهوم این شکلات گاز زده را در عالم سیاست متوجه می‎شوند چیست.
ارسال نظرات