خبرهای داغ:
علی بیانی گفت: افزایش درک و آگاهی مردم جهان در باره اهمیت ” تنوع زیستی ” و مسائل مرتبط با آن و تلاش جهت حفظ این تنوع بیشتر به شیوه تفکر و عملکرد انسانها و نهاد های مسئول بستگی داشته و دارد .
کد خبر: ۸۶۸۰۷۱۴
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳

 به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان ،به مناسبت روزجهانی تنوع زیستی  علی بیانی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های بندرترکمن و گمیشان در مصاحبه با خبرنگاربسیج اظهارداشت:22 ماه MAY مصادف با دوم  خردادماه از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی تنوع زیستی (IDB- International Day for Biological Diversity)  نامگذاری  شده است که این امر با هدف  افزایش درک و آگاهی مردم جهان از اهمیت مسائل مربوط به تنوع زیستی صورت گرفته است .

بیانی ادامه داد:شعار امسال روزجهانی تنوع زیستی  تعمیم و جریان سازی تنوع زیستی ، حفظ پایداری مردم و معیشت آنها نامگذاری شده است .

این کارشناس محیط زیست  ،گوناگونی یا تنوع گیاهان و حیوانات و دیگر موجودات زنده در یک ناحیه یا منطقه خاص را تعریف تنوع زیستی یاد کرد و افزود :تمام موجوداتی که در یک اکوسیستم زندگی می کنند از جمله انسان، بخشی از شبکه حیات هستند. هرگونه پوشش گیاهی و هر موجودی نقش بسیار مهمی در چرخه حیات داردچرا که گیاهان، حیوانات و انسان ها در تعامل با یکدیگرند و بر اساس آنچه هر کدام ارائه یا تولید می کنند مانند غذا، سرپناه، اکسیژن و غنی سازی خاک به یکدیگر وابسته اند.

بیانی مسائل اقتصادی ،فقر و گرسنگی را از اصلی ترین چالش های پیش رو  در  حفظ تنوع زیستی در سطح جامعه جهانی  عنوان کرد و ابراز داشت: سرنوشت بشریت به شدت با تنوع زیستی در ارتباط بوده و حفاظت از تنوع زیستی به منظور کاهش فقر و دستیابی به توسعه پایدار ضروری است.

 رییس اداره  حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان  یاد آور شد :افزایش درک و آگاهی مردم جهان در باره اهمیت ” تنوع زیستی ” و مسائل مرتبط با آن و تلاش جهت حفظ این تنوع و یا لااقل ممانعت از وارد شدن خسارات بیشتر به شیوه تفکر و عملکرد انسانها و نهاد های مسئول  بستگی داشته و دارد .

وی متذکر شد : تکیه بر آموزه های دینی و اخلاقی و مشارکت پذیری مردم ،تنها راه حفظ تنوع زیستی در هزاره سوم می باشد.

  بیانی اذعان داشت :از دیرباز بین جوامع مختلف انسانی بر سر استفاده از طبیعت اختلاف نظر ، منازعه و درگیری وجود داشته است و در حال حاضر در شروع هزاره سوم نیز این مشکل در منازعات متفاوت منطقه ای و بین المللی بخوبی دیده می شود و منشأ اصلی نیز عدم تفاهم و توافق بین آدمیان بر سر بهره برداری معقولانه از طبیعت و سودجویی بی رحمانه است که به این اختلافات دامن می زنند .

وی ادامه داد:بطور طبیعی راه حل این است که جامعه جهانی و بشریت ابتدا به یک درک مشترک بر اساس رعایت حقوق طبیعی و محترم شمردن حق حیات شرافتمندانه و عزتمندانه همه انسانها در چهارچوب کشورهای متفاوت و نیز در سطح بین المللی دست یابند تا امکان برخورداری بالنسبه منصفانه همگانی از مواهب طبیعی فراهم شود تا آنگاه بتوان به پایداری و دوام آن اندیشید .

این مقام مسول خاطر نشان کرد: عده ای طماع و سودجو که مایل به پذیرش قواعد منطقی و مدنی نبوده و بیشتر به جیب خود و استفاده شخصی و خاص و انحصاری از طبیعت اندیشیده و مقولاتی چون ” تنوع زیستی ” و ” توسعه پایدار ” و نظایر آن چندان مورد توجه شان قرار نمی گیرد ، با تمسک افراطی و تندروانه به عناوین موجه و دارای مطلوبیت همگانی ، سعی در تشدید اختلافات و کشاندن منازعات به مسیر درگیریهای نظامی و مسلحانه هم در دایره خاص کشورهای مختلف و هم در عرصه های منطقه ای و جهانی می کنند و بدین ترتیب هم بر فقر و فلاکت انسانها افزوده شده و هم بر طبیعت خسارتهای بزرگ و غیرقابل جبران وارد می کنند

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها