مسئول قرارگاه سایبری ناحیه بسیج دانشجویی استان زنجان:
شبکه های اجتماعی با فرآیند امپریالیسم فرهنگی تاثیرات مخربی بر سبک زندگی دارد.
کد خبر: ۸۶۸۰۷۵۵
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مسئول قرارگاه سایبری ناحیه بسیج دانشجویی استان زنجان گفت: شبکه های اجتماعی با فرآیند امپریالیسم فرهنگی تاثیرات مخربی را بر سبک زندگی داشته و آثار مخرب آن به خوبی در جوامع دیده می شود.

مصطفی دودانگه افزود: رعایت قوانین و داشتن سواد کافی فضای مجازی، حضور جوانان انقلابی، حزب اللهی و متدین در فضای مجازی برای سالم سازی و جلوگیری از اشاعه تهاجم فرهنگی دشمن و تخریب فضای فرهنگی جامعه، بیش از گذشته احساس می شود.

وی با بیان اینکه این آسیب ها می تواند برای جامعه ویرانگر باشد، اظهار داشت: اگر از این آسیب ها جلوگیری نشده و با آن ها مقابله نشود، می تواند آسیب های جدی به جامعه وارد کند.

این فعال فضای مجازی با اشاره به اینکه حقیقت آن است که فناوری های نوین ارتباطی که اینترنت جدیدترین آنها است، در کنار خدماتی که برای سهولت ارتباط انسان مدرن داشته اند، آسیب های بسیاری را نیز به جامعه بشری متحمل کردند که غیر قابل انکار است.

*هضم فرهنگ بومی در فرهنگ غرب بزرگترین جنایت فضای مجازی است

مسئول قرارگاه سایبری ناحیه بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به اینکه هضم فرهنگ های اصیل بومی در فرهنگ صنعتی غرب یکی از بزرگترین جنایات فضای مجازی به جامعه بشری است، تصریح کرد: شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از پرمخاطب ترین دستاوردهای اینترنت، توانسته است با شدت بخشیدن به فرآیند امپریالیسم فرهنگی تاثیرات مخربی را بر سبک زندگی کشورهای مختلف بگذارد.

دودانگه ادامه داد: در خصوص میزان تاثیری که شبکه های اجتماعی بر زندگی مردم گذاشته و دارند، نیازمند تحقیقات زیاد و دقیق و جامعی است؛ ولی آنچه مشخص است متاثر شدن زندگی ما از این شبکه اجتماعی، غیر قابل انکار است و میتوان از کلمه ویرانگر استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر در گذشته حریم خصوصی افراد برای آنها اهمیت داشت و توسط دیگران نیز محترم شمرده می شد شبکه های اجتماعی مخصوصا تلگرام و ... متاسفانه این اهمیت و احترام را از بین برده اند، گفت: این موضوع تا جایی پیش رفته است که افرد به راحتی آلبومی از بهترین خاطرات، تصاویر و لحظات شخصی خود را در اختیار کاربرانی قرار می دهند که در بسیاری از مواقع هیچ ارتباطی در دنیای حقیقی با آنها ندارند.

دودانگه افزود: اگر مراجعه ای به مراجع داشته باشیم متوجه میشویم که تا چه اندازه آثار سوء این شبکه های اجتماعی مخرب است و چه مقدار بر افزایش طلاق و ناهنجاری های اجتماعی و سرد شدن روابط خانوادگی و عاطفی و دوستانه افراد تاثیر داشته است.

این فعال حوزه مجازی با بیان اینکه بزرگترین ایراد جوامع در برابر تکنولوژی پیشی گرفتن تکنولوژی از فرهنگ جامعه است، افزود: بسیاری از مواقع تکنولوژی های نوین پیش از آنکه فرهنگ استفاده از آنها صادر شود، پا به کشورهای مختلف می گذارند و این مسئله موجب برخورد غیرعالمانه مردم با آنها می شود.

*شبکه های اجتماعی فاقد حداقل سطح ایمنی هستند

مسئول قرارگاه سایبری ناحیه بسیج دانشجویی استان زنجان خاطرنشان کرد: در استفاده از شبکه های اجتماعی ما فقط استفاده کننده از ابزار هستیم و به هیچ وجه مصداق استفاده از فناوری و تکنولوژی نیست، بحث های امنیتی این شبکه ها هم وجود دارد و به دلایل زیادی استفاده بی محابا از این شبکه ها و عدم رعایت ملاحظات باعث مشکلاتی خواهد شد و به هیچ وجه این شبکه ها حداقل سطح ایمنی و اطمینان را دارا نیستند.

دودانگه با اشاره به اینکه سرد شدن روابط خانوادگی، افزایش طلاق،بی توجهی نسبت به فرزندان و دوستان و تهدید ارزش های فرهنگی از دیگر آثار سوء این شبکه ها است، گفت: شکل گیری هویت های مجازی و دوگانه های رفتاری در فضای حقیقی و فضای مجازی، زندگی اجتماعی را با بحران جدیدی روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد"، گفت:باید توسط تمام دستگاه ها و مراجع قانونی تلاش کرد تا فرمايشات و انتظارات مقام معظم رهبری در این راستا کاملاو دقیقا اجرا شود.

مسئول قرارگاه سایبری ناحیه بسیج دانشجویی استان زنجان تصریح کرد: این فضا همچنین در تخریب فضای گرم خانواده ها، تاثیر گذار است، علاوه بر این به همین تناسب می تواند از این فضا استفاده کرد و در جهت حفظ ارزش های دینی – اسلامی و تحکیم بنیاد خانواده ها با توجه به اینکه برخی از افراد در جهت سوء از این فضا استفاده می کنند ضرورت دارد با شدت با این افراد سودجو برخورد شود تا این فرصت از آنها سلب شود و اجازه نداد فضای مجازی به تهدید موثری برای جامعه تبدیل شود.

دودانگه بیان داشت: عدم آشنایی مناسب والدین با دنیای مجازی و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک محیط محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت‌های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی‌ های سنی و شخصیتی و کنجکاوی‌های خود متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت شوند.

وی گفت: ما در فضای مجازی نیز باید از امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم و هر گام مثبتی که می توانیم را باید در راستای سالم سازی فضای مجازی و مقابله با اشاعه دهندگان منکر انجام داد.

*حضور روح الله مومن نسب در زنجان

مسئول قرارگاه سایبری ناحیه بسیج دانشجویی استان زنجان از حضور روح الله مومن نسبت در استان زنجان خبر داد و گفت: وی برا سخنرانی در خصوص تهدیدهای فضای مجازی در استان حضور می یابد.

مسئول جشنواره های ملی افسران جوان جنگ نرم با بیان اینکه وی در جلسه آسیب های شبکه های اجتماعی و اینترنت به عنوان کارشناس برجسته فضای مجازی و رسانه سخنرانی می کنند، افزود: همچنین در این جلسه در خصوص چهارمین جشنواره افسران جوان جنگ نرم نیز بحث و بررسی لازم صورت می گیرد.

دودانگه با اشاره به برگزاری جلسه فعالان مجازی و سایبری بسیج دانشجویی استان گفت: نحوه برگزاری چهارمین جشنواره ملی افسران جوان جنگ نرم محور،آسیب های شبکه های اجتماعی محور این جلسه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در مجموع آسیب های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در دو قالب فیلم کوتاه و کاریکاتور و یک بخش ویژه با موضوع بهترین ایده عملی برای جایگزینی شبکه های اجتماعی خارجی با شبکه های اجتماعی بومی و ایرانی از محورهای چهارمین جشنواره افسران جوان جنگ نرم است، گفت: تلاش می شود جشنواره ای متفاوت برگزار شود.

ارسال نظرات