فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در خاورمیانه طی یک سفر محرمانه به سوریه رفت و با مستشاران نظامی آمریکا و نیروهای کرد و عرب این کشور دیدار کرد.
کد خبر: ۸۶۸۰۸۶۸
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، «جوزف وتل» فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در خاورمیانه روز شنبه (دیروز) در سفری مخفیانه وارد شمال سوریه شد.

وتل گفت که احساس تعهد اخلاقی می‌کند که وارد یک منطقه جنگی شود و نیروهای نظامی خود را تحت نظر بگیرد و از میزان سازماندهی نیروهای کرد و عرب که در حال مبارزه با داعش هستند، ارزیابی [درستی] داشته باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد، وتل 11 ساعت بعد از ورود به سوریه در مصاحبه‌ای گفت: «من مسئولیت این مأموریت را برعهده دارم و من مسئولیت افرادی که به اینجا فرستادیم را برعهده دارم بنابراین لازم است که بیایم و آنچه آنها با آن مواجه هستند، مشاهده کنم و خطراتی که آنها با آن روبه‌رو هستند را لمس کنم».

وتل که ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا را چند هفته پیش برعهده گرفت، عالیرتبه‌ترین افسر نظامی آمریکا است که از زمان آغاز عملیات نظامی آمریکا برای مقابله با داعش در سال 2014 تاکنون به سوریه سفر کرده است.

آسوشیتدپرس نوشت که این یک شرایط استثنایی است زیرا آمریکا مدعی است که هیچ واحد رزمی در سوریه ندارد و همچنین هیچ روابط دیپلماتیکی با دولت سوریه ندارد و در بیشتر دو سال گذشته، اکثر مأموریت‌های نظامی آمریکا به سوریه به صورت محرمانه صورت گرفته است.

این فرمانده آمریکایی گفت که خبرنگاران را با خود همراه کرده است زیرا «چیزی برای مخفی کردن نداریم. من نمی‌خواهم افراد درباره آنچه ما اینجا انجام می‌دهیم، حدس و گمان بزنند. مردم آمریکا باید حق مشاهده آنچه اینجا انجام می‌دهیم، داشته باشند».

وتل از عراق به شمال سوریه رفت و در سوریه با مستشاران نظامی آمریکا که با معارضان مسلح سوریه همکاری می‌کنند، دیدار کرد و با رهبران نیروهای کُرد که تحت حمایت آمریکا هستند، رایزنی‌ داشت.

گروه اندکی از خبرنگارانی که وتل را در این سفر همراهی کردند، اجازه افشای این سفر تا زمانیکه وی سوریه را ترک نکرده بود، نداشتند.

بعد از فرود به یک کمپ دورافتاده، محلی که مستشاران نظامی آمریکا، نیروهای عرب سوری را آموزش می‌دهند، وتل از خبرنگاران جدا شد و از مکان‌های محرمانه دیگری در سوریه دیدار کرد و سپس به کمپ بازگشت.

طبق این گزارش، مشاوران آمریکایی می‌گویند که پرواز وتل به سوریه، اولین پرواز نیروهای آمریکایی در روز روشن بود. نوع هواپیمایی که وتل در این سفر استفاده کرده است، محل دقیق فرود و نام و تصاویر مستشاران نظامی آمریکا که از ماه ژانویه تاکنون از کمپ نظامی فعالیت دارند، نیز مشخص نیست.

خبرنگار آسوشیتدپرس و خبرنگاران دو خبرگزاری دیگر، اولین رسانه‌های غربی بودند که از یک عملیات محرمانه دیدن کردند.

یکی دیگر از برجسته‌ترین مقامات آمریکایی که از سوریه دیدار کرده بود، «برت مک گورک» نماینده اوباما در ائتلاف مبارزه با داعش بود. او اواخر ژانویه به مدت دو روز در سوریه بود و به عین العرب (کوبانی) نیز سفر داشت.

وتل تصریح کرد که سفر او به سوریه اعتقاد او را راسخ‌تر کرد که آمریکا رویکرد درستی در تقویت نیروهای محلی برای مبارزه با داعش، اتخاذ کرده است.

ارسال نظرات