خبرهای داغ:
گروهی از دانشجویان جهادی اهواز با حضور در روستای بُهُر کار ساخت ۳ کلاس درس ۳۰ متری را آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۸۰۸۹۲
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
روستای بُهُر بزرگ‌ترین روستای بخش سویسه شهرستان کارون است که در مساحت ۱۵ هکتاری خود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از مردم شهرستان کارون را در خودی جای داده است؛ تنها راه ارتباطی این روستا به جاده اهواز آبادان یک جاده فرعی ۳ کیلومتری است که هنوز رنگ آسفالت را ندیده است. 

اهالی روستای «بُهُر» از بی‌توجهی شرکت نیشکر و نفت به مسائل زیست محیطی و اجتماعی گلایه می‌کنند و می‌گویند این شرکت‌ها فقط به فکر توسعه منابع درآمدی خود هستند. رئیس شورای روستا این حرف‌ها را تأئید می‌کند و برای اثبات حرف‌هایش جاده خاکی روستا را نشان می‌دهد. 

حمید ناصری با بیان اینکه بودجه عمرانی این روستا در سال ۹۴ یک میلیارد ریال بود، می‌گوید: این بودجه کفاف روستا را نمی‌کند و با اینکه شرکت‌های نیشکر و نفت برای ارتباط با اراضی کشاورزی و چاه نفت خود باید از اینجاده عبور کنند، اما تاکنون برای ترمیم اینجاده هیچ کمکی نکرده‌اند. 

بزرگ‌ترین روستای بخش سویسه فقط یک مدرسه ابتدایی دارد که ۳۸۰ دانش آموز دختر و پسر در آن تحصیل می‌کنند. مدیر مدرسه شهید حکیم می‌گوید: این مدرسه در سال ۷۲ ساخته شده و در حال حاضر امکانات مناسبی برای دانش اموزان ندارد. 


فرسودگی کلاس‌ها و کمبود تجهیزات آموزشی

مدیر دبستان شهید حکیم روستای بُهُر معتقد است که آب این مدرسه مانند آب دیگر مناطق شهرستان کارون قابل آشامیدن نیست و به همین دلیل مسئولان مدرسه آب آشامیدنی را از بیرون خریداری می‌کنند که هزینه‌های جاری مدرسه را افزایش داده است. 

عادل ناصری بیان می‌کند: میز و نیمکت‌های این مدرسه فرسوده هستند و هرچند سال تحصیلی رو به پایان است اما یکی از معلمان هنوز برای نشستن سرکلاس صندلی ندارد. یکی از شرکت‌های خصوصی منطقه وعده تهیه چوب مورد نیاز را داده که ما میز و صندلی بسازیم اما تاکنون چیزی تأمین نشده است. 

وی عنوان می‌کند: هرچند کلاس‌های درس این مدرسه کفاف دانش آموزان را نمی‌دهد اما براساس دستور آموزش و پرورش یکی از کلاس‌ها را به مقطع پیش دبستانی اختصاص داده‌ایم که بر مشکلات دانش آموزان افزوده است. 

محروم شدن دختران از ادامه تحصیل

گرچه زمین‌های حاصل خیز و چاه‌های نفت سبب حضور شرکت‌های دولتی در این روستا شده است اما محرومیت «بُهُر» سبب شده که برخی از جوانان دغدغه‌مند اهوازی به این روستا بیایند و با بالا زدن آستین‌ها، کار ساخت ۳ کلاس ۳۰ متری را آغاز کنند. مسئول گروه جهادی جهاد دانشگاهی خوزستان می‌گوید: بعد از بررسی وضعیت روستا متوجه شدیم که کودکان و نوجوانان در این منطقه با کمبود فضای آموزشی مواجه هستند و به همین دلیل کار توسعه فضای مدرسه شهید حکیم را در دستور کار قرار دادیم. 

حامد شریف می‌افزاید: برخی از دختران این روستا به دلیل نبود مدرسه راهنمایی از تحصیل بازماندند و ما با ساخت این ۳ کلاس امیدواریم که این دختر‌ها هم بتوانند به تحصیل بپردازند. 

وی با اشاره به پیگیری‌های این گروه جهادی از طریق آموزش و پرورش عنوان می‌کند: مسئولان آموزش و پرورش باوی می‌گویند که ۳۰ هزار دانش‌آموز، یک هزار و ۴۰۰ معلم، ۱۶۰ مدرسه و ۱۱ هزار کلاس درس در این شهرستان فعال است و اکثر این مدارس فرسوده هستند به همین دلیل نمی‌توانند سیاست‌های توسعه فضاهای آموزشی را به خوبی دنبال کنند. 

مسئول گروه جهادی جهاد دانشگاهی خوزستان تصریح می‌کند: برای رفع محرومیت‌های آموزشی از این روستا با برخی از خیرین مدرسه ساز در اهواز در حال رایزنی هستیم که بتوانیم با جذب برخی از منابع از سوی این خیرین بتوانیم فضای این مدرسه را در روستای بُهُر گسترش دهیم. 

وی با اشاره به کمک‌های مالی برخی از اهالی روستا برای ساخت این مدرسه بیان می‌کند: برای توسعه فضاهای آموزشی با مسئولان شرکت‌های نیشکر و نفت صحبت‌هایی داشتیم اما با بی‌توجهی آن‌ها مواجه شدیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم کار‌ها را به کمک خیرین پیش ببریم. 


به علت تازه تأسیس بودن شهرستان کارون، نیازهای آموزش‌وپرورش این شهرستان بسیار زیاد است به ویژه اینکه گستره این شهرستان زیاد است و حل مشکلات آموزشی آن نیاز به نگاه جدی از سوی مسئولان دارد. 

حضور ۳۰ هزار دانش آموز در شهرستان کارون یکی از ظرفیت‌های عظیم در جامعه دانش اموزی محسوب می‌شود که ظهور و بروز استعدادهای جدید در این شهرستان نیاز به برخی امکانات نرم افزازی و سخت‌افزاری دارد. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها