خبرهای داغ:
سه نکته کلیدی برای مهار موج بیکاری؛

اشتغالزایی فارغ التحصیلان بیکار در کارگاه اقتصاد مقاومتی

بنابر آمار ها در حال حاضر حدود نیمی از کل جمعیت جویای کار کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند
کد خبر: ۸۶۸۰۹۴۰
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، البته حق آن است که بگوییم نه امروز و دیروز، نه این دولت و آن دولت که یکی از اصلی ترین دلمشغولی های هر دولت و دولتمردی ، اشتغالزایی بوده و این که برای حل معضل بیکاری ،‌چاره ای جدی بیندیشند و راهکار مورد نظر را به مقام فعلیت برسانند.

چنین دغدغه ای البته در سالیان اخیر به دو علت مهم، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است؛

نخست آن که موج جمعیتی متولد دهه 60 و 70 در حال حاضر وارد مرحله اشتغال و ازدواج شده و دوم هم این که در همین سال ها که نیاز جمعیت انبوه جوان کشور به شغل مشهودتر شده، فشارها و تحریم های دشمن نیز شدت بیشتری یافته به گونه ای که رهبر معظم انقلاب چند سالی است که به طور خاص بر لزوم اهتمام ملی به اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکاری برای بی اثرکردن توطئه های اقتصادی دشمنان تاکید داشته و دارند.

با نگاهی اجمالی به مهم ترین سرفصل های رهنمودهای مقام معظم رهبری در این باره ، فی الجمله باید به سه نکته مهم اشاره کرد؛

1- چند سالی است که راهکار اقتصاد مقاومتی از سوی سکاندار انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است؛ راهکاری که گذشته از آن که به رفع بخش اصلی نیازهای کشور در شرایط تحریم و پساتحریم می انجامد، عزت و اقتدار ملی را در مقابل دشمنان مستکبر حفظ کرده و بلکه آن را ارتقا می بخشد، چه آن که با تقویت زیرساخت های کشور در اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان بومی، نیازها در داخل در حد امکان پاسخ داده می شود.

 2- در زمانه ی کنونی که بیش از هر چیز، دانش و نیروی انسانی متخصص، محوریت و ارجحیت یافته و به اصلی ترین عامل تعیین‌کننده در خلق ارزش اقتصادی مبدل شده، وجود جوانان تحصیلکرده و با نشاط و نوآور برای کشور ما ،‌ بهترین مزیت است چه آن که به تعبیر اساتید دانشگاهی، دانش سرمایه‌ای پایان‌ناپذیر و متکی به انسان، اصلی‌ترین و پایدارترین دارایی هر جامعه ای است.

در واقع پایه های اقتصاد دانش بنیان و رویش و زایش آن بر محوریت همین جوانان درس خوانده و آماده بکاری است که در صورت بهادادن مسئولان به آن ها، می توانند سرداران جبهه اقتصاد مقاومتی لقب گیرند.

3- بارها به این مساله اشاره شده که موتور محرکه اقتصاد مقاومتی، توان مردمی است؛ مردمی که گرچه مهم ترین سرمایه نظام اسلامی به شمار می روند، اما هنوز آن طور که باید و شاید از ظرفیت های آنان به منظور شکوفایی اقتصاد کشور بهره برداری نشده است.

بی تردید مشارکت جدی تر آحاد مردم در این میدان بزرگ و نیز بهره گیری حداکثری از توان جوانان دانش آموخته و جویای کار، می تواند کشور را هر چه بیشتر به مرزهای موفقیت و سربلندی در عرصه اقتصاد نزدیک تر سازد، البته بدان شرط که عمل به رهنمودهای رهبری به منظور تقویت اقتصاد درون زا و به ویژه تحقق اقتصاد مقاومتی،‌صرفاً‌ محدود به شعار و بیانیه و طرح های کلی و کم اثر نشده و در حد وعده ها و حرف های زیبا در همایش ها باقی نماند!
 
سید محمد مهدی موسوی
ارسال نظرات