خبرهای داغ:
نبویان گفت: قدرت دفاعی ناموس ملی است؛ اما ظریف در بند ششم برجام متعهد شده زمینه بازرسی همه کشورها حتی عربستان و جیبوتی را از پایگاه‌های نظامی کشور فراهم کند!
کد خبر: ۸۶۸۱۷۶۱
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲

با حضور حجت الاسلام سیدمحمود نبویان در شهرستان باغملک، نشستی با عنوان «دوران برجام و پسابرجام» با همکاری دفتر امام جمعه و موسسه فرهنگی امام خمینی (ره) شهرستان و با حضور فعالان فرهنگی و دانشجویان برگزار شد.


حجت الاسلام نبویان با تبریک اعیاد شعبانیه بیان داشت: در مورد توافق هسته ای که انجام شده دو طیف وجود وجود دارد اینکه یکی مثل آقای روحانی می گویند فتحالفتوح اتفاق افتاده و سر دیگر قضیه اینکه مقام معظم رهبری که فرمودند کلاه سر ما گذاشتند این عین تعبیر حضرت آقاست حالا بیاییم نظر مقام معظم رهبری را به عنوان یک نظریه پرداز مورد بررسی قرار دهیم.

وی گفت: توافق هسته ای شش جزء دارد دولت آقای روحانی سه توافق انجام دادند؛ ژنو، لوزان و وین. مهمترین وین است و در هر سه توافق، اول تعهدات ایران ذکر می شود انگار ملت ایران همیشه بدهکار است.

نبویان ادامه داد: توافق وین پنج ضمیمه دارد که در اولی ضمیمه تعهدات ایران، دوم ضمیمه تعهدات آنهاست، سوم همکاری های صلح آمیز، چهارم که کمیسیون مشترک است که ۸ عضو دارد؛ ۵+۱ و نماینده عالی اتحادیه اروپا خانم موگرینی و ایران.

نبویان اظهار داشت: ۱۶ کارکرد برای کمیسیون مشترک در نظر گرفته شده که در ۱۵ تای آن اگر کمیسیون بخواهد به نتیجه ای برسد، باید اجماع آرا باشد فقط در یک مورد اجماع نیاز نیست و آن، زمانی است که بخواهند مراکز نظامی ایران را بررسی کنند که در این صورت فقط پنج رای کافی است و دو رای روسیه و چین را در نظر گرفته اند که شاید به نفع ایران رای بدهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به خسارت های محض توافق ژنو ادامه داد: در ضمیمه پنج که مراحل اجراست ایران تعهد کرده که تمام تعهداتش را انجام بدهد تا آژانس بیاید راستی  آزمایی کند بعد در مرحله  بعد آنها به تعهداتشان عمل بکنند یا نکنند؟!

وی افزود: در مورد نطنز دولت قبل بنابر نیاز مردم به تأمین انرژی بخش در کشاورزی، پزشکی، صنعتی و غیره نامه داده به البرادعی و آمانو که می خواهیم ۱۰ مرکز دیگر ایجاد کنیم؛ اما در توافق ژنو تعهد دادیم که هیچ مرکزی را نسازیم!

نماینده مجلس نهم مردم تهران عنوان کرد: در لوزان تعهد دادیم که نه تنها هیچ مرکز جدیدی را نسازیم، مرکز غنی سازی کنونی(فردو) را هم گل بگیریم تا چند سال؟ ۱۵ سال. در توفق وین همین را امضا کردیم.

وی افزود: در حالی که امروزه فرانسه ۷۰، ۸۰ درصد از برق خود را از هسته ای تولید می کند.قبل از انقلاب مؤسسه فرانسوی برای شاه تحقیق کرده گفته اگر ایران بخواهد پیشرفت کند نیاز است ۲۰ هزار مگابایت برق هسته ای تولید کند و مجلس هفتم این را مصوب کرده، ما که الان ۱۰۰۰ مگابایت داریم! اگر بخواهیم ۲۰ هزار مگابایت داشته باشیم باید ۲۰ نطنز داشته باشیم.

حجت الاسلام نبویان گفت: در بخش پزشکی همین الان ۸۰۰ هزار یا یک میلیون بیمار سرطانی ما به دارویی نیاز دارند که راکتور تحقیقاتی تهران تولید می کند و متأسفانه دولت آقای روحانی در هر توافق عقب نشینی کردند.

وی بیان داشت: در سوم آذر ۹۲ در ژنو توافق کردیم که مرکز جدیدی احداث نکنیم، لوزان تعهد کردند که اگر مرکزی داریم که الان غنی سازی می کند تا ۱۵ سال متوقف کنیم. در حالی که آقا فرمودند ۱۰ سال یک عمر است. خط قرمز آقا ۸ سال بود و آقایان ۱۵ سال تعهد کردند و در وین همین را امضاء کردند.

این کارشناس مسایل سیاسی گفت: در مورد سانتریفیوژ هم در ژنو توافق کردیم که همین مقدار سانتریفیوژ حفظ شود و یک سانتریفیوژ هم اضافه و نصب نشود و در لوزان آقای ظریف به آمریکایی ها تعهد داده است که هرچه سانتریفیوژ نسل یک به بالا داریم را جمع کنیم و از تعداد ۱۵۴۲۶ به ۵۰۶۰ کم کنیم و حتی در وین توافق کرده است که علاوه بر جمع کردن، زیر ساخت آنها را هم نابود کنند و الان همه این کارها صورت گرفت.غنی سازی ۲۰ % نطنز را در ژنو متعهد شدند به ۵ درصد کم کنند و در لوزان به ۶۷/۳ درصد تا ۱۵ سال در وین همین را امضاء کردند.

وی بیان کرد: در مورد فردو که ۳۰ تا ۴۰ متر زیر زمین است و توسط هیچ موشکی قابل زدن نیست حضرت آقا فرمودند چه مسخره است دشمن می گوید جایی که من نمی توانم آسیب برسانم باید درش را تخته کنید!

این استاد دانشگاه بیان کرد: در دولت سابق در فردو علاوه بر غنی سازی، خروجی هم داشتیم. در ژنو اقای ظریف تعهد داده که فردو نباید خروجی داشته باشد و هر چه غنی سازی کردید باید اکسید کنیم و در لوزان آمریکا گفته حق غنی سازی ندارید و در وین گفتند غنی سازی ممنوع

وی با اشاره به نیازهای علمی کشور ادامه داد: آیا دانشجویان ما و اساتید ما حق دارند بروند دانش غنی سازی را در فردو تکمیل کنند؟ در وین آمریکا گفته علاوه بر غنی سازی که ممنوع است تحقیق و توسعه هم ممنوع است تا جایی که در جلسه ای که آقای ظریف هم حضور داشت مسئول یکی از نهادها به او گفت یک آبمیوه گیری آنجا بگذارید یا نماینده قم گفتند ما می خواهیم آنجا سوهان فردو بزنیم!

نبویان با اشاره به تحقیر ایران از سوی امریکایی ها در جریان برجام اظهار داشت: جالب است بدانید در وین آقای ظریف توافق کردند با آمریکا علاوه بر اینکه باید سانتریفیوژها را جمع آوری کنند خیلی تحقیر آمیز است که آنها جای انبار سانتریفیوژ را هم معین کردند، گفتند ما در فردو انبار می کنیم آمریکا گفت نه باید حمل شده و در نطنز انبار شود!

وی افزود: در مورد غنی سازی فردو که ۵/۳ %، ۵% تا ۲۰% داشتیم در ژنو تعهد دادند به آمریکا که بالاتر از ۵% ممنوع و در لوزان ۰ %، یعنی غنی سازی ممنوع و در مورد قلب راکتور اراک که حاصل ده سال نبوغ دانشمندان ما بود که در دولت قبل نزدیک ۷۹% تکمیل شد در ژنو تعهد دادیم به عدم تکمیل.

این کارشناس مسایل سیاسی اظهار کرد: در لوزان گفتند قلب خارج و نابود شود یا مثل لیبی باید از کشورتان خارج شود، آقای ظریف آمدند در مجلس گزارش دادند که آقا ما جلویشان ایستادیم، چکار کردید؟! خارج نمی فرستیم خودمان نابود میکنیم! ! و تعهد دادند جوری بتن ریزی شود که غیر قابل مصرف شود و آژانس هم باید تأیید کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اجرای برجام کی تمام می شود؟ ضعف ساختاری و مراقبت دقیق و لحظه به لحظه می تواند خسارت های بزرگی به آینده کشور تحمیل کند. حضرت آقا فرمودند مسئولین مجاز نیستند که به بهانه نظارت، مأمورین آژانس را به مراکز نظامی راه بدهند، در حالی که آقای ظریف اعطای مجوز دسترسی به تمام اماکن نظامی را داده اند بدون هیچ قیدی در بند ۷۴ تا ۷۸٫

حجت الاسلام نبویان گفت: مسئله نظامی و موشک ناموس این ملت است اگر این را نداشته باشیم چه داریم؟! آقای روحانی در صفحه ۲۱۱ کتاب خود با نام "امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای” گفته اند: ” در آن زمان آژانس از من مراکزی را برای بازرسی خواسته بود که سرویس های اطلاعاتی غرب مطرح کردند؛ سیا، ام آی ۶ ،موساد و…

وی ادامه داد: در ایام بررسی کمیسیون برجام بخشی ممنوع الپخش بود؛ بخشی که وزیر اطلاعات و معاونینش آمده بودند، گفتند زمانی که آمانو و دوازده نفر از بازرسین آمده بودند از پارچین بازدید کنند از ۱۲ نفر۲ نفر جاسوس بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای ظریف توافق کرده که بازرسین ۲۴ ساعته در تمام مراکز نظامی ما بدون محدودیت زمانی حضور داشته باشند و در هر زمان و هر نقطه از کشور را که بخواهند بازرسی کنند ایران ملزم است به درخواست آزانس پاسخ مثبت بدهد حتی بازجویی از فرماندهان ما را!

نبویان ادامه داد: این نوع بازرسی در هیچ کشوری تابحال سابقه نداشته است و علاوه بر آژانس باید به شورای امنیت و کمیسیون مشترک که شامل هشت کشور است، گزارش بدهیم و حتی در مورد ششم تعهد دادیم که باید کشورهای دیگر مثل عربستان و جیبوتی هم اجازه بررسی مراکز نظامی خود را بدهیم. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها