خبرهای داغ:
گزارش/

جنگ «شیعه با شیعه»؛ میوه‌ی درختی که مقتدی صدر کاشت

درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان با گاز اشک آور و تیر هوایی در گرفت که در جریان این درگیری‌ها ۱۰۰ تن از معترضان زخمی شدند.
کد خبر: ۸۶۸۲۱۷۶
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، «عراقی‌های خشمگین در دفتر نخست‌وزیر» پربازدیدترین تیتر اخبار غرب آسیا شد. صدها معترض خشمگین جمعه دفتر حیدر العبادی، نخست وزیری و ساختمان پارلمان را دوباره تصرف کردند. این افراد به وجود فساد گسترده در نهادهای دولتی عراق معترض بوده و طی هفته های گذشته با برپایی تظاهرات متعددی خواستار محاکمه مسئولان فاسد و غارتگران اموال ملت عراق شده اند. دولت عراق روز جمعه پس از حمله تظاهرکنندگان خشمگین به منطقه سبز بغداد، قانون منع عبور و مرور را در پایتخت عراق به اجرا در آورد. مقامات امنیتی با بستن ورودیها و خروجیهای پایتخت،  افراد مهاجم به پارلمان و دفتر حیدر العبادی نخست وزیر را بازداشت کردند.

 

 

درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان با گاز اشک آور و تیر هوایی در گرفت که در جریان این درگیری‌ها 100 تن از معترضان زخمی شدند. گفتنی است پیش از این در ماه جاری، هواداران صدر در اعتراض به ادامه تاخیر در روند رای گیری پارلمان عراق درباره وزرای پیشنهادی العبادی، به ساختمان پارلمان این کشور یورش بردند.

 

از سوی دیگر مقتدا صدر ضمن هشدار به دولت عراق خواهان آزادی فوری افراد بازداشتی شد. رهبر جریان صدر در عراق به مسئولان دولت عراق سرنوشت قذافی و صدام را یادآور شد و در این باره به آنان هشدار داد. همچنین گزارشهایی از تیراندازی شدید در منطقه سبز بغداد منتشر شده بود.

 

 

صدر مدعی است سهم خواهی سیاسی درجریان تشکیل کابینه جدید عراق را نمی پذیرد. می گوید مفسدان همچنان مانع تحقق اصلاحات در عراق می شوند. لذا در صورتی پارلمان خواسته وی و گروهش را نادیده بگیرد، اعتراضات را تا سقوط دولت و مجلس فعلی عراق پیگیری می کند. مدعای وی تشکیل دولتی فارغ از هر جریان سیاسی و «تکنوکرات» است. تمام اینها در حالی است که وی مدتها قبل مدعی شد از دنیای سیاست کناره می گیرد.

 

درست چندروز قبل حیدر العبادی با سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق، پشت درهای بسته دیدار و گفت وگو کرد.  عدم اطلاع دقیق رسانه‌ها از محتوای مذاکرات بر پیچیدگی فضای سیاسی عراق افزود. از دیگر سو «فؤاد معصوم» رئیس جمهور عراق، گفت: تغییر حیدر العبادی در شرایط کنونی، بعید به نظر می رسد.

 

 

حیدر العبادی روز جمعه هرج و مرج را به ضرر عراق دانست و گفت: «در یک سال و نیم گذشته، مبارزان شجاع شما موفق شده اند استانها، شهرها و روستاها را از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد کنند و مردم بی خانمان را به خانه‌هایشان بازگردانند.»

 

در این حال حیدر العبادی بامداد دوشنبه اعلام کرد:‌ زمان عملیات برای آزادسازی فلوجه فرارسیده است. لحظه پیروزی بزرگ نزدیک است و داعش چاره ای جز فرار ندارد.

 

 

تفرقه‌ی گروه‌های شیعه اولین محصول بذر مقتدی صدر

بی تردید دود حوادث عراق در وهله‌ی اول به چشم مردم، بعد در چشم شیعیان این کشور خواهد رفت. از شروع اعتراضات تاکنون دودستگی میان جریانات فعال به علاوه‌ی ماهیگیری رقبا مشهودترین دستاورد بود.

 

 

دلسوزین شیعه من جمله مرجعیت عراق  از ابتدا بر وحدت شیعیان تاکید کردند. پس از حادثه‌ی مذکور آیت‌الله محمد الیعقوبی از مراجع شیعیان عراق و هادی العامری دبیرکل سازمان بدر عراق  جداگانه با اشاره به حوادث همه گروهها را به وحدت دعوت کردند

.

در این زمینه چند نکته باید در نظر داشت:

 

الف) در شرایطی که مردم عراق علی الخصوص شیعیان  باید انسجام خود را به همراه نیروهای مسلح حفظ کنند، با کارهای برخی افراد به امنیت  و منافع عمومی عراق ضربه وارد خواهد شد.

 

ب) در حالی که رزمندگان ارتش و بسیج مردمی عراق با استقرار گسترده در اطراف شهر فلوجه  برای بازپس گیری آن آماده می شوند، پشت جبهه‌ی نبرد به مراتب داغ‌تر از گلوله‌های داعشی هاست که بر سینه‌ی رزمندگان مظلوم عراقی می نشیند. جنگ شیعه با شیعه هدف دستهای پشت پرده حوادث اخیر است. با وجود دشمن خارجی جنگ شیعه با شیعه حرام است.  اما با روند فعلی به جای مبارزه با تروریسم شیعیان به جان هم افتاده‌اند.

 

ج) غرب با سوءاستفاده از اتفاقات اخیر علاوه بر تقویت العبادی(از ابتدا گزینه‌ تحمیلی غرب به مردم عراق بود) و حذف نوری المالکی، کابینه ای تکنوکرات تشکیل خواهد داد. آمریکا کعبه‌ آمال آرزوی تکنوکراتهاست. لذا بدون کمترین هزینه ای توسط غرب، مسیری طی می کنند که آمریکا می خواهد.

 

د)بیان و عمل مقتدی صدر دوگانه است. از سویی دنبال کابینه ای تکنوکرات و کارآمد است. از سویی مردم را در این مقطع که کابینه در حال تغییر است با تهییج افکار عمومی و حضور طرفدارانش در خیابان ها به صحنه می آورد. به نظر می رسد به طور مشخص جریان صدر با تغییرات العبادی درکابینه موافق نیست.  لذا تلاش دارند تا مدل خودشان را که معجونی از ساختار قدرت طایفه ای است حفظ کنند. به معنای ساده، وی تنها شعار کابینهکارآمد می دهد، و در عمل به دنبال نفوذ و سهم‌خواهی بیشتر است.

 

ه) اما العبادی سیاستمداری زیرک است. نخست وزیر می خواهد تعدادی از رقبا و دشمنانش را به کمک اعتراضات از صحنه خارج کند. حیدرالعبادی به دلیل ناتوانی در مقابله با برخی جریانهای رقیب چون نوری مالکی به سیاست یکی به نعل، یکی به میخ پرداخت. بدین صورت توسط جریان صدر به اهدافش یعنی حذف جریانات رقیب از کابینه می رسد. ضمن آنکه ردپایی از او در این روند باقی نخواهد ماند .

ارسال نظرات
پر بیننده ها