یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج»:

مالیات بر سپرده های بانکی کلان مقبولیت دارد و لاغیر

علی مصطفوی ثانی گفت: در چگونگی وضع این مالیات باید در نظر داشت تا این مالیات به صورت مالیات مضاعف بر عهده فقرا و تولید کنندگان نشود لذا نیاز است تا شرط حداقل سپرده معاف در نظر گرفته شود تا صرفا اخذ مالیات از سپرده های کلان انجام گیرد که از نظر معیارهای برابری نیز شایسته تر است.
کد خبر: ۸۶۸۲۲۱۴
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
علی مصطفوی ثانی اقتصاددان با گرایش بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در مورد مالیات بر سپرده های بانکی  اظهار داشت:  باید توجه داشت که نفس وضع این پایه مالیاتی امر خوبی تلقی می شود به این دلیل که از طرفی دیگر اطلاعات حساب های سپرده گذران استخراج شده و نظام اطلاعات مودیان مالیاتی تکمیل تر می شود که در روند اخذ مالیات بسیار موثر است و از طرف دیگر شمول مالیات گسترده تر شده و ثروتمندان نیز مشمول مالیات می شوند و همچنین باعث تشویق سپرده گذاران به سرمایه گذاری در تولید و بازار سرمایه خواهد شد.

وی با بیان پاره ای از مشکلات مالیات بر سپرده های بانکی افزود: اما از جهاتی نیز مشکلات و خطراتی در مورد اجرای این مالیات وجود دارد که می توان به آن پرداخته شود.

مصطفوی ثانی بیان داشت:  در چگونگی وضع این مالیات باید در نظر داشت تا این مالیات به صورت مالیات مضاعف بر عهده فقرا و تولید کنندگان نشود لذا نیاز است تا شرط حداقل سپرده معاف در نظر گرفته شود تا صرفا اخذ مالیات از سپرده های کلان انجام گیرد که از نظر معیارهای برابری نیز شایسته تر است.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: قطعا وضع مالیات بر سود سپرده های بانکی باعث افزایش نسبی بازده دیگر بازارها خواهد شد اما باید توجه داشت که ایا دیگر بازارها از جمله بازار سرمایه امادگی لازم برای جذب  این میزان اعتبارات را خواهد داشت؟ روند فعلی بازار سرمایه نشان میدهد که این امادگی وجود ندارد مگر اینکه با ابزارهایی مانند عرضه اولیه سهام و یا عرضه صکوک و یا اوراق مشارکت (با بازدهی بالاتر از سپرده های بانکی) سپرده های به سمت بازار سرمایه جذب گردد.

وی در ادامه افزود: همچنین باید توجه داشت که با توجه به شرایط وخیم بانکی از لحاظ مطالبات معوق و مشکو ک الوصول و دارایی های مالی غیر عملیاتی، بانک ها به شدت نیازمند جذب سپرده ها هستند ممکن است وضع این مالیات به افزایش غیر قانونی نرخ سود سپرده ها در سیستم بانکی منجر شود.

مصطفوی اذعان داشت:  بازارهای متحمل مانند بازار طلا، ارز و مسکن نیز امکان ایجاد حباب و سفته بازی در انها هست به این دلیل که هنوز بازار دلار از حالت محدودیت عرضه به صورت کلی خارج نشده است و امکان افزایش قیمت در این بازار با ورود منابع وجود دارد بعلاوه رکود بخش مسکن در حوزه ساخت و ساز در چند ساله اخیر باعث کاهش عرضه مسکن شده است که البته با کاهش قدرت خرید مردم در طرف تقاضا همراه بوده است اما اجرای مالیات بر سود سپرده ها ممکن است به افزایش تقاضا و در نتیجه به افزایش قیمت در این بازار منجر شود.

وی در خاتمه افزود: لذا اگرچه به صورت کلی این طرح مناسب ارزیابی میشود اما اگر به جوانب آن مانند نرخ مالیات، مالیات ستانی مضاعف و معافیت ها توجه نشود و مسیری مناسب برای سپرده های خارج شده از سیستم بانکی اندیشیده نشود می تواند اثرات تورمی در اقتصادی به همراه داشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار