این روزنامه‌نگار گفت: اکنون مقامات دولتی نیز زیر یک علامت سوال بزرگی هستند که چرا دستاوردهایی که آن را تبلیغ می‎کردند و در طول جریان مذاکرات مدعی آن بودند، محقق نمی‎شود؟
کد خبر: ۸۶۸۲۲۵۵
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
 کمیل نقی پور، روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج درخصوص اظهارات اخیر جان کری خطاب به دیپلمات‎های سفارت امریکا در وین مبنی براینکه برای نوه‌های خود تعریف کنید که چطور با ظریف در یک اتاق نشستید و او را تسلیم خواسته‌های خود کردید؛ اظهار داشت: این سخنان بیانگر یک سری واقعیت‎هایی در خصوص برجام است مبنی بر اینکه ایران امتیازاتی را به امریکا و کشورهای غربی واگذار کرده و بی‎تجربگی، خوش‎بینی و اعتماد بی‎جای تیم مذاکره کننده هسته‎ای و مقامات ارشد نسبت به امریکا موجب شد موضوع هسته‎ای که یک موضوع گفتمانی و نشانگر درگیری و تقابل ایران و امریکا بود، شاید در این برهه به نفع کشورهای غربی تمام شده باشد.

نقی پور در ادامه عنوان کرد: اکنون مقامات دولتی نیز زیر یک علامت سوال بزرگی هستند که چرا دستاوردهایی که آن را تبلیغ می‎کردند و در طول جریان مذاکرات مدعی آن بودند، محقق نمی‎شود؟

وی در ادامه این مطلب افزود: البته مسئله مهمی که جان کری و دیگر مقامات امریکایی نمی‎خواهند به آن توجه کنند یا روی آن مانور نمی‎دهند این است که جمهوری اسلامی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها نقشه امریکا را در منطقه برهم زده بلکه فلسفه وجودی امریکا را زیرسوال برده است؛ تمدنی که جمهوری اسلامی بیانگر آن بوده و در تقابل با تمدن امریکایی بود و پایه‌های آن را به لرزه درآورد.

این روزنامه‌نگار بیان کرد: از زمان پیروزی انقلاب، امریکایی‎ها برای مقابله با چنین تمدنی کاملا وارد صحنه شدند و در هیچ صحنه‎ای به موفقیت دست پیدا نکردند و طرف بازنده داستان بودند، لذا جان کری بهتر است به این نکته توجه کند و به دیپلمات‎های کشور خود داستان تسخیر سفارت امریکا، ماجرای طبس و موارد دیگری را یادآوری کند.

نقی پور در چرایی تقابل تمدن امریکا با ایران گفت: امریکایی‎ها به خاطر شکست‎های پی در پی یک عقده‎ای از جمهوری اسلامی دارند که زمانی که در عرصه‎ای مثل موضوع هسته‎ای آن هم به خاطر کم تجربگی یا خامی تیم مذاکره کننده هسته‎ای ایران به یک امتیاز دست پیدا می‎کنند، آن امتیاز گرچه کوچک نیست ولی برای امریکایی‎ها خیلی هیجان و امتیاز بزرگی به حساب می‎آید و در بوق و کرنا می‎کنند که توانستیم در چنین زمینه‎ای ایران را متوقف کنیم.

این روزنامه‌نگار تصریح کرد: اما امریکایی‎ها باید تجربه سال 82-83 را برای خود تکرار کنند که آن زمان هرچند موفق شده بودند جلوی پیشرفت هسته‎ای ایران را بگیرند ولی از دل همان توقف یک جهش بسیار بزرگی به وجود آمد مثلا 200 تا 300 سانتریفیوژ ایران به 19 هزار سانتریفیوژ تبدیل شد و غنی‌سازی 5 درصد به 20 درصد رسید و این توقفی نیز که به وجود آمده مطمئنا مقطعی خواهد بود.

نقی پور در ادامه این مطلب افزود:  این توقف با تغییر سیاست‎ها، نگاه و بر اساس آن اراده‎ی ملت ایران تحولاتی اساسی‌تر از آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاده، با پیشرفت، قدرت و شتاب بیشتری موضوع هسته‎ای را به پیش خواهیم برد و آن سرابی که امریکایی‎ها برای خود ترسیم کرده‎اند به هم خواهد خورد.
ارسال نظرات