سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری خارجی‌ها در ایران بعد از برجام امکان ندارد؛ چرا دولت آمارِ اشتباه اعلام کرد!
سامان قاسمی گفت: بسیار بعید می‌دانم که بعد برجام سرمایه‌ای به حجم ۳ میلیارد دلار به کشور وارد شده باشد.
کد خبر: ۸۶۸۲۲۸۶
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، سامان قاسمی، یک مقام سابق در سازمان سرمایه گذاری خارجی در خصوص آمار سرمایه گذاری خارجیِ 3 میلیارد دلاری که دولتمردان یازدهم بر ورود آن به کشور بعد از برجام تاکید دارند، اظهار کرد: از نظر فنی هر وقت صحبت از جذب سرمایه خارجی می شود، باید سرمایه هایی را بررسی کرد که در گذشته مصوبات آن صادر و فرآیندهایش انجام شده است.

وی افزود: اگر بستر این سرمایه گذاری فراهم شده باشد، سرمایه گذار به مرور پول یا ماشین آلات مورد نیازش را وارد می کند. بنابراین آمار سرمایه گذاری 3 میلیاردی دلاری که دولت روی آن تکیه دارد، ممکن است آمار سرمایه گذاری هایی باشد که قبلا وارد کشور شده است.

مدیرکل سابق دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: شاید در حال حاضر فضا کمی بهتر و یا آوردن ماشین آلات و سرمایه نقدی به کشور کمی آسانتر شده باشد، اما با این حال دقیق نمی توانم بگویم آوردن این مقدار سرمایه نقدی به کشور امکان پذیر است یا خیر.

قاسمی خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم در چهار ماه اخیر توافقی شده که براساس آن سرمایه ای وارد کشور شده حرف بسیار بعیدی است و احتمال آن کم است که مبلغ واقعی آن وارد کشور شده باشد، چون بروکراسی اداری ما آن قدر زیاد است که اجازه این را نمی دهد که سرمایه گذار بتواند به این سرعت سرمایه گذاری کند.

وی گفت: برجام فقط می‌تواند در زمینه نقل و انتقال رسمی پول، ال سی و یا سوئیفت کارها را تسهیل کرده باشد. چون در سه یا چهار سال اخیر مشکل سرمایه گذاران این بود که رسما نمی‌توانستند پولشان را وارد کشور کنند. پولها از طریق صرافی‌ها و یا از طریق تهاتر پول به کسی که در بیرون از کشور به آن نیاز داشت داده می‌شد و در داخل ریال آن را می‌گرفتند.

این مقام سابق افزود: در دو یا سه ماه اخیر این مسائل راحت تر شده و یا به عنوان مثال مبدا ایران برای انتقال کالا راحت تر شده است و عده ای در خارج توانسته اند ثبت و سفارش‌هایی به مقصد داخل انجام دهند. اینها شاید توانسته باشد به سرمایه گذاران که قبلا مصوبات آن را گرفته اند کمک کند که راحت تر کار کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: اگر شش ماه پیش هم ما یک مصوبه سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم بعید می دانم که در این شش ماه ما توانسته باشیم 5 درصد آن را وارد کشور وارد کنیم. متاسفانه برخی از مسئولان کشور آمار سرمایه گذاری مصوب را به جای سرمایه جذب شده اعلام می کنند.

وی تصریح کرد: اعلام آمار سرمایه مصوب به جای جذب شده به هیچ وجه کار پسندیده ای نیست. زمانی که من به عنوان مدیرکل سرمایه گذاری خارجی فعالیت می کردم یکی از شرط‌هایی که برای آقای رئیس وقت سازمان گذاشتم این بود که آمار مصوب را اعلام نکنیم و تا روزی هم که من مدیرکل بودم آمار مصوب را اعلام نمی کردیم و تنها آمار سرمایه جذب شده واقعی را اعلام می کردیم.

مدیرکل سابق دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری خارجی به نسیم آنلاین گفت: متاسفانه در حال حاضر این اتفاق رخ داده و چون تفاوت هم فنی است خیلی‌ها متوجه این تفاوت نمی شوند. ممکن است آقای رئیس جمهور هم ندانند که تفاوت میان سرمایه مصوب و یا جذب شده چیست. به ایشان گفته اند که 3 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده، ایشان هم آن را اعلام می‌کنند .

قاسمی خاطرنشان کرد: بسیار بعید می‌دانم که بعد برجام سرمایه ای به حجم 3 میلیارد دلار به کشور وارد شده باشد. ممکن است این حجم از سرمایه گذاری را در شش ماه پایانی سال 94 داشته باشیم و آن هم ناشی از سرمایه های مصوب قبلی باشد که در برهه بعد از برجام توانسته وارد کشور شود.

ارسال نظرات