منتقدان امر اذعان دارند، صدور حکم مشاورت پدر برای دختر آنهم در یک سازمان دولتی، پدیده‌ای است مساوی با توزیع رانت قدرت در یک خاتواده.
کد خبر: ۸۶۸۲۳۰۰
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، شرکت ملی حفاری ایران در حاشیه جنجالی که بر سر حکم دختر مدیرعامل ایجاد شده  حال و روز خوشی ندارد! از اهواز تا تهران یکسره اخباری می‌رسد که برای حوزه مدیریت حیدر بهمنی خوب نیست و مدیریت او را به چالش کشیده است.

درست کمی بعد از صدور حکم مشاورت امور زنان حیدر برای فروغ بهمنی، مدیر روابط عمومی شرکت ملی حفاری ، بر درستی این ماجرا صحه گذارده  و گفت که در این شرکت وضعیت خاصی حاکم شده و تعدادی خانم در شرکت وجود دارند که دارای مشکلات و مسائل خانوادگی هستند، از این رو مشکلات خود را با نامبرده به راحتی مطرح می‌کنند!

محمد داوودی به این مشکلات تعدادی از بانوان شرکت اشاره جزیی‌تری نکرده اما افزوده که این انتصاب فروغ بهمنی به سمت مشاور مدیر عامل در امور زنان در راستای حل مشکلات پیشتر گفته شده صورت گرفته و اذعان داشته که فروغ بهمنی نزدیک به ۱۵ سال سابقه فعالیت در این شرکت نفتی را هم دارد.

حیدر بهمنی، مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران چندی قبل‌تر، طی حکمی برای فروغ بهمنی- دخترش- آورده که با توجه به نقش زن در خانواده و جامعه و با عنایت به جایگاه  ویژه بانوان همکار در این شرکت که بدون شک حضور آنها در تمامی عرصه‌های این شرکت بزرگ پررنگ و اثرگذار است جنابعالی را به عنوان مشاور مدیرعامل در امور بانوان منصوب می‌کنم.

به نظر می‌رسد، چنانچه اظهارات مدیر روابط عمومی شرکت حفاری دایر بر بروز مشکلات خانوادگی نزد تعدادی از بانوان این شرکت وجود داشته باشد، پس فروغ بهمنی دارای  تحصیلات و تجربه روانشناسی بوده که قرار است طبق این حکم مشکلات آنها را حل کند.

اما مدیر روابط عمومی این شرکت اشاره‌ای نداشته که مدرک و سوابق فروغ بهمنی در همین راستا است یا خیر که قرار است مشکلات خانوادگی کارکنان زن این شرکت را سر و‌ سامان ببخشد! حال، با صدور این حکم، یکی از نادر اتفاقات جالب در صنعت نفت جنوب رخ داده و پدر، تمام قد پای حکم مشاورت دختر ایستاده است ولو با تمام حواشی.

فروغ بهمنی از مدتها قبل در شرکت ملی حفاری مشغول به کار بوده و روابط عمومی این مجموعه مدعی است که با حکم صادره، فروغ بهمنی بابت این سمت حقوقی هم دریافت نمی کند.

منتقدان امر اذعان دارند، صدور حکم مشاورت پدر برای دختر آنهم در یک سازمان دولتی، پدیده‌ای است مساوی با توزیع رانت قدرت در یک خاتواده. اما ظاهرا حواشی صدور حکم  به همین محدوده ختم نشده است. سازمان دانشجویان و دانش آموختگان خوزستان دست به کار شده و با صدور بیانیه‌ای تند و تیز، ابراز امیدواری کرده که خبر صدور حکم برای فروغ کذب باشد، اما ظاهرا خبر صحت داشته است!

در این بیانیه آمده که برادر گرامی! شما را ارجاع می‌دهیم به سخنان رهبر معظم انقلاب در بیست و دومین سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که در تشریح مکتب امام خمینی (که علی القاعده راهنمای نظری و عملی مردم و مسئولین در نظام جمهوری اسلامی است ) می فرمایند : "امام، وابستگی به فامیل و شخصیت‌ها را ملاک تصدی مسئولیت‌ها نمی‌دانست و با حساسیت ویژه درباره تسلط هزار فامیل در دوران قاجار و پهلوی، تکیه بر قدرت و ثروت را برای گرفتن مسئولیت، از خطرهای بزرگ می‌دانست." به نظر می رسد، اکنون نقطه عزیمت بیانیه این دانشجویان اشاره به اصول راهبردی دولت تدبیر و امید در مبارزه با فساد بوده ، فسادی که یکی از مصادیق آن "نفی شایسته‌ سالاری و بر هم زدن ساختار عدالت در ایجاد فرصت‌هاست.

اکنون با دامن گیر شدن حواشی این صدور حکم از ناحیه حیدر بهمنی انتظار می رود که در راستای عدالت و پاک کردن هر گونه ذهنیت ایجاد رانت، مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران نسبت به لغو صدور حکم صادره مبادرت ورزد. امری که تا اکنون هیچ نشانه‌ای از تحقق آن مشاهده نمی‌شود. بنابراین احتمال آن می‌رود که بزودی مدیران ارشد وزارت نفت هشداری قطعی بابت این اشتباه تاکتیکی به حیدر بهمنی ارایه کنند تا نامبرده از ادامه این مشاورت ممانعت به عمل آورد.

برکنار از این ماجرا، چنانچه مصوبه مجلس دایر بر ممنوعیت فعالیت بازنشستگان در مناصب دولتی مورد اجرا و ملاک عمل قرار گیرد باید از هم اکنون منتظر معرفی گزینه جدید برای  حیدر بهمنی پیشتر بازنشسته بود. بدین منوال، احتمال دارد که هر دو گزینه، یعنی حیدر و فروغ به یکباره از سمت مدیریت عاملی و مشاورت مدیرعامل در امور بانوان از گردونه مدیریت این شرکت خارج شوند.

ارسال نظرات