خبرهای داغ:

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب

هرچند وعده‌های تیم انتخاباتی حسن روحانی در خرداد 92 فراموش شده است اما برای مردم این وعده‌ها همچنان مهم است و معیار اصلی تصمیم گیری برای استمرار دولت یازدهم است.
کد خبر: ۸۶۸۲۴۸۳
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های جریان اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز بر گمانه‌زنی پیرامون ریاست مجلس خبرگان و پایان تعامل برای ریاست بهارستان دهم آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛. گلایه از ائتلاف‌های انتخاباتی؛ خیلی زود حلاوت پیروزی «ائتلافی» بر کام موتلفان سیاسی «تلخ» شد. این روزها همه طیف‌های سیاسی حاضر در ائتلاف هفتم اسفند 94 گلایه‌های خود از ماحصل انتخابات دهمین دوره بهارستان را به صراحت بیان می‌کنند. غلامعلی دهقان از نزدیکان سیاسی دولت یازدهم که چهار سهمیه در لیست امید داشت؛ در روزنامه شرق نوشت: « آنچه در ایران امروز با عنوان «ائتلاف‌های انتخاباتی موسمی» صورت می‌گیرد، به علت ضعف سیستم حزبی در عرصه سیاسی کشور رخ می‌دهد. در زمان نبود احزاب قوی و ریشه‌دار، جناح‌های سیاسی افرادی را مطرح می‌کنند تا بخت خود را برای بازی نهایی در روز انتخابات به بوته آزمایش بسپارند. در کشور‌هایی که سیستم حزبی نهادینه شده است، رقابت‌ها، درون‌حزبی تعریف می‌شود. افراد در نظام‌های حزبی، مراحل رشد را در درون‌حزب طی می‌کنند و به‌عنوان نامزد نهایی، به رقابت با گزینه حزب رقیب می‌روند.»

2. اجماع حاکمیتی در سیاست داخلی؛ راهکارهای سیاسی برای استمرار چهارساله دیگر دولت آغاز شده است؛ فعالان سیاسی اصلاحات «تدبیر» را برخلاف دولتی‌ها در ممانعت از دوقطبی سازی در حاکمیت می بینند. در همین راستا جواد اطاعت در گفت‌وگو با روزنامه شرق نوشت: « دولت روحانی نه‌تنها در حوزه سیاست خارجی که در مسائل داخلی نیز باید بتواند اجماع نظر و حمایت سایر قوا و مسئولان به‌ویژه مقام معظم رهبری را با خود داشته باشد و من فکر می‌کنم آقای روحانی از تجارب دولت‌های گذشته به‌خوبی استفاده خواهد کرد. اما این کار صبر، حوصله و بردباری همه مردم و به‌ویژه نخبگان و فعالان عرصه سیاست را طلب می‌کند. در مجلس دهم نیز همین رویکرد باید مدنظر اصلاح‌طلبان باشد.»

3نگرانی از وحدت اصولگرایان در گام اول بهارستان/ اجماع حاکمیتی در سیاست داخلی. نگرانی از وحدت اصولگرایان در گام اول بهارستان؛ گام اول اصولگرایان در بهارستان دهم با وحدت پیرامون ریاست علی لاریجانی آغاز شده است؛ اصلاح‌طلبان پیش از این اختلاف در میان اصولگرایان را نهادینه شده توصیف می‌کردند. علی صوفی رییس ستاد انتخابات اصلاحات در تهران در گفت وگو با روزنامه وقایع اتفاقیه از وحدت اصولگرایان با محوریت علی لاریجانی ابزار نگرانی کرد و اظهار داشت:

« آقای لاریجانی در فهرست امید قرار گرفتند و در مقابل با برخوردهای حذفی از جناح تندروی مجلس، ایشان در فهرست اصول‌گرایان جای نگرفت. البته این مسئله به معنای این نبود که آقای لاریجانی یا دیگر اصول‌گرایانی که در لیست ما قرار گرفتند، اصول‌گرایی خود را حفظ نکنند و ما هم توقعی نداشتیم که خاستگاه جناحی خودشان را تغییر بدهند اما انتظار این بود که در مقابل، آنهایی که کمر به حذفشان بسته بودند، موضع‌شان را حفظ کنند و گرایشی از سمت آقای لاریجانی به سمت آنها دیده نشود اما متأسفانه خبرهایی که در رسانه‌ها پخش شده، حکایت از آن دارد که آقای لاریجانی برای آن که بتواند در انتخابات ریاست رأی بیاورد، از ائتلاف با آن افراد هم ابایی ندارند.»نگرانی از وحدت اصولگرایان در گام اول بهارستان/ اجماع حاکمیتی در سیاست داخلی

4. وکیل مدافع شیطان؛ عبدالرضا داوری سخنگوی غیر رسمی محمود احمدی‌نژاد است؛ او مدعی است که احمدی‌نژاد واقعا به این نتیجه رسیده است که مساله امروز انقلاب خطر تحریف مبانی انقلاب و دیدگاه‌های حضرت امام است و همچنین او معتقد است که محور سخنان احمدی‌نژاد در سه سفر استانی خود بر سه اصل عدالت، آزادی و امامت استوار بوده است. داوری در گفت وگو با روزنامه همدلی اظهار داشت:

«اتفاقا اگر به دیدگاه‌های امام مراجعه کنیم این حرف معنا پیدا می‌کند. حضرت امام آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند. آقای روحانی و دولت‌شان در این سه سال به جز بزک کردن و زیبانمایی شیطان کار دیگری نکردند. مگر آقای روحانی نبود که اوباما را هوشمند و مودب خواند؟ مگر آقای روحانی نبود که دزدی آمریکایی‌ها در روز روشن را به گردن دولت قبل انداخت. اینها کار یک وکیل مدافع است. طرف مقابل ما مگر شیطان بزرگ نیست؟ پس آقای روحانی وکیل مدافع شیطان است. اتفاقا بر اساس دیدگاه‌های امام آقای روحانی وکیل مدافع شیطان است. منظور من از شیطان ابلیس نیست.»نگرانی از وحدت اصولگرایان در گام اول بهارستان/ اجماع حاکمیتی در سیاست داخلی

5. امید مهمترین دستاورد دولت؛ هرچند وعده‌های تیم انتخاباتی حسن روحانی در خرداد 92 فراموش شده است اما برای مردم این وعده‌ها همچنان مهم است و معیار اصلی تصمیم گیری برای استمرار دولت یازدهم است. هادی خانیکی در گفت وگو با روزنامه اعتماد، ترمیم اجتماعی را مهم ترین دستاورد دولت دانست و در همین راستا اظهار داشت:

« مهم‌ترين دستاورد دولت را بگويم خارج كردن كشور از موقعيت مخاطره آميز بود كه نتايج فراواني هم دارد. يكي از مهم‌ترين دستاوردها ترميم سرمايه اجتماعي است. اميد به آينده و بالا بردن سطح اعتماد و مشاركت است. اگر بعد از مساله برجام توافق و تفاهم را بر سر مسائل از طريق همنگري پيش ببريم درست است. اساسا حل و فصل همه مسائل نه تنها جامعه ايراني بلكه هر جامعه‌اي در محدوده نهاد دولت به مفهوم قوه مجريه تعريف نمي‌شود. دولت اگرچه قوه مجريه را دارد اما به لحاظ رسانه‌اي در برابر مخالفان خود خيلي در نقطه ضعف قرار دارد.»

6نگرانی از وحدت اصولگرایان در گام اول بهارستان/ اجماع حاکمیتی در سیاست داخلی. شیفت گفتمانی از «دولت بهار» به «مستضعفین»؛ بار دیگرمحمود احمدی‌نژاد در حالی دوگانه سازی سیاسی در کشور است؛ روزنامه آرمان امروز در تحلیل رفتارسیاسی احمدی نژاد از تغییر پایگاه یارگیری اجتماعی او سخن گفت و در همین راستا نوشت: «دولت بهار براي جذب طبقه متوسط به بالاي جامعه بود و در آن از تغيير و بهبود شرايط خبر داده مي‌شد به عبارتي به طبقات محروم و مستمند جامعه توجه لازم نشده بود و به نوعي بذر بي‌تفاوتي در شعار بهار نسبت به آنها وجود داشت كه همين امر منجر به شكست شعار دولت بهار شد. طبقه محروم جامعه انتظار نداشت كه بار ديگر براي تحقق رفاه و بهبود وضعيت معيشتي خود به شعارها دل بسپارد؛ آن هم شعارهايي كه آنها در آن ديده نشده بودند اما اكنون با مطرح شدن «دولت مستضعفين»، ۳ دهك بالاي جامعه هستند كه مي‌توانند چنين گلايه‌هايي از ديده نشدن داشته باشند هر چند براي آنها هم موضوع معيشتي و آنچه احمدي‌نژادي‌ها مي‌گويند آنچنان اهميت ندارد؛ بنابراين اكنون ۶ دهك پايين جامعه به عنوان نقاط تمركز احمدي‌نژادي‌ها مد نظر است.»

7. لاریجانی نامزد اصولگرایان در خرداد 96؛ اصلاح‌طلبان زودتر از اصولگرایان به پیشواز رقبای حجت‌الاسلام روحانی در خرداد 96 رفته‌اند؛ بعد از احمدی‌نژاد، فتاح، ضرغامی و قالیباف نوبت به سردار سلیمانی رسید. مرتضی حاجی در گفت وگو با روزنامه آرمان امروز اظهار داشت: « اگر آقای روحانی کارنامه بسیار درخشانی در انتهای عمر دولت یازدهم از خود ارائه دهد بدون شک به انزوای بیشتر این جریان کمک خواهد کرد. مشکلات ناشی از عملکرد دولت قبل به حدی است که بعید است با وعده ۲۵۰ هزار تومانی مردم به آنها روی خوش نشان بدهند. اما من استفاده از احمدی نژاد در انتخابات آتی را خود زنی محض برای اصولگراها می‌دانم. گرچه قضاوت در این مساله کمی زود است اما احتمالا لاریجانی یکی از کاندیداهای اصولگراهاست.»

نگرانی از وحدت اصولگرایان در گام اول بهارستان/ اجماع حاکمیتی در سیاست داخلی· ریاست آیت الله امینی؛ نائب رییسی هاشمی رفسنجانی

گمانه‌زنی‌ها پیرامون ریاست مجلس خبرگان رهبری همچنان تا آخرین لحظات برگزاری جلسه نمایندگان خبرگان ادامه دارد. روزنامه های اصلاحات از قطعیت عدم حضور هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان خبر می دهند و در مدیحه سرایی‌های آن را مرتبط با «تخریب ها» می دانند. در همین راستاروزنامه مردم‌سالاری نوشت: « جناب آقاي ‌هاشمي‌ رفسنجاني که از شخصيت‌هاي کم نظير انقلاب مي‌باشد، اين روزها آماج عجيب ترين دشنامها و بي‌حرمتي‌ها قرار گرفته است. اينکه اين طيف از هتاکان به حضرت ايشان، چگونه در پيشگاه الهي و در برابر امام قدس سره الشريف پاسخگوي اعمال و گفتارشان خواهند بود پرسشي است بي پاسخ براي نگارنده. شايد آنچه را که موجب تسلي و آرامش مي‌شود اين است که ‌هاشمي‌تنها شخصيتي نيست که به چنين آزموني امتحان مي‌شود. براستي که مثل‌هاشمي ‌در دنياي سياست ما، مثل «حافظي» است که در عين تقديس و تکريم، مورد دشنام و طرد به ناحق قرار مي‌گيرد.»

از سوی دیگر روزنامه شرق از طرح جدید هاشمی رفسنجانی با نائب رییس در مجلس خبرگان رهبری خبر داد و در همین راستا نوشت: «شانس آیت‌الله امینی از سایر گزینه‌ها بیشتر است. پیش‌تر از آیت‌الله امامی‌کاشانی هم نام برده شده بود، به‌عنوان گزینه‌‌اي که می‌تواند نماینده جریان اعتدالی باشد؛ اما شرایط آیت‌الله امینی امکان هر إن قلتی درباره ریاست دیگر گزینه‌ها را تقریبا منتفی می‌کند. به این ترتیب، چنانچه هاشمی‌رفسنجانی هم نامزد ریاست نشود که تا این لحظه تصمیمش بر نامزدی نبوده است، امکان نامزدی او برای کرسی نایب‌رئیسی وجود دارد، مشابه آنچه زمان حیات آیت‌الله مشکینی رخ داده بود.»

منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها