خبرهای داغ:
رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: اجرای برجام تأثیری در روابط اقتصادی بین ایران و چین ندارد، ما تجارت ۶۰ میلیارد دلاری خود را با چین از دست نمی‌دهیم اگرچه هیأت‌های تجاری اروپایی دسته دسته به ایران می‌آیند.
کد خبر: ۸۶۸۲۵۰۱
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، اسدالله عسگر اولادی در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و چین که در سازمان توسعه تجارت برگزار شد به این نکته اشاره کرد که رئیس جمهور چین در سال 2013 پیشنهاد یک کمربند و جاده برای توسعه همکاری داده بود که دولتمردان ایران و چین برای تحقق آن در تلاش هستند.

 

وی افزود: البته چابهار ایران موقعیت مناسبی برای استفاده به عنوان جایگزین دریایی جاده‌ابریشم در قرن بیست و یکم است.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در صحبت‌های خود خیال فعالان اقتصادی چینی را راحت کرد و گفت: میخ روابط اقتصادی دو کشور محکم کوبیده شده و اگر چه هیأت‌های اقتصادی اروپایی دسته دسته به ایران می‌آید اما این کشور جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد و تجارت 50-60 میلیاردی خود را با چین از دست نمی‌دهیم.

 

وی اضافه کرد: ما نیازمند آن هستیم که از چین کالا بخریم و به چین کالا بفروشیم، فقط به ما بگویید که چگونه می‌توان پرداخت‌ها را انجام داد چرا که نمی‌توانیم به کارآفرینان خود بگوییم که پول خود را داخل چمدان بگذارند و برای توسعه روابط تجاری به چین بیایند.

 

عسگر اولادی از طرف چینی خواست تا رفع مسائل بانکی را در اولویت خود قرار دهد و افزود: ما خیلی به پول احتیاج نداریم بلکه به سهم بازار و تکنولوژی چینی‌ها نیازمندیم.

 

وی با اشاره به اینکه این اولین بار است که پس از 7 سال بزرگترین هیأت تجاری چینی به ایران می‌آید، افزود: اتاق ایران و چین 17 سال است که فعالیت رسمی دارد و توانسته است فعالیت اقتصادی و تجاری دو کشور را به حد مطلوبی برساند،چرا که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا 10 سال آینده حجم روابط تجاری ایران و چین می‌تواند به 80 میلیارد دلار برسد.

 

عسگر اولادی در ادامه به سخنان رئیس جمهور کشورمان با طرف چینی اشاره کرد که گفته بود امکان افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و چین طی 20 سال تا 100 میلیارد دلار هم وجود دارد.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و چین اذعان داشت که برای توسعه روابط، برنامه‌ریزی 50 ساله شده است. ما چین را شریک اول تجاری خود می‌دانیم و شرایط بعد از اجرای برجام تاثیری بر روابط اقتصادی دو کشور نخواهد داشت.

 

وی با انتقاد از حضور گردشگران چینی در ایران نیز گفت: گردشگران این کشور ایران را به عنوان مقصد گردشگری نمی‌شناسند و تنها چینی‌هایی که از ایران به عنوان محل ترانزیت عبور می‌کنند چند روزی در ایران به گردشگری می‌پردازند.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و چین به تناقض در آمار تجاری دو کشور ایران و چین اشاره کرد و دلیل آن را این مسئله دانست که آمار در گمرکات دو کشور متفاوت است چرا که گمرک چین اطلاعات تجاری ترانزیت کالاهای افغانستان و پاکستان را نیز در تجارت با ایران محاسبه می‌کند.

 

وی در پایان خطاب به طرف چینی گفت: انرژی ارزان، کارگر تحصیل‌کرده و محصل در ایران فراوان است و با استفاده از این زمینه‌ها شرایطی برای سرمایه‌گذاری با اولویت بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط وجود دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها