خبرهای داغ:
پابرجا ماندن مشکل نقل و انتقال ارز بین ایران و کشورهای دیگر، تمامی تفاهمنامه ها و توافقات خارجی با کشورهای اروپایی و آسیایی که پس از توافق هسته ای و برجام امضا شده و مستلزم ردوبدل ارز هست، را متوقف کرده و الان همه آن تفاهمنامه ها روی هواست.
کد خبر: ۸۶۸۲۵۳۶
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، از همان روزهای نخست اجرای برجام و لغو تحریم‌ها فضا برای ورود هیأت‌های مختلف اقتصادی و تجاری خارجی به کشور فراهم شد، به نحوی که هر یک برای سبقت از دیگری سعی داشتند برای ورود به بازار ایران عجله کنند. برهمین اساس هر روز خبر ورود هیات‌های تجاری اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی شنیده می‌شد و تهران به یک مرکز تردد هیات‌های اقتصادی و تجاری دنیا تبدیل شده بود.

فعالان اقتصادی اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش، همچنین ژاپن و چین را باید مهم ترین هیأت هایی دانست که به ایران سفر کرده و ضمن شناخت وضعیت اقتصادی کشور شروع به رایزنی و انعقاد تفاهمنامه با ایرانی‌ها کردند. هر چند آنها این تفاهمنامه را با وعده سرمایه گذاری در بازار ایران انجام می‌دادند اما در حقیقت هدف آنها تصاحب بخشی از بازار ایران بود. البته در این شرایط مسئولان ایرانی هشدارهایی را هم به فعالان اقتصادی برای همکاری با شرکای خارجی بیان می‌کردند که ایران نباید بازار کالاهای مصرفی شرکت های خارجی شود، بلکه باید در قالب این همکاری ها فضا برای توسعه اقتصاد ایران که در شرایط تحریم با مشکلات متعددی روبه رو بود فراهم شود.

در مجموع  تصویب نهایی برجام و سفر هیأت های اقتصادیف صنعتی و تجاری به ایران روزنه امیدی را در بخش های مختلف اقتصادی به ویژه بخش صنعت برای رونق ایجاد کرد به نحوی که هر یک در تلاش برای همکاری بیشتر با شرکای خارجی بر آمدند اما برخی مانع تراشی ها باعث شده تا اکثر این تفاهمنامه ها در حالت انتظار قرار داشته و خبری از تصویب نهایی آنها نباشد.

با این حال، حتی اگر همه این تفاهمنامه های اقتصادی به مرحله قرارداد برسد، با بروز مشکلی که در نقل و انتقال ارز به داخل کشور و از داخل به خارج کشور همچنان علیرغم لغو تحریم ها پابرجاست، با توجه به اینکه قرار است در تمام این قراردادها یا سرمایه خارجی وارد کشور شود و یا نقل و انتقال ارز از داخل به حساب شرکتهای خارجی واریز شود، به نظر می رسد، تا رفع این مشکل فعلاً همه تفاهمنامه ها و قراردادهای خارجی روی هواست و عملاً متوقف شده است.

بسیاری از فعالان اقتصادی با اعلام اینکه هنوز در نقل و انتقال پول با مشکل روبه ور هستند می‌گویند انتقال منابع مالی نخستین گام برای آغاز یک همکاری مشترک است و تا زمانی که این موضوع رفع نشود امکان اجرایی شدن همکاری ها فراهم نخواهد شد. از طرف دیگر دولت نیز در تلاش است با رایزنی‌های متعدد این مانع را برطرف کند اما عملاً هنوز اتفاقی نیفتاده و نگرانی فعالان اقتصادی حتی بیشتر از گذشته شده است.فعالان اقتصادی معتقدند،  علیرغم اینکه با مشقت بسیار سعی در کسب اعتماد سرمایه گذاری خارجی داشتند، اما امروز باید به دلیل تأخیر در اجرای تفاهمنامه ها به ناچار روال گذشته خود را ادامه دهند که این موضوع خود هزینه زیادی را به آنها تحمیل خواهد کرد. 

دانیل برنبک مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در جریان سفر اخیر یک هیات عالی رتبه آلمانی که نمایندگان شرکت های بزرگی چون فولکس واگن و زیمنس آن را همراهی می کردند، با اشاره به اینکه این سفر یک سفر سمبلیک برای نشان دادن تمایل و علاقه مندی آلمانی ها برای همکاری اقتصادی با ایران است بنابراین قراردادی در طول این سفر امضا نخواهد شد، گفته بود: در حال حاضرمهمترین مشکلی که سر راه همکاری اقتصادی با ایران وجود دارد، مشکلات سیستم بانکی است، زیرا ایران به لحاط تحریم های بانکی به شبکه سوئیفت متصل نیست و امیدواریم پس از لغو تحریم های مالی و بانکی، این مشکل به سرعت برطرف شود.

در ادامه این گزارش بخشی از تفاهمنامه ها و قراردادهایی که پس از حصول توافق هسته ای و امضای برجام بین ایران و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی امضا شده را مرور می کنیم که در حال حاضر به دلیل مشکل نقل و انتقال ارز متوقف است.

* یکی از مهمترین سفرهای خارجی که حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پس از توافق هسته ای داشت به ایتالیا و فرانسه بود که در جریان این سفر در مجموع بیش از 50 میلیارد دلار قرارداد و تفاهمنامه‌ در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله خودرو، هواپیما، انرژی، زیرساخت، فولاد، کشتی سازی، بازرگانی، همکاری‌های بندری، حفظ نباتات، پزشکی و دارویی بین ایران و دو کشور ایتالیا و فرانسه به امضا رسیده است.  همچنین در جریان اسن سفر، به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران بخش خصوصی ایران سه قرارداد به ارزش حدود سه میلیون یورو در زمینه زیربنایی، فولاد و کشتی‌سازی با بخش خصوصی ایتالیا منعقد کرده است.

در سفر رئیس جمهوری به فرانسه قراردادهایی به ارزش 33 میلیارد دلار شامل توافق با شرکت‌های پژو سیتروئن، ایرباس و توتال به امضا رسید. با توافق صورت گرفته بین ایران و فرانسه، پژو سیتروئن با قراردادی شراکتی به ارزش 400 میلیون یورو (436 میلیون دلار) با شرکت ایران خودرو به ایران باز خواهد گشت.

*هاینس فیشر، رئیس جمهور اتریش شهریورماه سال گذشته به تهران آمد. امضای بیش از 15 تفاهم‌نامه به ارزش 80 میلیون یورو در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله گردشگری، پروژه‌های اقتصادی، آموزش، پروژه‌های نیمه‌تمام، صنعت خودرو و دارو ماحصل حضور هیات بلندپایه اتریشی در ایران بوده است.

* ژاپن برای گسترش روابط اقتصادی هیأتی از مدیران خود را به سرپرستی ایشیگه رییس سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن نیمه مهرماه سال گذشته به تهران اعزام کرد.در این سفر نمایندگانی از شرکت‌های میتسوبیشی، تویوتا، سومیتومو، ایتوچو، سوجیتز، کنساماتسو، میتسویی، کانسایی پینت، ساندن هلدینگ، نیپون استیل، سومیتومو متال، تویو، جِی‌جی‌سی (JGC)، کوبه استیل، چیودا، بانک UFJ میتسوبیشی توکیو، گروه بانکی سومیتومو و میتسویی، بانک میزوهو، گروه نفت و انرژی نیپون JX، شواشل، اینپکس، فدراسیون تجارت ژاپن (Keidanren)، جترو، بانک همکاری‌های بین‌الملل ژاپن، بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری ژاپن، گروه ملی فلزات و نفت و گاز ژاپن و مرکز همکاری‌های ژاپن و خاورمیانه حضور داشتند و موضوعات مختلفی با طرف ایرانی مطرح و تفاهمنامه هایی منعقد شد. ژاپنی‌ها در این سفر از علاقه خود برای سرمایه‌گذاری در ایران صحبت کردند و از گشایش خط اعتباری 10 میلیارد دلاری به ایران خبر دادند.

*هیأت چینی نیز در سفر اخیر به ایران 17 سند در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و قضایی با ایران امضا کرده و برای 60 میلیارد دلار مبادلات تجاری میان ایران و چین قرارداد امضا شد.

* همچنین اخیراً نشست کمیته بازرگانی ایران و کره متشکل از حدود 130 مدیر از صنایع مختلف این کشور در تهران برگزار شد. در این نشست پوسکو که بزرگترین شرکت فولاد کره جنوبی است، برای پیوستن به یک طرح 6/1 میلیارد دلاری برای ساخت کارخانه فولاد با ظرفیت تولید سالانه 6/1 میلیون تن در منطقه اقتصادی آزاد چابهار اعلام آمادگی کرده است. 

 *اوایل مهرماه سال گذشته نیز لهستانی ها با هیات تجاری متشکل از 100 نفر به همراه وزیر اقتصاد و معاون اتاق بازرگانی این کشور به ایران آمدند و خواستار توسعه همکاری دو کشور شدند. یانوش خوچینسکی، وزیر اقتصاد لهستان پس از رایزنی با وزیر اقتصاد ایران و امضای تفاهم نامه هایی، ایران را یک شریک راهبردی برای لهستان عنوان کرد.

 *هاینس فیشر، رییس جمهور اتریش هم در شهریورماه پارسال همراه با هیات اقتصادی وارد کشور ما شد. امضای بیش از 15 تفاهم نامه به ارزش 80 میلیون یورو در زمینه های مختلف اقتصادی از جمله گردشگری، پروژه های اقتصادی، آموزش، پروژه های نیمه تمام، صنعت خودرو و دارو از جمله نتایج سفر این هیات به ایران بوده است. 

* ریس جمهور کرواسی هم هفته گذشته به همراه هیأتی اقتصادی وارد تهران شد و در این سفر با تأکید بر تعمیق روابط و مناسبات با ایران، موافقتنامه همکاری های اقتصادی و یادداشت تفاهم همکاری های اتاق بازرگانی ایران و کرواسی به امضاء رسید.

* طی روزهای اخیر نیز در سفر وزیر صنعت الجزایر به ایران 19 تفاهم نامه همکاری در بخش های مختلف صنعتی،‌معدنی و تجاری به امضاء مسئولان دو کشور رسید.

* نخست وزیر هند هم اخیراً به همراه هیأتی اقتصادی و تجاری به تهران سفر کرده و برای تحکیم و تعمیق مناسبات خود 12 سند و موافقتنامه همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، توسعه بنادر، فرهنگی، علمی و دانشگاهی به امضاء رسانده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها