شهردار دلیجان از آئین رونمایی از تندیس امیر سرلشگر خلبان شهید اسدالله بربری و افتتاح بزرگترین میدان شهری دلیجان با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
کد خبر: ۸۶۸۲۶۳۱
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷

مهدی اسماعیلی شهردار دلیجان گفت: این مراسم با حضور فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمعی از خلبانان، مسئولین استانی، و مدیران و مسئولان شهرستان دلیجان به صورت رسمی برگزار خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه این پروژه را از نظر ترافیکی بسیار مهم است، گفت: با اجرای این پروژه بسیاری از معضلات ترافیکی شهر از سمت اصفهان رفع خواهد شد، و خودروهای عبوری و شهروندان دسترسی آسان تری به سایر نقاط شهر خواهند داشت.

شهردار دلیجان بیان کرد: با توجه به نصب ماکت جنگنده F-5 و تندیس شهید بربری، همچنین طراحی انجام شده فضای سبز، نمای بصری زیبایی برای میدان ایجاد می شود که در سال‌های گذشته در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد:همزمان با آئین رونمایی از تندیس امیر سرلشگر خلبان شهید اسدالله بربری در بزرگترین میدان جدید شهری دلیجان، مراسم خاطره گویی خلبانان قهرمان ارتش نیز بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع دلیجان برگزار می‌شود.

خلبان شهید اسداله بربری فرزند حسن در دهم مهرماه ۱۳۲۶ در شهرستان دلیجان روستای راونج دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان رسانید و در آبان ۱۳۴۷ به استخدام نیروی هوایی درآمد و در دانشکده‌ی خلبانی مشغول به تحصیل گردید .

پس از طــی دوره‌ مقدماتی آکادمی و پرواز برای ادامه‌ تحصیلات هوانوردی به ایالات متحده‌ آمــریکا اعـزام گردید و پس از طی دوره‌ تکمیلی و پرواز با هواپیماهای جت دو موتوره‌ی (T - ۳۷) و (T – ۳۸) در ۲۸ فروردین ۱۳۵۰ موفق به اخذ دانشنامه‌ی کارشناسی و نشان خلبانی گردید و در بدو ورود به کشور به درجه‌ی ستواندومی خلبان مفتخر گردید و به عنوان خلبان آموزشی برای هواپیمای جنگنده بمب افکن (F – ۵E) در خردادماه همان سال به پایگاه چهارم شکاری (پایگاه هوایی دزفول) اعزام گردید .

با گذراندن دوره‌ عالی تاکتیکی به عنوان خلبان تاکتیکی جنگنده بمب افکن در گردان ۴۲ شکاری در پایگاه هوایی دزفول به خدمت مشغول گردید و در سال ۱۳۵۴ به عنوان خلبان جنگنده بمب افکن (F – ۵E) بر اساس پروتکل مبادله‌ خلبان با کشور ترکیه به نیروی هوایی آن کشور مأمور گردید و در سال ۱۳۵۵ به ایران بازگشت و در تاریخ یکم شهریور ۱۳۵۵ با درجه‌ی سروانی به عنوان فرمانده گردان ۲۲ شکاری به پایگاه هوایی تبریز (پایگاه دوم شکاری) اعزام گردید .

با آغاز جنگ عراق علیه ایران بلادرنگ به صف رزمندگان پیوست و پس از هیجده شبانه روز نبرد هوایی مداوم در هیجدهم مهرماه ۱۳۵۹ در انجام مأموریت استراتژیک هوایی انهدام تأسیسات پالایشگاه و تلمبه خانه‌ نفتی کرکوک در شمال عراق هواپیمای او مورد اصابت گلوله‌های ضد هوایی دشمن قرار گرفت و بعد از آن از سرنوشت او خبری در دست نبود تا این که پس از گذشت ۱۱ سال از آن واقعه در هفتم خرداد ماه ۱۳۷۰ با توجه به مدارک به دست آمده برابر بند الف ماده‌ی ۱۰۷ قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران نهاجا او را شهید اعلام نمود و تاریخ شهادت نامبرده روز هیجدهم مهرماه ۱۳۵۹ تعیین گردید و برابر قوانین ارتش جمهوری اسلامی ایران در همان لحظه‌ی شهادت به درجه‌ی سرگردی ارتقا یافت .

بر اساس گزارش کمیته‌ بین المللی صلیب سرخ جهانی پیکر پاک این خلبان شهید به طور موقت در قبرستان زبیر در شهر موصل عراق دفن گردیده بود.

در سال ۱۳۸۱ پیکر پاک این خلبان و تنی چند از خلبانان شهید که وضعیتی مشابه داشتند به وطن باز گردانده شد و در بهشت زهرا (س) قطعه‌ خلبانان شکاری به خاک سپرده شد.

ارسال نظرات