بازاریابی شبکه ای خوب یا بد؟

بازاریابی شبکه ای تخلفی با پوشش قانون و مغایر با اقتصاد مقاومتی

متاسفانه بر خلاف رای و نظر مراجع تقلید شبکه های بازاریابی به صورت قانونی و با مجوز وازرت صنعت معدن و تجارت در کشور فعالیت می کنند و این وزارتخانه بدون در نظر گرفتن آسیب های ناشی از چنین فعالیت هایی، حکم شرع را نیز در اعطای مجوز به عده ای کیسه دوز در نظر نگرفته است.
کد خبر: ۸۶۸۲۹۴۵
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
 به گزارش خبرگزاری بسیج، بازاریابی شبکه‌ای یا بازاریابی چندسطحی: نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.


در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریاب‌ها بصورت «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» اقدام به فروش محصولات کمپانی می‌کنند. در حال حاضر به ترتیب کشورهای آمریکای شمالی، چین،کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکه‌ای سردمدار هستند.


قانونی بودن بازاریابی شبکه‌ای

در حال حاضر، قوانین و مقررات فعالیت در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در اکثر کشورها معین شده‌اند؛ ولی هیچ ارگان مشخصی وجود ندارد که مشخص کند یک کمپانی خاص هرمی یا شبکه ایِ قانونی است. اما در ایران، قانونی یا غیرقانونی بودن یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای را وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌کند.


از نگاه FTC، BBB، AG کمپانیی که بیشتر به جذب بازاریاب می‌پردازد تا فروش محصول به مردم عادی، هرمی و غیرقانونی است.


شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای این روزها افراد زیادی به‌ویژه از قشر جوان را به سوی خود جذب می‌کنند.

این شرکت‌ها، پس از ممنوعیت فعالیت شرکت‌های هرمی در ایران رونق گرفته‌اند و به افراد تازه وارد وعده می‌دهند با کمتر از یک سال کار، تا پایان عمر، هر ماه بیش از ده میلیون تومان درآمد خواهند داشت.

بررسی این نوع شرکت‌ها در جهان نشان می‌دهد که بسیاری از آنها در کمتر از 5 سال ورشکست شده‌اند.

آیت الله سید محمد کاظم مدرسی در گفتگو با خبرنگار یزدندا در خصوص بازاریابی شبکه ای گفت: بازاریابی شبکه ای و الفاظ مشابه آن به فتوای همه مراجع تقلید حرام است و هر گونه داد و ستد با این شرکت ها نیز حرام می باشد.
کارشناس فرهنگی مذهبی افزود: اسلام افراد را به کار و تولید دعوت می کند تا باعث رونق اجتماعی در جامعه شود اما این شرکت ها با دادن پورسانت و ما به التفاوت مانع رشد  تولید و ترویج فرهنگ کار می شوند و جوانان باید به دنبال کار صحیح و کسب روزی حلال باشند.

اما متاسفانه بر خلاف رای و نظر مراجع تقلید شبکه های بازاریابی به صورت قانونی و با مجوز وازرت صنعت معدن و تجارت در کشور فعالیت می کنند و این وزارتخانه بدون در نظر گرفتن آسیب های ناشی از چنین فعالیت هایی، حکم شرع را نیز در اعطای مجوز به عده ای کیسه دوز در نظر نگرفته است.


عبرت بگیریم


شرکت بازاریابی شبکه ای «ابرتجارت کهکشان» منحل شد!


یکی از پر رونق ترین شرکتهای بازاریابی شبکه ای با نام «ابرتجارت کهکشان» که تعداد بسیار زیادی عضو داشت، به دستور وزارت صنعت و معدن در تاریخ 18 آذر 94 منحل گردید و مجوز آن لغو شد.

کمسیون اقتصادی مجلس: مجلس برای بازاریابی شبکه ای مجوزی صادر نکرده


عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای در گفتگو با ایران خبر گفت: مجلس برای فعالیت بازاریابان شبکه ای مجوزی صادر نکرده است. نظر شخصی اینجانب این است که ما در این زمینه خلاء قانونی داریم. باید مجلس در این حوزه ورود پیدا کند تا وضعیت نامعلوم شرکت های بازاریابی هرمی، شبکه ای و اینترنتی که در کشور داریم مشخص شود. چون مطلع نیستیم که وضعیت فعالیت آنها قانونی یا غیر قانونی است.


شرکتهای بازاریابی شبکه ای با اقتصاد مقاومتی ناسازگار می باشد

شرکتهای بازاریابی شبکه ای دارای مولفه هایی هستند که با اقتصاد مقاومتی ناسازگار میباشد. این در حالی است که برخی از لیدرهای این شرکتها با اقدامی پیشگیرانه مدعی هستند که فعالیتهای بازاریابی شبکه ای، در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی میباشد. در ادامه این ادعا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


بنا بر بیانات مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاوتی دارای مولفه هایی است که با توجه به موضوع این مطلب میتوان به این موارد اشاره نمود:


1. تقویت فرهنگ کار و تولید
2. اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اصراف
3. حمایت از تولید ملی
4. رویکرد جهادی

در حالی که شعار اصلی ایشن شرکت ها کار کم و کسب درآمد زیاد است و این شعار و نحوه کار این شرکت ها که هیچ گونه کار و تولیدی در آن دیده نمی شود صد در صد با اقتصادمقاومتی در تضاد است.


یکی از مشکلاتی که بازاریابی شبکه ای را تهدید میکند، اشباع است که می توانید در اینجا با انواع اشباع و دلایل خطرناک بودن بازاریابی شبکه ای آشنا شوید.

منبع: دانا
ارسال نظرات
آخرین اخبار